Auteur Topic: Ombouw 1.0 --> 1.3  (gelezen 663 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Ombouw 1.0 --> 1.3
« Gepost op: wo, 23 jun 2004, 14:17:37 »
Ik ben nu in het bezit van een polo 29kw uit 1983. Ik kan voor weinig geld een 1300 blokje kopen, nog ingebouwd in de (afgekeurde) polo.

Ik weet dat het ombouwen van het blok geen probleem is (plug and play), maar hoe zit het met o.a de uitlaat, radiateur ? Op de site van Bosal heb ik gezien dat de uitlaat van een 1.3 van voor tot einddemper behoorlijk anders is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ombouw 1.0 --> 1.3
« Reactie #1 Gepost op: wo, 23 jun 2004, 16:36:27 »
Radiateur: van een 1.3 is ie vaak wat groter, maar je kunt ook best met een kleine toe. Zoveel extra koeling levert de ietsje grotere koeler ook weer niet..

Tenzij het een GK blok is,. die heeft door de hoger te verwachten warmte ontwikkeling een veeel grotere radiateur, maar goed; alles is om te bouwen. past altijd.

Uitlaat: dubbele of enkele downpipe. Das t grote verschil

In het kort:
-1.0:
 > enkele downpipe, met flexibele koppeling aan uitlaatspruitstuk daardoor geen flexibel stuk in de rest van de uitlaat  Afh. van jaartal: met of zonder tussendemper.

-1.3:
 > dubbele downpipe, met starre koppeling aan uitlaatspruitstuk. Flexibel stuk net voor de tussendemper. (altijd tussendemper). Indien met kat uitgerust: flexibel stuk tussen kat en tussendemper.

Is allemaal om te bouwen. Je kunt ook de enkele downpipe op je 1.3 zetten: 'ze zeggen: meer koppel, minder vermogen'. De tapeindjes in het uitlaatspruitstuk zijn meestal verrot. Tip van de meester: Uitlaatspruitstuk en dubbele downpipe gewoon aan elkaar zitten..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Ombouw 1.0 --> 1.3
« Reactie #2 Gepost op: wo, 23 jun 2004, 21:46:27 »
Ik snap niet helemaal wat je aan het einde bedoelt...
: Kan ik het dubbele downpipe gedeelte gewoon aan de flexibele koppeling van de enkele downpipe schroeven?

Zal ff kijken bij mijn wagentje hoe dat precies in elkaar zit.

Mijn polo heeft geen middendemper, ik zou ook gewoon de enkele downpipe ( meer tegendruk = inderdaad meer koppel) aan de 1300 kunnen bevestigen.

Heeft iemand dit al eens gedaan? Misschien is de tegendruk iets te hoog, dan gaat het verhaal van Meer koppel niet op...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Ombouw 1.0 --> 1.3
« Reactie #3 Gepost op: do, 24 jun 2004, 08:45:11 »
Ja,. elke diesel heeft een enkele downpipe..

Wat ik bedoelde aan het eind is:

bij een 1300, met dubbele downpipe, daar zit de downpipe aan het uitlaatspruitstuk vast met 4 tapeindjes + 4 moertjes..

Die moertjes rotten vast. De tapeindjes breken af...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken