Mag je voor de dagelijkse Belgische keuring überhaupt wel anders dan originele veren steken?
Ja, maar dat moet voldoen aan de regeltjes:
- bodemvrijheid van 11 cm (speling van 2 cm, dus 9cm met chauffeur erin)
- een GOCA attest van de verlaging, dus je moet je verlaging in België kopen om zo'n GOCA attest te krijgen.
- Een plaatsingsattest, dat je moet vragen aan de garage die je verlaging monteert, maar volgens mij hoeft dit niet meer
B. Voertuig dat voor het eerst na 1 mei 2003 in verlaagde toestand wordt gekeurd
Wie?
Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 worden voorgereden en een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 3 maanden mbt verlagingen voorleggen.
Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 voor de eerste maal gekeurd worden onder verlaagde toestand.
Waar?
Deze voertuigen worden in de keuringscentra voor ‘keuring na ongeval’ verwacht. Teneinde een vlotte bediening te waarborgen, wordt er gevraagd voorafgaandelijk een afspraak te maken. De adressen zijn op
www.goca.be te raadplegen.
Vereiste documenten?
Teneinde de keuring van het voertuig te kunnen aanvatten, dienen twee documenten: het montageattest en het validatieverslag voorgelegd te worden.
Het montageattest dient de klant aan te vragen bij de verbouwer, die op zijn beurt dit attest zal opvragen bij de Federaties :
Federauto (verdere info
www.federauto.be – Federauto Dienst Boekhouding Woluwedal 46 bus 9 1200 Brussel tel: 02/778 62 00 fax: 02/778 62 22 ),of
De bond van de Garagisten Beroepsverenigingen : (J.Wybrandlaan 40, 1070 Brussel tel: 02/529.59.29 fax:02/529.59.25).
Het validatieverslag kan de klant eveneens opvragen bij de verbouwer. De verbouwer zal het opvragen bij de invoerder die de vraag richt aan GOCA. GOCA stuurt het origineel verslag naar de invoerder. Deze laatste stuurt een gecertificeerde kopie naar de verbouwer die het document overhandigd aan de klant.
Wat wordt gekeurd?
*
De basisvereiste voor deze voertuigen is dat deze voldoen aan een bodemvrijheid van 11 cm met bestuurder aanwezig in het voertuig. Hierop wordt een meettolerantie van 2 cm toegepast.
*
Bijkomende vereisten:
1.
de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten
2.
indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm bedraagt
3.
de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC
4.
de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd
5.
een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingselementen (bij volledige wieluitslag)
6.
de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.
7.
de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren
8.
bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.
9.
De gegevens van het validatieverslag van GOCA worden vergeleken met de verbouwing.
10.
De wielgeometrie komt overeen met de specificaties van het validatieverslag van GOCA of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.