Auteur Topic: Overmatige slijtage bij 'nieuwe' 2e hands nokkenas?  (gelezen 418 keer)

Offline Robnz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2
Overmatige slijtage bij 'nieuwe' 2e hands nokkenas?
« Gepost op: zo, 26 aug 2012, 16:15:49 »
Voor wat meer koppel wilde ik een ABU nokkenas in mijn NZ blokje inbouwen. Toen ik dit besprak met de jongen die het grotere onderhoud aan mijn auto doet zei hij dat dat onverstandig is, tenzij het of een gloednieuwe nokkenas is of wanneer je ook de donor kop meeneemt. Dit omdat de 'nieuwe' 2e hands nokkenas en het oude blok/kop niet op elkaar ingesleten zijn. Dit zou mogelijk catastrofaal kunnen eindigen. Zei hij.

Nu is mijn vraag natuurlijk: Klopt dit?

Is de kans groot dat er iets mis gaat, of is die kans (na goede montage) verwaarloosbaar? Maakt het uit hoeveel km het NZ blok en de ABU nokkenas gedraaid hebben?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik kan het niet op deze of andere sites terug vinden. Alvast bedankt!  -thumbsup-

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Overmatige slijtage bij 'nieuwe' 2e hands nokkenas?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 26 aug 2012, 16:49:20 »
Catastrofaal valt wel mee. Enige is dat de nokkenas misschien anders ligt in de glijlagers en daardoor misschien speling heeft daarin, maar dat is verwaarloosbaar.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Overmatige slijtage bij 'nieuwe' 2e hands nokkenas?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 27 aug 2012, 02:01:14 »
volgens mij valt het ook wel mee als je gewoon een nette nokkenas neemt(die niet 1 met van die mooie raar gekleurde stukken waar het lager komt) Ik heb in het verleden toen ik nog bij een sloop werkte ook wel losse nokkenassen verkocht, en ik weet van 1 zeker dat hij er nog meer rond rijd(zag hem afgelopen week nog rijden)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Overmatige slijtage bij 'nieuwe' 2e hands nokkenas?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 27 aug 2012, 20:12:14 »
Nokkenassen worden los van de kop gemaakt met toleranties.zo ook je kop.
Dus ja je kan de nok overpompen in je kop.
Controleer de nokkenas wel op slijtage maten en krassen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .