Auteur Topic: Rollen  (gelezen 694 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Rollen
« Gepost op: vr, 30 sep 2005, 21:59:18 »
Dudes, long time...
Was aan het verhuizen en op vakantie. Ondertussen voorkant verlaagd, waarvan later nog foto's  -naughty-

Maar ik heb een vraag over het 'rollen' ipv spuiten van het bodywork, waar ik hier en daar op dit forum al over las.

Hoe gaat dit? Oftewel: vanaf kaal, wat voor verf/lak gebruik je en hoeveel lagen rol je van elk? Gert en Jaap zijn voor zover ik weet 'experts'?

Reden van deze vraag: Maat van me heeft een oude Honda civic 1e generatie in perfecte staat, kaal... Heeft geen tijd/ruimte/geld om hem te laten spuiten... Rollen lijkt een goede optie voorlopig.

Ik neem aan dat jullie info ook geldt voor polotjes (zoals de mijne) vandaar de vraag hier... ;-)
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Rollen
« Reactie #1 Gepost op: vr, 30 sep 2005, 22:22:39 »
Rollen: Go ask Gert.

Spuiten: Primer zoals de 2-tone is super simpel. ff schuren (krassen  krassen krassen ) en spuiten maar! Primer droogt niet al te moeilijk: als je een beetje je best doet, krijg je een heel mooi egale dekking.

Maar goed: geen idee of je primer wilt, of niet. Als je GEEN primer (mat) uitstraling wilt, heb je een klus: glimmen doet t niet zomaar!

Maar d'r zijn ook weer genoeg die hun boessie gewoon met de roller doen.. Rolleren heeft wel glans mogelijkheid,.. en ziet er leuk uit: op meer dan 3 meter afstand. Dichterbij spat de zeepbel al snel uit elkaar en valt t (als je niet zo super secuur werkt) op...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Rollen
« Reactie #2 Gepost op: za, 01 okt 2005, 01:01:10 »
Primer : goed schuren dat alles dof is en alles goed afplakken .
Motip is goedkoop voor wat je krijgt qua spul en de hoeveelheid .
Wel poreus dus het kan gaan roesten op de lange duur .
Zinkprimer is er ook : beschermt en heeft hetzelfde primer effect . Bovendien leverbaar in elke RAL kleur .

Zie deze : schoolbordenverf in ex RAL kleur .
Niet goedkoop maar dan hebbie ook wat .
Zinkprimer zit eronder dus hopelijk voorlopig geen roest


Brengt ons op rolluh : deze bovenstaande is ook gerold .
Geduld en nog eens geduld . Grote oppervlakken zijn het moeilijkst : je moet zorgen dat je geen strepen krijgt omdat je bijvoorbeeld een dak vanuit 4 plaatsen moet rollen en vooral uitrollen .
Laatste is heel belangrijk .
En vooral laagje voor laagje

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Rollen
« Reactie #3 Gepost op: za, 08 okt 2005, 01:37:50 »
Dus als ik het goed begrijp (ik vermoed hier enige spraakverwarring bij de woorden 'primer', 'rollen' en 'spuiten'....):

1. Primer-laag (grondverf): kan alleen met spuitbus: Motip of Zinkprimer. Bestaat er ook rol-primer?
2. Daarna rollen: met huis-tuin-en-keuken-lak? En hoeveel lagen?

2. kan dus alleen als je 1. gedaan hebt. Maar 1. kan ook gewoon zonder 2.

Enne: leken weten niet wat 'RAL-kleur' is... -dunno-
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Rollen
« Reactie #4 Gepost op: za, 08 okt 2005, 11:25:27 »
Ehmz.. nee :  u begrijp nie goed.

Wat ik met de 2-tone heb gedaan, is alleen in de primer gezet: Daarna dus geen afmaak-laag, want de primer was de afmaaklaag!

Als je m 'hoogglans' wilt rolleren, zou je m kunnen primeren, en daarna aflakken, maar met alleen (fijn)opschuren kom je d'r ook wel.


RAL kleuren zijn industrie standaard kleuren. :

Altijd en overal dezelfde kleur. Niets geen mode-onderhevige Flexa-CouleursLocale ofzo, maar een standaard waaier die je van elke (huismerk)fabrikant kunt kopen..






Mijn wagenpark Fix what ain't broken