Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Gekke Gerrit op wo, 07 jan 2009, 20:35:34
-
Omdat de topic starter al direct in z'n openingpost loopt te janken over sticky-maken enzo.. én omdat de zoekfunctie normaliter het juiste resultaat zou moeten geven,.. bij deze STICKY!
Let even op : om jouw posting goed vindbaar te maken/houden, gebruik je het liefst de juiste benaming zonder spelvauten. autoambulance = aanhanger of aanhangwagen
oprijwagen = auto ( bus / busje ) ingericht voor het vervoer van auto's .
Rijbewijs B -> meestal mag je dan nog net met een oprijwagen rijden
Rijbewijs BE ( E achter B ) -> meestal verplicht om met een autoambulance te mogen rijden
Rijbewijs C of groot rijbewijs -> Vrachtwagen rijbewijs; voor grotere oprijwagens al snel verplicht ( massa + laadvermogen 3500+ )
---------------------------------------------
Ik heb een keer in een topic allerlei mensen een opsomming zien geven over het (goed en goedkoop) huren van een autotransporter. Ik kan het alleen niet meer terugvinden met de zoekfunctie? -wtf-
Nou dacht ik: mooi nieuw topic dat dan evt meteen een sticky kan worden?
Wie heeft er adresjes voor het goedkoop (en liefst ook goed) huren van een autotransporter? Voorkeur daarbij heeft een oprijwagen, gezien het feit dat het E-rijbewijs bij mij (nog) niet aanwezig is, maar andere oplossingen zeker ook aandragen, zeker aangezien de opzet is om er een sticky voor jan-en-alleman van te maken?! -ja-
-
Ik heb inmiddels 2 keer een oprijwagen gehuurd bij een bedrijf in Rotterdam, die was toendertijd veruit de goedkoopste, het was dan ook een ragbak. Maar de naam van dat bedrijf...... -dunno-
Edit: Je kijkt even op oude foto's van het ophalen van de Deby en de Van. Blijkt dat ik alleen de Derby heb opgehaald met de oprijwagen van dat bedrijf. Wolders autoverhuur in Rotterdam. Ik geloof alleen dat ze verhuisd zijn naar een ander adres in R'dam. De Van heb ik opgehaald met een baluw ding, ik gok Köhler. Zal vast ook betaalbaar zijn geweest en gewoon in Den Haag ipv R'dam.
Edit2: Wolters is van stolk geworden, nog steeds in Rotterdam. Oprijwagen kost 60 eurie ex BTW
-
Marjolijn (ditmaal in functie) en/of anderen: even een vraagje over de autoambulance en het bijbehorende rijbewijs.
Heb een enkel/assige aanhanger, die ik mogelijk ga ombouwen tot auto-ambulance voor de Polo/Derby.
Stel: Polo/Derby twv 700 kg, op een trailer van 250 kg, mag ik trekken met een auto van 950 kg, toch? (mits toegestane laadvermogen van de trailer max 700 kg is)
-
Je vergeet iets, boven de (ik dacht) 750kg heeft een aanhanger een eigen kenteken.
Dat eigen kenteken krijg je alleen als er hij gekeurd is (typegoedkeuring)
Dus dat wordt een retourtje RDW om je zelfbouwsel te laten keuren.
Ik denk dat je "E" halen dan een veel goedkopere optie is.
Edit, 750kg inderdaad:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/de_kentekenplaat/voor_welke_voertuigen/kentekenplaat_aanhangwagen.htm
Edit 2:
Een oprijwagen onder de 250 kg houden lukt je waarschijnlijk alleen met aluminium. Weet je nog wat die aanlegvoorzieing voor je bootje moest kosten? Aluminium is duuuuuuur!
