Auteur Topic: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?  (gelezen 936 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Gepost op: ma, 15 dec 2014, 21:16:57 »
Na een nacht vorstje heeft mijn 1.4 1W diesel er de brui aan gegeven. Nu dacht ik dat het een quick fix zou zijn. Terug slepen naar de verwarmde loods dieselfilter aftappen (idd wat condens) en uiteindelijk het filter maar in zijn geheel vervangen. Maar Ik krijg hem sindsdien niet aan de praat. Flink doorstarten levert niets. Er zt lucht in de leiding, maar ik heb geen idee hoe je kan ontluchten op de pomp. Ook de vraagbaak geeft niets aan over ontluchten. Als ik de aanvoerslang rechtstreeks in een potje diesel hang, zuigt hij de slang vol en dan is er ook geen lucht meer te herkennen, maar aanslaan doet hij niet.

Daarop heb ik de wartel van een inspuitleiding losgenomen met de verwachting dat hij bij het rondgaan van de pomp hier iig diesel zou uitbraken, maar niets is minder waar.

Wie kan me helpen, om erachter te komen of de pomp is overleden?

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 15 dec 2014, 22:13:04 »
Krijg je diesel voor de brandstofpomp?

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 15 dec 2014, 22:21:30 »
Naar mijn idee heeft een 1W geen opvoerpomp (niet naast de tank en de vlotterunit heeft maar 2 draden dus kan ook geen pomp herbergen is mijn gedachtespinsel)

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 15 dec 2014, 22:47:56 »
Dan moet je de tank onder druk zetten want de pomp zit boven de tank.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #4 Gepost op: di, 16 dec 2014, 07:05:56 »
Hier een lijstje:

- Geen brandstof in tank
- Verstopte brandstofleidingen
- Te laag starttoerental
- Onvoldoende compressie
- Niet lang genoeg voorgegloeid
- Koudestartinrichting werkt onvoldoende of niet
- Elektromagnetische afsluitklep opent niet
- Lucht in brandstofsysteem
- In de winter paraffinevorming in de brandstofleidingen of brandstoffilters
- Verstopte brandstoffilter(s)
- Foutief inspuitmoment
- Getande aandrijfriem slipte over de tanden
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Brandstofleidingen in verkeerde volgorde aangesloten
- Geen ontluchting van de brandstoftank
- Verstopte retourleiding naar tank
- Zeer sterk vervuild luchtfilter
- Loszittende pompbevestigingsbouten
- lnspuitpomp defect of versleten


Zelf heb ik ooit startproblemen gehad met mijn benzine door deze: - Geen ontluchting van de brandstoftank
« Laatst bewerkt op: di, 16 dec 2014, 07:12:30 door Twouters »
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #5 Gepost op: di, 16 dec 2014, 12:52:07 »
Mocht je pomp overleden zijn dan meld je je maar bij mij. Heb er nog eentje liggen van een 1w

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #6 Gepost op: di, 16 dec 2014, 17:37:40 »
begin eens met kijken of je gloei systeem nog wel goed werkt. Dus krijg je voldoende spanning op je gloeistiften en worden die ook echt goed rood gloeiend. Kun je testen door ze er uit te draaien en dan met de schroefdraad dat in het blok gaat tegen de massa(-) en het uiteinde waar de draad op zat tegen de +. Na een tijdje zullen ze dan als het goed is mooi rood gaan gloeien op het uiteinde. Doen ze dit niet kun je die wel gaan vervangen.
Een inspuitpomp gaat naar mijn idee namelijk niet in 1 keer dood, tenminste meestal niet. Meestal begint het met beroerder lopen is mijn ervaring met die oude dingen.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #7 Gepost op: di, 16 dec 2014, 23:18:36 »
Hanf die pomp wil ik sowieso wel van je overnemen. Ik heb namelijk nog een 1W staan en een los blok zonder pomp als reserve. Kun je me een PM sturen met jouw vraagprijs?

Ik zal de tip qua gloeistiften even ter harte nemen. Morgen ga ik het eea even testen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 19 dec 2014, 15:08:11 »
Citaat
Daarop heb ik de wartel van een inspuitleiding losgenomen met de verwachting dat hij bij het rondgaan van de pomp hier iig diesel zou uitbraken, maar niets is minder waar.

Als er daar geen diesel komt, vergeet die gloeispiralen dan maar: hij krijgt gewoon geen diesel.

Heb je het filter gevuld met diesel voor je m aansloot?
De pomp is 'zelf-ontluchtend', maar dat wil niet zeggen dat t zomaar werkt.  Stuk voor stuk warteltjes los draaien van de inspuitleidingen ( aan de injector ) en doorstarten tot er brandstof komt, dan stuk voor stuk vast draaien.

In uiterste geval is het makkelijkste een sleepkabel, een sleepauto, een vriend/kennis en een stuk weg. Aanslepen met de versnellingsbak in 2 of 3, koppeling los; laat maar draaien. Kan zijn dat je m een kilometertje moet slepen. :-)

Overigens: je hebt het filter gewisseld, nadat de auto niet meer wilde starten. EERST nu zeker zijn dat de motor weer brandstof  krijgt, dáárna kan je dus nog steeds tegen het defect aanlopen waardoor de auto in eerste instantie niet wilde starten; Immers je hebt geen zekerheid dat 't filter uberhaupt de oorzaak was. Nu, met lucht in de leidingen, is het nog iets lastiger om te testen of het wellicht de gloeispiralen zijn, of de compressie, of toch de brandstof...

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Hoe 1W diesel inspuitpomp testen?
« Reactie #9 Gepost op: zo, 21 dec 2014, 17:18:23 »
It lives! (LAAAANG) doorstarten deed de truuk. Wat de oorzaak is geweest, geen idee. Tank was redelijk leeg en had hem met met de bijrijderskant op het troittoir geparkeerd. Kan zijn dat hij door die actie behoorlijk lucht heeft lopen happen. Of het was tóch het filter (nieuwe filter eerst volgegoten) of de aanvoerleiding want die heb ik voor de zekerheid nog doorgeblazen richting tank.

Het bizarre is dat ik rechtstreeks stroom op het klepje van de pomp heb gezet om dat iig uit te sluiten. Sindsdien brand het voorgloeilampje het weer vol, terwijl hij dat eerder bij voorgloeien maar flauwtjes deed.