Menig weldenkend mens was met een grote boog om de auto heen gelopen. Hell, zelfs de freaks van hier zouden 'm hebben laten staan, vermoed ik. Maar ik ben sinds vanmiddag de eigenaar van een 2F Steilheck GT, ofwel enorme roestbak, ofwel White Piece of Shit...
Achterklep is sowieso al helemaal verloren. Roest op de dorpels is vooral roest
kleur, afkomstig van ernstig slechte deuren. Motorkap is ook niet bepaald netjes meer. Tank-aansluiting bij het klepje is los van het scherm (rubber heeft losgelaten). Rubber van het SSD (@Marjolijn: StahlSchiebeDach) is uitgedroogd en het omhoogkomende windgeleidertje gaat niet meer naar beneden als je het dak dicht probeert te draaien. Vandaar dus drie stukken stagetape op het zwarte hemeltje. Bij de voorruit onder het rubber enige roest, de rechterdorpel achteraan croky (maar de tankvulhals leek iig geen benzine te lekken).
De koppeling grijpt erg vroeg aan, maar goed, bij plotseling versnellen in hogere versnellingen geen vertraagde reactie omdat de motor sneller draait dan de versnellingsbak. Die bak schakelt trouwens erg makkelijk, zij het licht hakerig (een metalen schakelplaatje à la Ferrari zou niet verkeerd zijn, zeker niet aangezien de pookhoes/zak geen gezicht meer is. Van de hoedenplank zijn de hang-/draaipunten afgebroken (asjes) en één touwtje.
Bij het rijden blijkt wel dat de auto op zich technisch nog goed is. Starten en lopen klopte... Er is een licht snerpend geluidje te horen, ergens is de uitlaat iig niet helemaal gasdicht. Sturen gaat goed, maximale stuuruitslag geeft geen idee van kapotte homokineten oid. Vering over drempels is nog OK, geen boot-deiningen. Auto trekt goed, lijkt in de lagere toerentallen nog niet helemaal wakker te zijn, maar heeft iig nog genoeg vermogen over. Remmen was even wennen, temeer ik net uit de Scenic stapte waar ik vanmorgen nog nieuwe schijven en blokken vóór (voor de vakantie) op heb gegooid. Heb het idee dat de bekrachtiger niet heel veel doet, maar daar wil ik nog wel een keer een second opinion over. Komt wel goed tot stilstand. Handrem werkt ook naar behoren.
Tja, daar sta je dan, bij een auto die toch nog wel tegenvalt, en bovendien geen personality heeft (want 2F
). Maar nog 3 kwartier overschrijvingstijd, plensende regen (dus ook geen zin om kriksteunen e.d. te gaan voelen), laatste dag voor de vakantie en na de vakantie is er woon-/werkverkeer nodig. Tja, wat doe je dan? Naar het postkantoor! Hoop niet dat ik er spijt van krijg....
Met de foto's van Pieter in het achterhoofd wel ook nog even onder de achterbank en in de achterbak gekeken, maar daar iig geen spoor van roest. Volgens mijn inschatting ook gewoon een eerlijke verkoper, en wat dat betreft geen vermoeden van verborgen schade uit het verleden. Wel hangt de achterbumper net niet meer helemaal netjes, en lijkt de voorbumper niet origineel, want geen rood lijntje?
Ach, APK tot ergens in maart, vermoed dat het daarna een donor gaat zijn. Tegen die tijd heb ik de Derby zeker wel door de APK...