Maar het is wel mogelijk:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/aanhangers-en-bagagewagens/248815914-autoambulance-met-kenteken.html%3Freturn%3DeJwtjW8LgjAQxr9L4F6qwyibjFDogyy3cDi3w7tRFH33TuzV8%252Bd%252B3GOUVB%252Bv6g6VvEh1QGfWceomIlBVNSdwsVzMOhMEYwjLGKodKWGC6ytoKSxqSkXTF80AmbVmY%252F1eBGJ9e2CLD4sc5IbRH1v40Me8uNWPHOcnR5MpmeWeg4mj4zLB9ksKgKxrAboVuJKGLAh5HBLSmKzTx%252FZ8Gm6H7vsDx2BC0Q%253D%253D%26df%3D1%26fta%3DeNotUctu5CAQ%252FBcOPgPGBjfyZaW97i%252BM2nSTtdYzRmM7QRvl39OMciqgqQcFgofPAwKo67nd3nE7VDzAGAOqbrPp6JjPHWK5QEdaIW4n%252FF9LPDLJrVhOOb4XeFx3fq4p%252FvsAvM4d78u14SNx3MsKpivlmnVX5tAdz3MuV3ceIl3240w78eyCH3%252F9br4OVME3VnGFINse1EqvQLafQFFIU%252Fa68jJmHbjyOARHrnJyizEo5955DJVpGpOzlbNlHPILlzS9kJPwBnZ9Eh1yaCxWQrYL5Uo55NHJ3Di9JF%252FZ%252Bt41Px6Ct43vLE3iM4zYZ9%252F0Fp5MZWSJIkgSCEkw9T3qF39I4j%252BRT9jmNJjGY7ZDltzLpGlp78loc2r6SFr8KY8G%252BfURUsG5F6TjtvHj7fzbqtEykDruWG%252BtLSmIwEytJVD4oeKfn%252BW7iggaPr%252B%252BvgHkMpyu%26fta_ind%3D11%26fs%3D1
-
huren van een autoambulance kan vrij goedkoop bij saris
www.sariseindhoven.nl
ook vaak genoeg gebruikte wagens te koop staan.. helaas alleen in eindhoven
-
D'r zijn wel hele kleine en lichte autoambulance-aanhangertjes te koop..
www.hapert.com -> Producten -> Oprijwagens -> R series
Voor een caterham super 7 of Mini Moke, of Elise... of Peauleau.
Het LIJKT alsof autoambulances altijd lomp en zwaar zijn, maar dat komt vooral omdat autobedrijven/verhuurbedrijven liever groot zwaar en lomp hebben, zodat ze met één kar ook een Golf / Passat / Pheaton of Touareq kunnen verplaatsen..
-
Mmmm, aangezien een Derby al 698 kg weegt, mag je transporter dus maar max 52 kg wegen om zonder aanhanger-kenteken te blijven? Dat gaat idd niet lukken dan.
Of hoef ik bij de toegestane maximum massa alleen het draagvermogen rekenen, en mag ik het eigen gewicht van de aanhanger daarbij buiten beschouwing laten? Volgens mij niet, hè?!
-
Achter je auto mag max 750 Kg zijn.
Rekordc
-
Er is een verschil tussen dat een aanhanger een kenteken moet hebben en wat je met alleen B-rijbewijs achter je auto mag knopen.
Aanhangers boven de 750 kg moeten een kenteken hebben, wat hierboven al ergens genoemd is. (en zijn voorzien van een rem-installatie dacht ik)
Zolang de max massa van het trekkende voertuig groter is dan de toegestane massa van de aanhanger, mag je ook met alleen B een grotere aanhanger rijden. Voorwaarde is dan weer dat het trekkende voertuig niet zwaarder mag zijn dan 3500kg dacht ik. -dunno-
-
Combi mag volgens mij dan niet meer dan 3500 kg zijn
Rekordc
-
Klopt, de combi niet boven 3500kg, trekkend voertuig zwaarder dan de last erachter. Zo'n keuring voor een aanhanger, zou dat prijzig zijn?
Anders loont het waarschijnlijk niet de moeite als ik bedenk hoe vaak ik de Polo en/of Derby ga traileren... Dan kan ik beter huren?!
Alleen vraagt Boels bv voor hun transporter altijd B+E, zonder dat ze weten wat de trekker weegt. Is het zo dat je ook een dubbelasser mag trekken volgens bovenstaande gegevens, of klopt de stelregel die je vaak hoort: dubbelas = B+E? Ingewikkelde materie, zeg?!
-
Zo simpel mogelijk: de aanhanger weegt is altijd inclusief zijn theoretische laadvermogen!
Dus mijn Volvo (1300kg) met mijn caravan (weegt 800kg+150kg laadvermogen) mag met B.
