Jups; Of jij kunt goed schatten, of je hebt t zelf ook al eens gewogen!
Nog even gewogen:
Originele klauw met houder, blokjes en massieve 239mm remschijf ( vierkanteblokjes klauw ) en rubberen remslang -> 6,1 kilogram schoon aan de haak. 'Nieuw' zal dat nog ietsje meer zijn
Girling 54 klauw, met houder, blokjes en geventileerde 256mm schijf met stahlflexremslang -> 8.9 kilogram schoon aan de haak.
Verschil per kant: 2,8 kilo!Máár... het remt wel als een dolle. Blokjes moeten nog inslijten, en de gripgrens van het rubber op de weg neemt behoorlijk af bij natwegdek; over een paar kilometer weet ik meer
Ik heb overigens ook direct de hoofdremcilinder vervangen, en de oude in de kliko gegooit: Vertrouwde m niet echt meer: bij lang met de voet op de rem staan ( heuveltje ) was het pedaal eerste hard, en zakte het daarna (vanaf een bepaald punt qua intrappen ) steeds verder weg.
Totale kostenplaatje valt mij wel erg tegen;
- Klauwhouders ( Scirocco 16v) -> 50 euro voor een set ( Thankx @ Bas )
- Klauwhouder-geleidepennen ( Golf III GTI ) -> 5 euro voor 4 stuks ( Sloop )
- Remklauwen Lucas 54 -> 139 euro per set ( Dealer )
- Remslangen Goodridge -> 95 euro per set ( DutchPowerTrading )
- Hoofdremcilinder -> 72 euro ( De Rie )
- Schijven en blokken -> Speciale aanbieding -> 100 euro
- Remvloeistof, remmenreiniger, WD40 ->
euro per liter ( PrimaParts Ede)
Dus.. ruim vierenhalfhonderdeuro!
Pedaalslag valt mij nu (nog) tegen: Pedaal heeft een centimeter of 5 aan 'ruimte'. Dit wordt waarschijnlijk nog minder als de blokjes goed ingesleten zijn, maar ik trap de rem bijna net zo ver in als de koppeling: Ongeveer halfweg tot aan de bodem. Maar dan sta je ook he-le-maal stil. Bij behorende doseerbaarheid en remvertraging valt nu nog weinig over te zeggen: hoe verder ik het pedaal indruk, hoe harder de auto remt, maar als de blokjes eenmaal volledig vlak tegen de schijf aangedrukt zitten, neemt de remkracht ineens exponencieel toe, en sta je stil. (punt)