Na een paar maandjes stilte weer eens iets auto-gerelateerds kunnen doen.
Vandaag eens begonnen aan een soort side-projectje, de Solex ADDHE a40 carbs reviceren die ik van Pieter heb overgenomen.
Eerst was ik een beetje angstig dat het ontzettend vaag inelkaar zou zitten en dat ik het na het demonteren alles nooit weer op zn originele plaats trug zou krijgen.
Maar na een kijkje van een Exploded View van zo'n carburateur en een ''ooh is dat het?'' momentje meteen maar begonnen.
Eigenlijk is het intern weinig anders dan de Dellortho carburateurs die ik eerder altijd op m'n brommer gebruikte (alleen dan dubbel)
Lucky me.
Plaatjes bij de praatjes;
En maar één bout kapot gedraait, gelukkig niet zo heel boeiend gezien dat alleen de buitenste venturi op z'n plek moet houden.
Mocht uitboren+linksetap niet werken, is groter boren en opnieuw tappen hoogstwaarschijnlijk nog gewoon een optie.
Verder lijkt het dat ze al eens deels gereviceerd zijn, Membraan van de acceleratiepomp lijkt nieuw, enkele pakkingen zijn niet origineel, enkele sproeiers zijn nieuw (pas opnieuw afgesteld gok ik) en de vlotters zelf zijn imitatie.
Ook de rubber ringen van de hoofdventuri zijn totaal niet broos, en het schijnt dat die nogal vaak kapot gaan.
Ergens wel een tegenvaller is dat de behuizing zelf wel erg vol corrosie en troep zit, dus die gaat morgen eerst een lekker bad nemen in schoonmaakazijn
. Ultrasoon reinigen kan altijd nog mocht dit niet willen.
En de lagers van de as waar de gaskleppen op zitten zit vol met zand en roest, dus die mogen ook nieuw.
Wat me verder nog opviel is de buitenste venturi (is geloof ik voor de choke?) ''maar'' 28mm is, had eigenlijk verwacht dat dat wat groter zou zijn bij carburateurs die 40mm zouden moeten zijn.
Wat te doen;
-Standaard ADDHE revisiesetje van Ebay bestellen
-Lagertjes voor de gaskleppen zoeken
-Nieuwe veertjes die de gaskleppen dicht houden zoeken (is een van geknapt)
-Behuizingen in een azijnbad gooien
Ook nog een drama; dat ik eigenlijk geen auto nor motorblok heb waarop deze carbs hun klanken kunnen laten horen.
Dacht eerst om 4 kleine gasmengstukken op elke tunnel te bouten en het op de Derby te monteren maar dat achteraf niet echt realistisch.
Misschien dan toch maar een 3e 86c erbij speciaal om deze carbs ergens op te kunnen zetten?