Volvo met een dubbelasser (weegt 800kg+2000kg laadvermogen) mag niet met B. Ook niet als de aanhanger leeg is!
Tandenmasser weegt meestal al bijna 1000kg en heeft al snel 2000kg laadvermogen, dus dat mag op geen enkele manier met B. Vandaar dat Boels dat doet.
-
Nee hoor. Als ik het examen kan halen, dan is het nooit heel erg moeilijk.
Rijbewijs B:
Alleen kijken naar de theoretische maxima massa's. Niet wegen, alleen papiertjes.
- trekker (papieren leeg gewicht ) zwaarder dan aanhanger (papieren max beladen gewicht)
- Combi (papieren max beladen auto + papieren max beladen aanhanger ) < 3500 kg
Rijbewijs B+E:
Theorie is leuk, praktijk belangrijker.
Enige theorie: Wat mag de auto maximaal trekken? (papieren kentekenbewijs )
Praktijk: Dat wat de auto mag trekken, dat mag er achter hangen; vaststelling: WEGEN!
totale treingewicht? Nicht im frage. Naja: theoretisch maximum is 3500kg trekken ( B ) + 3500kg aanhanger ( E achter B )
TIP:
Max trekgewicht: wat op het kentekenbewijs staat is maatgevend! Niet wat op het trekhaakplaatje staat! ( laagste gewicht aanhouden )
Max kogelgewicht: staat niet op kentekenbewijs; maatgevend is hier wel het trekhaakplaatje en instructieboekje auto ( laagste gewicht aanhouden )
Voor Polo-rijder betekend dat: ( voorbeeld: HL-XL-98 Polo 2f 1.0 )
B-rijbewijs: aanhanger mag maximaal totaal massa ( papier ) hebben van 650 kg (geremd). Kleinste geremde Boedelbak gaat daar al overheen.
B+E rijbewijs: Een lege geremde schamelwagen met een eigen gewicht van 650 kg is geen probleem, maar denk wel aan je spiegels! :)
-
Haha! En als die Polo nou eens óp de aanhanger staat, Jaap? :D
-
Ik mag met m'n Canadese 'B' (Class 5 ) rijbewijsje een totaalgewicht van maximaal 4600kg meesleuren :D
-
Net genoeg voor je koelbox? ..leeg wegen die auto's daar al 3 ton.. -nana-
-
Ik mag met m'n Canadese 'B' (Class 5 ) rijbewijsje een totaalgewicht van maximaal 4600kg meesleuren :D
Supersize it.
-
Om even kort door de bocht aan alle antwoorden voorbij te gaan en antwoord te geven aan GG: ja, dat mag mits deze gewichten ook zo zijn geregeld op papier.
Regels zijn echt heel simpel.
B-rijbewijs:
ELKE aanhanwagen met een toegestane maximale massa (TMT) van 750 kilo, dat is dus ahw+lading
Dat betekent dus dat als je een auto (lees H1) rijdt van 3500 kilo je nog steeds die ahw mag trekken, ook al wordt het totale gewicht van de combi dan 4250 kilo.
Elke ahw van meer dan 750 kilo zolang het ledig gewicht van het trekkend voertuig (dus voertuig zonder lading, wat er op papier staat) meer is dan de TMT van de ahw (dus wat er totaal aan lading op MAG, niet wat er daadwerkelijk op ligt). Totaal mag de combi niet meer dan 3500 kilo wegen.
BE-rijbewijs:
Alles anders dan bovenstaand :)
Uiteraard blijft van toepassing wat jaapio zegt: kijk ook ff op je papiertjes en kogel wat de auto zelf mag trekken, dat heeft dan weer niks met het rijbewijs te maken :)
-
Helder! Zit ik alleen met een eventuele keuring voor kenteken van de transporter... -wanker-
-
Idd, daarom ook de vraag of het de moeite waard is... Aan de andere kant, als je maar vaak genoeg en polo transporteert haal je het er vanzelf uit...
