Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: coupe92 op wo, 24 jun 2009, 16:41:49

Titel: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op wo, 24 jun 2009, 16:41:49
hallo allemaal...
probleem met temperatuur "opgelost"
heb een schakelaar in me dashbord om mijn tempswitch te schakelen...
dit werkt
rijd ik vanmorgen naar me werk, wordt hij loeiheet
vennetje aan, verwarming vol open
temp liep iets terug 100=>95 graden....
vanmiddag alles nagekeken....
genoeg koelvloeistof......
vanmiddag bij het naar huis rijden
vennetje aan, temp niet hoger als 80-85 graden....
thuis darmen gecontroleerd, beiden worden warm....
de bovenste iets warmer als de onderste...
wat kan er mis zijn???
mogelijk lucht in koelsysteem????
alvast bedankt, iwan.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Dennis op wo, 24 jun 2009, 16:58:14
Poging tot ontcijferen: dus zonder fan aan wordt de motor tijdens het rijden te warm?

Er is circulatie? (straaltje in het reservoir)
Zo ja, probeer eens een andere thermostaat. Slangen moeten beide goed warm/heet worden.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op wo, 24 jun 2009, 17:39:30
slangen worden beide warm dennis...
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Serge op wo, 24 jun 2009, 19:15:19
ja maar ios er ook een straaltje in je expansie reservoir . kan zijn dat je waterpomp of het schoepenradje los ligt of wat schoepen mist
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op wo, 24 jun 2009, 20:37:59
kan aan mij liggen maar ik snap je niet helemaal, serge....
moeten trouwens beide slangen van de radiator tegelijk warm worden??
bij wordt de bovenste warm (is duidelijk voelbaar),
terwijl de onderste koud blijft??
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Serge op wo, 24 jun 2009, 21:42:24
precies zoals ik zeg ,gebruik anders eens de zoekfunctie ,zijn al diverse topics van
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Dennis op wo, 24 jun 2009, 23:33:23
slangen worden beide warm dennis...

moeten trouwens beide slangen van de radiator tegelijk warm worden??
bij wordt de bovenste warm (is duidelijk voelbaar),
terwijl de onderste koud blijft??

Wat is het nou?

Ze moeten op bedrijfstemperatuur beide warm worden.
Als de onderste niet warm word, dan is het of de thermostaat of thermostaathuis of beide.
Je kunt het voor de lol eens proberen zonder thermostaat.
Of er is geen circulatie.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op do, 25 jun 2009, 10:33:17
vanmorgen naar me werk gereden.....
zelfde verhaal als gistermorgen....
moter erg warm
verwarming vol open gezet....
geeft koude lucht!!
slangen radiateur...bovenste heet, onderste warm
volgens collega thermostaat naar de .........
is deze makkelijk te vervangen enwaar kan ik hem vinden?
moet de motor nog af/ingesteld worden als ik mijn verdelerkap en rotor verwissel??
alvast bedankt
groetjes iwan

Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: martijn op do, 25 jun 2009, 10:38:37
Ik heb nog wel een vraagbaak van een polo 2f voor je liggen. Staat alles stap voor stap in uitgelegd, erg handig voor een beginnend sleutelaar.

Thermostaat vervangen; onder je ontsteking (stroomverdeler) zit een kunststof huisje met een deksel, die met 2 boutjes vastzit. De meeste koelslangen komen op dit huisje uit. Deksel er af = koelvloeistof op de grond én je kan bij de thermostaat.
Eerst vloeistof aflaten dmv onderste slang van de radiateur te halen.

Als je alleen je verdelerkap/rotor vervangt hoef je je ontsteking niet nieuw af te stellen.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Jaap op do, 25 jun 2009, 12:14:36

verwarming vol open gezet....
geeft koude lucht!!


Tip: uit de roosters links en rechts in het dashboard komt ALTIJD koude lucht.  Alleen voorruit, voetenruimte en 'miniatuur' zijraam sleufjes geven warme lucht.

Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Dennis op do, 25 jun 2009, 12:35:25
Ik denk niet dat het aan de thermostaat ligt.
Als de motor goed heet wordt, dan moet de kachel ook hete vloeistof krijgen. Kachelkraantje gaat wel goed open?
Denk eerder dat er geen circulatie is. Controleer of er uit de slang van radiateur naar reservoir bij lopende motor een stroompje water komt.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Jaap op do, 25 jun 2009, 13:17:43
ja maar ios er ook een straaltje in je expansie reservoir .
Controleer of er uit de slang van radiateur naar reservoir bij lopende motor een stroompje water komt.

Meneer/mevrouw is volgens mij wat langzaam van begrip; wellicht kan hij beter eens naar de garage en niet te veel zelf proberen.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op do, 25 jun 2009, 18:12:01
wat zou je voor die vraagbaak moeten hebben martijn??
jaap, koude lucht komt uit de öntwasemings roosters d.w.z. de roosters om de voorruit te ontwasemen....
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op do, 25 jun 2009, 18:21:22
jij bedoelt de bovenste slang van de radiateur dennis?
ik heb gekeken bijna alle slangen lopen via termostaat?
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: martijn op do, 25 jun 2009, 18:29:45
Vraagbaak heb ik voor 15,- gekocht voor mijn oude 2f coupe, maar amper gebruikt.

Zelfde prijs zou ik er weer voor willen hebben.
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: FoZ op vr, 26 jun 2009, 10:34:27
jij bedoelt de bovenste slang van de radiateur dennis?
ik heb gekeken bijna alle slangen lopen via termostaat?

de kleine slang van rechtsboven radiateur --> Expantievat
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op za, 27 jun 2009, 13:16:24
dit zou dan het kleine slangetje moeten zijn boven op expansievat??
heb deze los gehaald, moter gestart, komt niks uit...
slangen radiateur....bovenste heet, onderste warm...
mogelijk toch circulatie probleem? in combinatie met thermostaat?
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: Serge op za, 27 jun 2009, 20:31:54
zucht . circulatie is de eerste ,het geval dat je radiateur slangen warm worden betekent dat je thermostaat open gaat
Titel: Re: temperatuurprobleem??
Bericht door: coupe92 op wo, 01 jul 2009, 18:55:25
polo staat nu werkloos aan de kant
moet 8 juli toch weg voor keuring,
laat ik gelijk dat temp probleem ff nakijken
krijg zoveel verschillende reacties, dat ik het nu niet meer weet waar ik het moet zoeken.
dus de garageme=an mag hem weer tot leven wekken
hier kan dus een slotje op