Auteur Topic: Gedachtenkronkel  (gelezen 3621 keer)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Gedachtenkronkel
« Reactie #15 Gepost op: vr, 14 jan 2005, 23:58:52 »
Jup, hier kun je dus alle kanten mee op. Alleen heb ik mij al vaker afgevraagd waarom bij de deze "dreieckslenkers" de/een stabilisatorstang niet gemonteerd wordt.  -dunno-

Plaatsgebrek ? Of gewoon  -gert-

Bij deze zit er een stabilisatorstang tussen
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Gedachtenkronkel
« Reactie #16 Gepost op: za, 15 jan 2005, 10:14:18 »
Jup, hier kun je dus alle kanten mee op. Alleen heb ik mij al vaker afgevraagd waarom bij de deze "dreieckslenkers" de/een stabilisatorstang niet gemonteerd wordt.  -dunno-

Plaatsgebrek ? Of gewoon  -gert-

Bij deze zit er een stabilisatorstang tussen

Maar niet op deze foto, toch ?
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Gedachtenkronkel
« Reactie #17 Gepost op: za, 15 jan 2005, 11:32:57 »
Dreieckslenker heb ik wel liggen maar die zijn voor de Derby, maar ik vroeg me af of we niet een hele simpele oplossing over het hoofd hadden gezien-> verder optappen van het schroefdraad aan de stabi.

In mijn ogen verzwak je de stabilisator niet aangezien je dezelfde diameter doortapt. De verbinding tussen de stabi steunen en de draagarmen wordt zelfs korter en dus steviger of is dat een regel die hier niet opgaat?

Wat is de exacte werking van de stabi en ik welke richtingen moet hij vrij kunnen bewegen? (op en neer met de stabi-steunen als scharnier-punt, maar verder?)

Aangezien mijn kennis op dit gebied niet hoog is zie ik wel van de optie af om de stabi in te korten maar ik wil graag exact weten waarom het niet kan.

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Gedachtenkronkel
« Reactie #18 Gepost op: za, 15 jan 2005, 12:00:48 »
Maar tappen van extra draad heeft toch geen zin ?
Tenzij je de "astap" waar het draad op zit verder wordt afgedraaid op een draaibank ( wat een beetje lastig is...).

Stabi zorgt ervoor dat hangen/overhellen in de bocht binnen de perken blijft.

Inkorten op zich zou 'm volgens mij idd stugger maken ( kracht x arm ). Maar door de stabi te gaan bewerken loopt je volgens mij een vrij grote kans dat ie gaat scheuren. Komen nogal wat krachten op zo'n ding te staan....



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Gedachtenkronkel
« Reactie #19 Gepost op: za, 15 jan 2005, 13:32:34 »
je hebt niet heel veel ruimte om de stabi in te korten (volgens afb.) Dan zou je de stabi inderdaad moeten verbuigen, dat wil niet heel goed zonder hem te verhitten (verenstaal), dus dan beinvloed je de materiaaleigenschappen van het staat, dat is niet meer om te keren bij dit materiaal.
Als er dan een keer een flinke kracht in doorgeleid moet worden gaat hij veel eerder stuk (stugger gemaakt, bewerkt en verhit...). Vooral als de auto verlaagd is, krijgt hij nog meer harde korte stoten te verduren tijdens het rijden..

Ik zou er van af blijven, volgens mij schiet je er niets mee op, het zou alleen maar slechter kunnen worden.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Gedachtenkronkel
« Reactie #20 Gepost op: za, 15 jan 2005, 16:26:02 »
Nou ja, 'n soort van buis tussen de twee dreieckslenker
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Gedachtenkronkel
« Reactie #21 Gepost op: za, 15 jan 2005, 16:50:48 »
....maar da's dan meer een versteviging van de carosserie.
Scheelt ook weer een hoop natuurlijk, en je hebt dan een directe verbinding tussen de linker en rechter triangel.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gedachtenkronkel
« Reactie #22 Gepost op: za, 15 jan 2005, 19:42:58 »
Nou ja, 'n soort van buis tussen de twee dreieckslenker