-
of ik lees er overheen maar ik mis toch echt dat als je een aanhanger boven de 750kg hebt of wilt maken daar toch echt een rem op moet zitten sowieso is het zwaar onverstandig om massa boven de 600kg te slepen zonder rem -sturen-
-
Ik heb nu een Range Rover met een massa van 1870 en een max. trekvermogen (geremd) van 2000 kg... Laat ik nou een geremde aanhanger (boottrailer) hebben met een max massa van 1600 kg?! -naughty- Binnenkort maar eens een ombouwplan/kostenplaatje maken... Iemand nog aluminimum platen in de weg liggen? :D
-
als er iemand hier een e achter b wil halen weet nog wel een rijschooltje -thumbsup-
-
-dunno- Rijscholen genoeg toch? -dunno-
-
jah maar mag mun pa toch wel aanprijzen :) en mijn pa komt naar je toe -thumbsup-
-
Ah, kijk, zo bedoelu... Ik wist niet dat je pa een rijschool heeft, dus vandaar dat ik 'm eerst even niet vatte... -hug-
-
ben nu dus op zoek naar een oprijwagen hier in limburg te huren. gezien de polo van dies2000 geen apk heeft
Weet iemand een adresje?
liefst zo goedkoop mogelijk, en ik rij liefste ook gewoon zelf.
-
APK is pas verlopen, gewoon naar huis rijden met dat hok.
-
APK is pas verlopen, gewoon naar huis rijden met dat hok.
Heb ik 'm ook al gezegd. -naughty-
-
Heb ik 'm ook al gezegd. -naughty-
:)
Moet je wel heel veel pech en een chagrijn tegenkomen die je op de bon slingert.
-
op 200km is de kans er wel. Gewone standaard controle kan t ook al mee gebeuren he.
en t grootste struikelblok vind ik het gegeven dat mocht er iets gebeuren, de auto niet verzekerd is...
-
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar ik hoor ook weer vooral de angst om geld uit te moeten geven doordat je de transporter zelf wil rijden? Ik vermoed dat je geen BE-rijbewijs hebt, dus zet het zelf-rijden maar alvast uit je hoofd (want ook dan net zo min verzekerd)...
-
nou, het geld is niet zo'n hele grote struikelblok, maar t zit m voornamelijk erin dat ik idd geen BE rijbewijs heb. Autotransporters (dus oprijwagen) voor B rijbewijs bestaan wel, maar zijn bijna niet te vinden in limburg, te huur althans.
En het is ook zo dat 90 euro boete, goeiekoper is dan 150 euro of meer voor transportkosten...
Ben geen brokkenmaker, maar er kan altijd wat gebeuren wat je nie verwacht. Maar ik wil t risico wel nemen om er toch zelf mee naar huis te rijden.
-
APK is pas verlopen, gewoon naar huis rijden met dat hok.
ik denk er dus het zelfde over
-
Maak een APK afspraak bij een keurstation in je buurt, daar mag je op dag van de keuring naar toe rijden.
Weet alleen niet of 200 km is toegestaan?
-
keuringsstations werken hier voornamelijk zonder afspraak en met gratis voorkeuring.
Ben idd wel van plan om alles diezelfde dag nog te repareren en de auto ter apk aan te bieden.
-
Zo werkt mijn keurder ook maar als ik hem vraag om een briefje met een afspraak, krabbelt hij wat op papier.
-
ik kom daar bijna nooit, en om er nou heen te gaan om enkel een afspraak op papier te krijgen :P
-
het lijkt wel of het in limburg allemaal wat makkelijker gaat
in leiden en omgeving moet je een maand van te voren een afspraak maken
anders pis je echt naast de pot -boehoe-
-
een van de WEINGE voordelen van limburg. APK kost je ook maar 3 a 4 tientjes gemiddeld. En je krijgt altijd een lijst mee wat er gedaan moet worden bij afkeur. en een 4gasmeting kost niks extra ofzo (slaat ook nerges op om daar extra geld voor te vragen, tis een klein apparaatje en tis binnen 5 minuten gepiept. Kun je zelf in principe ook!)
Denk dat ik m gewoon naar huis rij en hoop dat er geen controle is of een agentje me aanhoudt. Reparaties thuis uitvoeren en direct naar de apk boer. met een beetje geluk heb ik m dezelfde dag nog gekeurt :)
-
ik snap dat je snel weer wil gaan rijden maar doe rustig aan man en doe het goed!!!
hoezo de haast? -thumbsup-
-
ik snap dat je snel weer wil gaan rijden maar doe rustig aan man en doe het goed!!!
hoezo de haast? -thumbsup-
niet om te rijden, maar om een boete te voorkomen :)
uiteraard doe ik het goed -klus- niets is zo vervelend als iets repareren en het dan alsnog op dat punt wordt afgekeurt!
