Auteur Topic: Olielek polo 3 1990.  (gelezen 6899 keer)

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #75 Gepost op: di, 20 jun 2006, 23:26:41 »
De bouten dat bij de kleppen zitten en de culas snap ik dus niet waarom die vervangen dienen te worden.

In een woord samengevat : Pang !

Het geluid van een rekbout die 1 keer teveel is gerecycled.
In dat geval heb je een "iets" groter probleem dan de aanschaf van een momentsleuteltje.

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #76 Gepost op: di, 20 jun 2006, 23:41:23 »
De bouten dat bij de kleppen zitten en de culas snap ik dus niet waarom die vervangen dienen te worden.

In een woord samengevat : Pang !

Het geluid van een rekbout die 1 keer teveel is gerecycled.
In dat geval heb je een "iets" groter probleem dan de aanschaf van een momentsleuteltje.

Ok ikke begrepen,dan zullen we hier maar nie op besparen  :D

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #77 Gepost op: di, 20 jun 2006, 23:54:21 »
Nog een keertje dan :) Conrad
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #78 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 17:44:43 »
Op hoeveel nm moeten die bouten aangedraaid worden?
Op het werk hebben ze een momentsleutel maar dit gaat tot 50.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #79 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 18:50:04 »
1e fase: 40Nm

2e fase: 60Nm

en dan naar keuze:

3e fase: + 180 graden (halve slag)

OF naar keuze:

3e fase: + 90 graden (kwart slag)
en
4e fase: + 90 graden (kwart slag)

Dus met een momentsleutel die tot 50 Nm gaat, ben je d'r NET niet. Je moet er 1 vinden die tot 60Nm gaat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #80 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 18:59:25 »
1e fase: 40Nm

2e fase: 60Nm

en dan naar keuze:

3e fase: + 180 graden (halve slag)

OF naar keuze:

3e fase: + 90 graden (kwart slag)
en
4e fase: + 90 graden (kwart slag)

Dus met een momentsleutel die tot 50 Nm gaat, ben je d'r NET niet. Je moet er 1 vinden die tot 60Nm gaat.

Kdacht hier ergens gelezen te hebben,dat je ze moest aandraaien tot 90nm.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #81 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 19:04:53 »
Jaap z'n antwoord in twijfel trekken -gert-

40 => 60 => 180 graden of 2x 90 graden is echt correct hoor.

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #82 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 19:12:50 »
Jaap z'n antwoord in twijfel trekken -gert-

40 => 60 => 180 graden of 2x 90 graden is echt correct hoor.

Tzal dat zijn dat ik verkeerd gelezen heb ipv graden nm gelezen.
Sorry  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #83 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 20:27:36 »
Vervang het blok nou maar, je hebt de keuze toch al gemaakt.


iemand die 950 euro voor een koppakking vervangen vraagt kan je niet serieus nemen. de onderdelen kosten ongeveer 100,-. Meer dan een ochtend is een monteur er niet mee bezig.

P.S. ik doe het voor 700,- :)

Zou volgens enkele garages een ganse dag werk zijn.

mag ik even lachen een ganse dag ,das geen monteur maar een mafkees die zuurstof tekort heeft gehad bij zijn geboorte en zijn fietsen makers papieren heeft gehaald na zijn gynacologen diploma .
eerder 4uurtjes als je het rustig aan doet ,2 uur met koffie komt eerst
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #84 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 20:31:42 »
Jaap z'n antwoord in twijfel trekken -gert-

40 => 60 => 180 graden of 2x 90 graden is echt correct hoor.

terwijl die gene juist zijn klepdekselboutjes met 60nm aanhaalt..................... -gert-



















 :D



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #85 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 20:52:15 »
PANG....

die houden geen 60Nm.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #86 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 20:52:18 »
nokkenaslagerkappen.

De klepdekselboutjes moeten met 10Nm vast.

De nokkenaslagerkappen met 6Nm + 90 graden.
D'r staat een drukfout in de vraagbaak! Daarin staat inderdaad de door mij ooit uitgevoerde 60Nm: dat gaat dus NIET goed. Tja, wist ik veel..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #87 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 22:31:09 »
Kan er nu is ff iemand met ervaring die de culas al heeft vervangen het int kort uitleggen hoe je juist te werk gaat.
THX.
En dus die momentsleutel van men werk kan ik gebruiken die tot 50nm gaat?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #88 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 22:42:46 »
KOOP EEN VRAAGBAAK!! daar staat met afbeeldingen in wat je moet doen om alles te vervangen.

ALs je leest wat er als reply komt:

Een momentsleutel tot minimaal 60Nm heb je nodig!!!!!!!!
Huur/koop/leen er eentje.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Olielek polo 3 1990.
« Reactie #89 Gepost op: wo, 21 jun 2006, 23:04:17 »
@polo_boy: vraag 't uw broer de ex-automekanieker.

En ja: er wordt meegelezen op andere forums......

En voor de rest: ik hobbel weer verder naar een volgend topic,
deze ben ik klaar mee. -moon-