Auteur Topic: Draa Oliedruk, warn-contact enz  (gelezen 1319 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Gepost op: zo, 14 okt 2007, 10:03:41 »
Ik ben op zoek naar de juiste oliedruk-gever (en bijbehorend metertje) voor m'n diesel.

VDO heeft hele mooie gevers, maar welke moet ik hemm'?

Ik wil een drukgever (drukpotje) dat direct is uitgerust met een 'warn-contact'.

Welke moet ik hebben?
0-5 bar, of 0-10 bar?

Draad: M10x1

Volgens de vraagbaak is de oliedruk:
stationair: 0,3 - 0,6 bar (bij 80 graden olie)
2000 1/min:  2,0 bar

0 tot 5 bar dan maar? Maar ik zie op Ebucht allemaal 0-10 bar metertjes?


Standaard benzine motoren (hydrokop) hebben drukschakelaars op:
0,3 en  1,4 of 1,8 bar.
Diesel wijkt hier niet vanaf (lijkt 't).




En als we toch bezig zijn: Wat is het draad van de carterplug? (olie-temperatuur wil ik daar gaan meten, liefst met een 2 polige zender).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Reactie #1 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 10:18:33 »
oliedruksensor tot 10 bar nemen (koud loopt deze rustig tot 7 bar ),lage druk waarschuwing originele sensor nemen ,de ervaring heeft geleerd dat de originele sensors beter werken .


olie temperatuur in het blok heeft op 3plaatsen een verscillende temperatuur ,volgorde van warmst naar koudste is kop cylindergallerij ,carter.dus het beste meet je in de kop in het olie kanaal of je gaat van het gemiddelde uit en das op de cylindergallerij .
persoonlijk plaats ikm,de olie temp op de cylinder gallerij aangezien als de motor niet zwaar belast wordt de olie inde gallerij en de kop op 5graden na gelijk zijn .het carter is rondom werk en rust gebied altijd een 10 tot 30 graden koeler (rijwind koeling )en geeft dus zelden tot nooit een daadwerkelijke temperatuur ,vooral als de kop onder last een temp krijgt van 140 graden ,cylinder gallerij dus een 120,carter een 110 .
boven de 130 graden verliest olie zijn smerende werking al voor een 70% boven de 140 graden gaat de olie schuimen en dus geen smering meer .vw plaatste zelf op de pl en kr motoren de olie temp sensor op de kop .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Reactie #2 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 11:17:30 »
En als we toch bezig zijn: Wat is het draad van de carterplug? (olie-temperatuur wil ik daar gaan meten, liefst met een 2 polige zender).

Ik dacht M14x1.5

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Reactie #3 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 11:38:18 »
Ik kwam voor het meten op de kop deze adapter al tegen:



Maar zonder stroming (d'r zit een drukschakelaar op) zal dat toch niet echt goed werken? Meet je niet alleen de temperatuur van de kop ('t aluminum dus)

De 'exacte' temperatuur vind ik overigens minder interessant ( ik gebruik toch een matig afleesbaar klokje), maar 't verloop van de olietemperatuur (als je aan het planken bent bijvoorbeeld) vind ik interessanter.  Een lange stift in het carter is daarvoor toch wel voldoende? De olie wordt immers vanuit het carter richting de lagerschalen en kop gepompt: de temperatuur van aangevoerde olie is imho belangrijker dan als t vanuit de kop weer naar beneden stroomt.

Lage-druk sensor; Hoe werkt zo'n warn-contact? maakt ie massa, of verbreekt ie juist?  (ah gevonden: Schliesst bei fallendem druck)

Damn, 0-10 bar, M10x1, mit Warncontact uber masse: slechts een stuk of 10 verschillende VDO gevers :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Reactie #4 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 17:00:44 »
doe maar lekker eigenwijs .cylinder gallerij is net zo goed als de kop .carter geeft te lage waardes aan
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Draa Oliedruk, warn-contact enz
« Reactie #5 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 18:41:49 »
Ik dacht M14x1.5

Op zeker: heb vandaag nog in me handen gehad