-
Dat is de jeugd Dies! Live fast, die young!
-
Denk dat ik m gewoon naar huis rij en hoop dat er geen controle is of een agentje me aanhoudt. Reparaties thuis uitvoeren en direct naar de apk boer. met een beetje geluk heb ik m dezelfde dag nog gekeurt :)
dat zouden we allemaal wel willen ;) ik hoop voor je dat er niet veel mis is dan -hug- anders gaat je dat niet lukken in 1 dag..
-
ik loop m zelf ook nog na hoor, ondanks dattie al voorgekeurt is en er 3 punten te voorschijn kwamen. Die 3 punten zijn op zich wel binnen een middagje te doen.
ashoezen wielkant aan beide kanten al nagelopen tijdens t zoeken naar de remleidingen waar roest op zit. om maar een voorbeeldje te noemen
Ach laat het een week duren als ik nog wat tegenkom. besteed er iig wel goed mijn aandacht aan hoor!
-
Dat is de jeugd Dies! Live fast, die young!
laat maar gaan hij is enthousiast ,ik kan het begrijpen -klus- -sturen-
-
Ik heb een auto 5 maanden zonder apk niet geschorst laten staan, toen pas boete :)
Volgens mij is het een soort van gedoogbeleid van 3 weken na APK keuring geen boete van oom agent.
-
het word gedoogd om de auto binnen een maand na afloop van apk gekeurd te hebben
hoorde ik een tijd terug van oompje wijkagent -naughty-
-
Gewoon rijden met dat ding Rutger -thumbsup-
Ik heb wel eens voor mijn buurman (die monteur is) met een auto naar de keuring gereden die al bijna een jaar geen APK meer had..-gert- dat is misschien niet zolang rijden, 12 km ofzo..
maargoed, op de snelweg heb je minder kans op ongelukken als in een dorp zou ik zeggen.. gewoon niet teveel bij nadenken en -sturen-
Hoe dit zit met verzekerd zijn of niet als je wel een ongeluk veroorzaakt weet ik niet -dunno-.. was het niet zo dat als het ongeluk niet is toe te wijzen aan de staat van de auto (bijvoorbeeld: je uitlaat is lek, APK afkeur.. maar remmen etc. zijn goed).. Dat je dan wel gewoon verzekerd bent? Ooit eens zoiets gehoord geloof ik -dunno-.. of ik heb weer teveel gedronken vannacht..
Wat ik wel weet, je bent in ieder geval zeker Niet verzekerd als je een auto koopt, vervolgens terugrijdt en halverwege bedenkt dat je toch de verzekering meer even moet bellen om de auto te gaan verzekeren :D
Even weer ontopic: zou zo even geen oprijwagen / autoambulance weten die goed en goedkoop is hier in de omgeving Drenthe / Groningen
Bij een vriend van mij hebben ze thuis wel een autoambulance.. maar die wordt alleen gebruikt voor privé doeleinden (heb ik even geluk dat ik die mensen goed ken :))
Auto transport kost mij dus alleen de diesel :)
-
ja dat scheeld als je iemand kent met zo'n ding.
Nou dat verzekering is wel een punt idd. Maarja dat risico moet ik maar nemen. Ben blij dat ik vlakbij de snelweg woon. Alleen vanuit leiden naar de snelweg is door de stad.
verzekering van de groene ga ik proberen om te zetten naar de witte. Gezien enkel de bouwdatum, kleur, kenteken en chassisnummer verschilt (vast nog meer, vooral de staat dan)
-
Gewoon verzekering bellen met je nieuwe kenteken bijdehand, je groene blijft 3 dagen meeverzekerd.
-
ik ga donderdag ffkes naar het verzekeringskantoor met t vrijwaringsbewijs van de groene, als t goed is heb ik die donderdag. Dus dat kan dan wel.
-
In het kader van transport: past een Polo 1 eigenlijk ín een bestelbus/bakwagen? -dunno-
-
Bakwagen is.
2 meter breed 4 meter lang