Ben trouwens heel benieuwd of met wat aanpassingen de Unterfahrschütz er nog bij past, dan heb je helemaal een stijf geheel.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Gedachtenkronkel
« Reactie #23 Gepost op: za, 15 jan 2005, 20:46:24 »
Denk 't niet: volg de roze pijl

dat gaatje is de aufname van de ori-vw unterfahrschutz..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gedachtenkronkel
« Reactie #24 Gepost op: za, 15 jan 2005, 22:31:42 »
klopt, maar die unterfahrschutz die ik heb liggen is niet helemaal recht meer, dus daar mag best aan geflext en gelast worden eventueel.
Nouja, speculeren heeft nu nog geen zin, we zien het wel wanneer het eronder hangt.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gedachtenkronkel
« Reactie #25 Gepost op: ma, 24 jan 2005, 14:44:43 »
uitgangspunt is dat ik mijn carterbeschermer kan laten zitten, iets dat niet kan met die wellemsblokken.

Is dit een oplossing?:

  Ebay  

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Gedachtenkronkel
« Reactie #26 Gepost op: ma, 24 jan 2005, 16:00:27 »
Heb de oplossing gevonden!

(nuja: gezien. Iemand anders heeft t verzonnen).

Marcel weer.. Wil geen wellemsblokjes (originaal look) onder z'n Polo 1,. maar wel 60/40 verlaging..

Dus vraag 't hem maar eens: heeft speciale buitenste draagarm-lagers-bussen gedraait, waardoor de stabi gewoon verder door de querlenker steekt.. Niets aan de stabi zelf veranderd, en als je heeel erg je best doet, zie je dat t niet origineel is.. als je t niet weet, zie je t niet!



Weet je wat: zal ik ff m'n tekenkunst tentoonstellen..

Zwart = De stabi (met draad aan de linkerkant zeg maar)
Rood = De speciale bus die een eindje over de stabi schuift
Blauw = Sluitring
Geel = werkstof/telfon/nylon lager (2 delig)


Gemonteerd ziet t er dan uit alsof 't gewoon 2 sluitringen zijn op een zwarte bus (geel op t plaatje in in werkelijkheid zwart)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Gedachtenkronkel
« Reactie #27 Gepost op: ma, 24 jan 2005, 16:38:32 »
Ziet er wel goed uit, Rood = Staal neem ik aan ?
Dit, in combinatie met de door bas geposte eBay-bussen ( maar dan in 't zwart natuurlijk voor de loeks ). + teflon bussen in scharnierpunt v/d qeurlenker = strak de hoek om....
 -klus-  -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Gedachtenkronkel
« Reactie #28 Gepost op: ma, 24 jan 2005, 17:14:57 »
tja.. Ook die dingen van Bas op Ebay heeft Marcel al gemaakt.. maar dan in stemmig zwart..

Gaan d'r echter niet onder komen gloof ik; 't is m bij de Polo 1 alleen te doen om de vrijloop / sporing /wielbasis goed te zetten,.. Hoeken doet ie wel met de Q-P. En daar komen aangepaste 'wellems' blokjes op: subframe ala Cup_G40 ook alweer marke eigenbau..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Gedachtenkronkel
« Reactie #29 Gepost op: di, 25 jan 2005, 09:16:58 »
Er is iemand hier heel goed bezig! -thumbsup-

Omdat het inkorten van de stabi als gevaarlijk werd bestempeld, heb ik ook een andere oplossing proberen te bedenken En bedacht me ook zoiets: Hoe verder de stabi door de draagarm steekt hoe meer je het 'wellems' effect nabootst.

Mocht marcel nog een setje (of 2) van de hand willen doen dan houd ik me aanbevolen.