Weer een ervaring rijker eneen illusie armer..
Via het nurburgringforum een ' vermoedelijk goede uitlijnboer ' gevonden die NIET aan de andere kant van Nederland zit ( doelende op Prins in Wassenaar).
Dus aldus, vanavond langs geweest (hoe handig: tot 8 uur geopend).
Na het inmeten direct weer met een uitlijnrapportje huiswaardsgegaan
VOORAS:
Naloop:
Links 3
o44'
Rechts 2
o38'
Naloop -> nachlauf -> Fuseelangshelling -> Caster => 2
o20' +/- 30' -> maximaal 2
o50' dus.
Aangezien de naloop alleen rechtsvoor te stellen is, zodat ie gelijk is tussen links en rechts, waarbij ik mij afvraag of dat voldoende is om 1
o06' op te vangen.. Maar daarvoor kan er natuurlijk ook gewoon een extra ringetje links achter de stabilisatorstang worden gelegd.
De Caster instelling heb ik overigens liever ' te veel ' dan ' te weinig ' -> liever de 3
o44' vasthouden dus, dan terug naar 2
o20'
Wielvlucht:
Links -1
o06'
Rechts -0
o12'
Wielvlucht = Camber -> 0o +/- 30 of, voor 55kw=> -10' +/- 30' -> maximaal -40' dus.
Dat betekend dus sleufgaten vijlen/boren/frezen: Linksvoor moet naar binnen ( 1
o is wel erg gortig, maar nog lang niet zo vervelend als de -12' (bijna ' positief ' ) staande rechtsvoor. Deze moet dus wat naar buiten. Ik zou liefst ongeveer een negatiefstelling hebben van zo'n -40' of misschien ietsje meer.
Toespoor: 1
o42' -> tja, vind je het gek dat ie nogal zoekend rijdt
(Ik begrijp niet dat het rapport overigens een links ( 39' ) en rechts ( 1
o03' ) opgeeft, daar de spoorstang maar aan 1 zijde te stellen valt maar dat zal aan mij liggen.
Ik zou het liefst de sporing op exact 0' hebben staan, inclusief een hoeveelheid gewicht op de bestuurdersstoel ongeveer overeenkomend met mijn eigen lichaamsgewicht.
ACHTERAS:
Wielvlucht:
Links: -1
o36'
Rechts: -1
o18'
Toespoor:
Links 0
o11'
Rechts 0
o33'
Totaal 0
o45'
Achteras staat dus ietsje scheeft: Camber is ok: -1
o40' +/- 20' is fabrieks, en door de verlaging ( en draaiing van de as) staat ie altijd ligt op toespoor ( welke op +25' hoort te staan, +/- 15' -> minimaal +10' dus)
Iets minder fijne ervaringen op een rijtje:
- Achteras mag ik dus zelf richten: beginnen ze niet aan. Ah,. fijn. dus op de gok met het motivatie-ijzer aan de gang. Rechtsachter moet het bokje iets ' hoger en dus verder naar achteren' komen zeg maar.
-Verstelling van de voorste Stabisteun ter compensatie van het caster verschil geloofden ze duidelijk niet in (dat het kan, of dat het voldoende zou kunnen zijn). De vulringen (zoals beschreven in de Vraagbaak &VW literatuur) is al helemaal nicht im frage.
-Verder heb ik gevraagd of de auto ' met inhoud ' (lees: flink wat kilo's op de bestuurdersstoel) kan worden uitgelijnd, want immers: leeg rijdt de auto vrijwel nooit, en als ik instap, veranderd de sporing dus vrijwel direct. Ik rij ongeveer 95% van de tijd alleen in de auto, dus flink wat kilo's op de passagiersstoel lijkt mij geen gek voorstel. Maar nee: dat was niet goed voor de afstelling.. hmmm Zelfs de brandstoftankinhoud nog speciaal op ' 3/4 vol' gezet (aangezien dat ongeveer de inhoud is overeenkomstig met de normale belading)..
En de minst prettige: De auto pastte niet fatsoenlijk op de brug. Tuurlijk: d'r stonden 4 volle jerrycans achterin (zelf meegebracht als compensatie gewicht wat ze dus niet wilden gebruiken), en de auto is al redelijk laag. Als ik vervolgens aangeeft dat ik liever onbeladen de brug weer af zou rijden,.. negeer en rij maar gewoon weer de boel vast. ( vellen tectyl achterlatend op de brug )
Nagut: Ik ga maar weer zelf aan de slag, en wellicht stel ik mij ook gewoon aan, en denk ik weer te moeilijk.