Auteur Topic: nauwelijks achtervering  (gelezen 1872 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Gepost op: ma, 09 okt 2006, 10:27:51 »
Heren, ik zit met een vraag. Het zal vast wel en verhaal worden van klok en klepel, aangezien autotechniek niet mijn sterkste kant is.
ALs eerste; de polo is verlaagd 60/40 met koni geel schokkers 40mm rebound. Nu stuitert de auto behoorlijk en dacht ik dat dat zou komen doordat de achterschokkers vrij ver dichtgeschroefd stonden. Nu blijkt het volgende:
De veren achter zijn -40mm, maar volgens de mechaniker die er mee bezig zijn, zijn de veren inmiddels wel iets korter dan-40mm. Dat wil zeggen (als ik het verhaal goed begrepen heb) dat de auto met z'n kont op de aanslagrubbers ligt en dat de vering/demping eigenlijk nauwelijks iets doet.
Wat is hier aan te doen? Zijn er andere aanslagrubbers in omloop? Moeten m'n achterveren vervangen worden of what else?
Gr. Vincent

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #1 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 10:33:10 »
Aanslag rubbers, ook wel bumpstops zijn er in allerlei soorten en maten.

Het is niet de bedoeling dat de auto daarop staat, maar 't komt zeker wel voor dat 'men' er zo op rond rijdt. Ik noem geen namen, maar Mark en Joscha weten wel wat ik bedoel denk ik.

Als de veren na-zakken, waardoor de auto op de bumpstops komt te staan, ipv op de veren 'hangt', is dat niet zo goed voor je carroserie (bumpstops zijn er in allerlei soorten, maten en hardheden), en de bumpstops zelf (als t originele VW dingen zijn) zullen er na een tijdje ook de bruil aangeven.

3 opties:
- Veren vervangen voor niet nazakkende
- Bumpstops vervangen voor andere, kortere (en hopen dat de auto niet te ver na zakt)
- Veerschotels verhogen (heb je nutenverstellung op die koni's?)

Maar ik zou eerst zelf eens goed kijken of ie inderdaad op de bumpstops staat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #2 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 11:15:17 »
Ik heb er zelf nooit bumpstops tussen gezet. Worden er fabriek-af bumpstops op een auto geleverd? (Dat is nieuw voor mij) Ik neem dan ook aan dat de aanslagrubbers die ik heb ori-VW zijn. Dat het leunen van de koets op de bumpstops niet goed zou zijn had ik zelf ook al begrepen (tis ook niet echt lekker voor je rug)
Veren vervangen is mijn laatste uitweg (zie maar eens 2 nieuwe veren los te verkrijgen), bumpstops vervangen voor kortere versies is een optie (hopelijk niet tijdelijk, vanwege evt. verder nazakken van veren)

En dan de veerschotels verhogen, wat is dat?
Ik heb koni 802315 sport, 40mm rebound, dwz diegene die alleen op hardheid instelbaar zijn in uitgebouwde toestand.
Volgens mij gaat dan de veerschotels verhogen niet voor mij op, toch?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
nauwelijks achtervering
« Reactie #3 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 13:06:27 »
Klopt, die heeft idd geen "Nutenverstellung", oftewel de mogelijkheid om de veerschotel in hoogte te variëren.

Er zijn wel verhogingssetjes voor de achteras (van FK?), maar dat gaat dacht ik per 30mm.

Beste optie: koop een setje nieuwe goede veren.
Bijv. H&R of Eibach.
Hoeft echt niet duur te zijn als je regelmatig op eBay.de speurt.
Had voor 35 euro een setje nieuwe H&R (-35mm) voor de Jetta.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #4 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 13:06:43 »
802315 sport (geen rebound)
of
802315 sp20 (wel rebound, geschikt tot -40mm)

Beiden geen nutenverstellung.

maar goed: je kunt eens informeren bij deze of gene om de veerschotels aan te passen....

Andere veren is de duurzamere oplossing denk ik.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #5 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 13:24:07 »
Klopt, die heeft idd geen "Nutenverstellung", oftewel de mogelijkheid om de veerschotel in hoogte te variëren.

Er zijn wel verhogingssetjes voor de achteras (van FK?), maar dat gaat dacht ik per 30mm.

Beste optie: koop een setje nieuwe goede veren.
Bijv. H&R of Eibach.
Hoeft echt niet duur te zijn als je regelmatig op eBay.de speurt.
Had voor 35 euro een setje nieuwe H&R (-35mm) voor de Jetta.

Mijn huidige veren zijn van H&R.. gebruikt gekocht op ebay.. schijnbaar zakken ze toch na.
Ik heb ook nog H&R -35mm liggen. Misschien die er eens onder leggen, al zijn deze ook niet nieuw meer.



Citaat
802315 sport (geen rebound)
of
802315 sp20 (wel rebound, geschikt tot -40mm)


Ik heb de sp20


Maargoed.. eerst maar eens de andere bumpstops proberen, anders alsnog andere veren eronder.

Bedankt voor de tips!

P.S. zijn aanslagrubbers/bumpstops fabrieksaf op e eauto geleverd, of is dat alleen noodzaak na verlagen en is dat dus enkel aftermarket spul?


