Heb je al gekeken wat het geel/zwart draadje doet op elektrisch schema? En om een spanning te laten lopen moet je wel remmen of remschakelaar kortsluiten.
Das inderdaad een goeie
Klinkt simpel, maar is wel te onthouden. Zeker omdat ik er alleen aan sleutel(de). Een grote zware steen op het rempedaal?
Er is een online schema hier op het forum.
Wat ik zover heb kunnen bekijken,dan zou die geel/zwarte voor jou linkerkoplamp moeten zijn.
Die werkte toch niet als ik me niet vergis ?
Verder zou voor de remmen een rood/zwarte kabel moeten lopen dacht ik.
Gewoon (dim)lichten doen het wel, maar met het stads/parkeerlicht wil nog niet helemaal correct zijn. Oorzaak zou dus aan de "verbrande" kabel-multistekker (geel/zwart) kunnen liggen. Moet ik eens verder uitzoeken.
Wat een raadsels allemaal; vraagstukken om op te lossen, zowel deductief als inducatief !
Rood/zwarte kabel? Moet ik eens onder motorkap voor kijken. Zie het niet meteen op de foto's.
Heb contact gehad met mijn nonkel. Besteedt zelf ook zijn elektr. problemen en kabelboom-issues uit. Samen zijn we tot volgende redeneringen/mogelijkheden gekomen:
- toch nog eens, voor de zekerheid, checken of de juiste lampjes worden gebruikt als remlichten, alsook mistlampje. Daarvoor gebruik ik nu een lampje met 2 gloeidraden.
- eenvoudig weg ook gewoon alle massa-punten, kabeltjes en connecties checken, maar ja ...
- als de achterlichten en remlichten het verder wel doen, komt er toch stroom naar achteren
- misschien toch best eerst ook eens achterhalen of er spanning komt/staat op de achterruitwisser
- misschien toch eerst achterhalen of we de ruitenwissermotor kunnen activeren
Waarom bovenstaande dingen uitsluiten/nakijken --> omdat zekering 11 gaat over remlichten, achterruitverwarming en mistlamp(en) Wat wordt trouwens bedoeld, in de vraagbaak, met "arbeidsstroom" bij zekering 11?
Oorspronkelijk, bij aankoop, had een vorige eigenaar een kabel bijgespannen tussen linkerkant en rechterkant, t.h.v de connectoren op de hoedeplankhouders. Was dit voor de achterruitwisser, of voor de achterruitverwarming of toch voor de remlichten? ?
- ik kan eens proberen of ik de andere kabelboom, die ik heb liggen, kan aansluiten en of het daar wel op werkt?
- ik kan de andere kabelboom, ook naast de polo leggen om zo alles te vergelijken
- als bovenstaande geen verheldering brengt, misschien een verbinding maken met een externe kabel, en zien of het dan wel werkt, of er zo wel spanning op staat, bij het remmen.
Verder, ging hij er nog eens over nadenken en bij zijn "garageman" eens informeren. Die is wel een krak in zulke probleemoplossingen, maar doet liever carrosserie. Bovendien komt Jan en alleman naar hem toe, gaande van grasmaaiers, Camino's, oldtimers en nearly new cars, wat maakt dat hij liever geen extra (nieuwe) klanten heeft.
De tips omtrent het vergelijken/aansluiten van de reserve-kabelboom, die vind ik wel inspirerend/motiverend om te proberen