Aanname ja, bij mijn Opel's Kadett en Corsa uit de jaren 80, die ik reed in de jaren 90 kreeg ik rookpluimen na het stationair draaien, oorzaak klepgeleiders, na reparatie verdwenen, de polo geeft geen rookpluimen, dus zullen de klepgeleiders nog wel ok zijn. Dan de Mitsubshi Colt '83 , die gaf een blauwe pluim bij het starten, invoegen e.d. olieverbuik 1 liter op 800 km., klonk als een diesel. (was benzine uiteraard)
Daarna een goede motor v.d. sloop, erin laten zetten, zuigerveren stonden bekend als zwak, kreeg je gerammel en rook.
Ik denk dan mijn koppakking nog goed is want geen olielekkage , schone koelvloeistof , geen luchtbellen ook.
Er zit ook wat Oil Stabalizer bij de action olie.
Trouwens, lang geleden, toen de wegen nog vol waren van onze Polo's 86c en Golf2 , zag ik vrijwel nooit een blauw rokende , alleen de golf diesel wel eens. Het waren meer de Opels , de oudste modellen Nissan Micra
en Toyota Starlet die het bij het stoplicht blauwe walm achterlieten. En niet te vergeten de BMW 3 serie (1975-1982) , de grootste rookbom .