EDIT: hoe gaat dat eigenlijk met veren -60 of -80?? als mijn polo nu al op de bumpstops ligt met -40, hoe wordt dat dan gedaan met veren -60 of -80? Dat ligt dan toch nog veel lager? Of heb je dan nog kortere schokkers?

Ik bedoel maar.. als mijn veren idd iets nagezakt zijn.. laat ze dan nu -60 zijn ipv -40, maar dan rij ik dus nu in principe met een 60/60 verlagingsset rond.. dat moet toch ook goed gaan, zonder op je aanslagrubbers te rijden?




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #6 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 15:55:40 »
Van origine zitten er altijd bumpstops op de schokdempers..
(protection kit, bumpstop, aanslagdemper etc etc).

De originele zijn vrij lang en 'soepel', want lange veren, hoge ligging: vrij groot veerbereik. Maar met de jaren worden deze wel slechter (gaan kapot, hoesje wat eraan hangt zakt eraf).
Standaard bumpstops van VW zijn een centimeter of 10 / 12 lang.

Bij een verlaagde auto, is de ruimte bij maximaal inveren een stukje korter (zonder inveren staat ie al 40mm lager) De bumpstop zou je dus ongeveer 40mm kunnen inkorten...

BTW: Een bumpstop moet zo hoog zijn, dan bij maximaal inveren de wielen niet tegen de koets aanlopen, en zo lang dat daarbij de dreun nog een beetje gedempt wordt (om schade aan koets en schokdemper te beperken).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #7 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 16:32:20 »
Kortom, bij een verlaagde auto dien je in principe kortere bumpstops te hebben, die meestal worden meegeleverd bij de schokkers.
Dan gaan we kortere bumpstops regelen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #8 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 18:47:17 »
Een ijzerzaag doet wonderen met de originele bumpstops hoor :)

(did that last week with my original ToekToek bumpstops)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
nauwelijks achtervering
« Reactie #9 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 23:01:20 »
Een ijzerzaag doet wonderen met de originele bumpstops hoor :)

(did that last week with my original ToekToek bumpstops)

heb ik bij me golf ook moeten doen!!!!!!

na vervanging van slechte schroefset naar vaste 60/40 compleet van h&r

gr maikel

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #10 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 17:00:34 »
Zo af en toe kan ik de wereld van autotechniek niet meer helemaal volgen.
De polo stond bij de banden- en koni-expert voor balanceren en uitlijnen. Nu kreeg ik vandaag een telefoontje van de heren dat ze de auto niet kunnen uitlijnen, omdat de auto "te laag" zou zijn, en dat ze niet onder de auto door kunnen meten. Hun hebben hier dus geen geschikte apparatuur voor. Wie kent dat fenomeen, of ben ik zogezegd weer de enige?

Oja.. de auto is 60/40 verlaagd met 13" op 175/50 rubber.
..en misschien is de 60/40 in de loop der jaren 70/50 geworden...

Gr. Vincent

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #11 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 18:02:34 »
Ophalen daar!

Ze hebben er of geen zin in, of geen verstand van :)

(of hij past niet op de brug).

Uitlijnen gebeurd bij de speciaal zaak met laser-borden die op de wielen worden geplaats.

Heeft niets met de hoogte van de auto te maken, behalve dan dat de wagenhoogte links en rechts met elkaar vergeleken wordt.  Als dat buiten de specificaties valt, moeten ze t met 't boekje doen ipv met de computer. Dat is denk ik te moeilijk voor ze :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
nauwelijks achtervering
« Reactie #12 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 18:15:28 »
Hoe kun je de wagenhoogte vergelijken wanneer je op de wielen uitlijnt?

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
nauwelijks achtervering
« Reactie #13 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 19:16:20 »
Hoe kun je de wagenhoogte vergelijken wanneer je op de wielen uitlijnt?

das een goeie vraag!!!

enige wat die wiel sensoren doen is een virtuele recht hoek om de auto heen maken en dan kan het zijn dat de voorste af achterste invrarood straal door de bumper gaat lopen als de ogen van de sensoren nie lang genoeg of laag genoeg komen (lijkt me sterk maar toch kan het) (mijn 2f was ook 60/40 en heb zelf nooit problemen gehad zlefs nie met de brug oprijden!!!)

gr maikel,

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #14 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 20:45:29 »
Yup.. morgen weer ophalen.. denk idd dat het boekje niet gebruikt wordt, maar "slechts" de computer.
En idd wat Maikel zeg.. de virtuele infra-rood vierhoek die ze om de auto reproduceren zal hier en daar wel worden onderbroken door een stukkie bumper of uitlaat. Beetje jammer dat ze dan niet op de ouderwetsche manier uitlijnen.
In ieder geval morgen naar een andere toko uitlijnen. In ieder gwval is m'n velg weer recht, zijn de wielen gebalanceerd en m'n "bumpstops weer ingekort.
Nu alleen nog uitlijnen bij een bedrijf die wel over de juiste apparatuur en of kennis beschikt en dan kan die weer de weg op!

Dank voor de uitleg jongens! (Ik was dus duidelijk weer de enige die zijn auto bij zo'n stelletje amateurs wegzet)