Auteur Topic: nauwelijks achtervering  (gelezen 1871 keer)

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
nauwelijks achtervering
« Reactie #15 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 22:09:58 »
Ehmz... Jaap bedoeld het precies andersom denk ik. Ze kunnen het niet met de laser en/of computer af dus moeten ze gaan nadenken of informatie vanaf een papiertje gebruiken, dat kunnen ze niet...

Met laser uitlijnen is juist goed en wel zo nauwkeurig. Ik heb nog niet eerder gehoord dat een auto niet uitgelijnd kan worden omdat ie te laag is. En we hebben al aardig wat verlaagde auto's laten uitlijnen, kortom qudtbedrijf!  :)



Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #16 Gepost op: vr, 13 okt 2006, 23:18:02 »
Ik heb nog niet eerder gehoord dat een auto niet uitgelijnd kan worden omdat ie te laag is.

Oh! dat dacht ik dus ook! Ik was dus nog niet gek aan het worden :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #17 Gepost op: za, 14 okt 2006, 00:59:01 »
Ennuh:

Wagenhoogte: Men meet (tenminste: dat deden ze bij de kliko destijds in iederval) de wagen hoogte door op bepaalde punten de afstand van dorpel tot de grond te meten.

Mocht er te veel verschil tussen links / rechts zitten, dan dient daarvoor wellicht gecorrigeerd te worden ofzo.. Inveren links / rechts heeft immers invloed op de stand van de spoorstangen etc etc etc.

BTW: Ik snap je vraag nu Dennis: De wagenhoogte meten ze met een rolmaatje, en vullen ze in de pc in. De rest gebeurd met laser-bla bla op de wielen inderdaad. De wagenhoogte wordt dus NIET bepaald met die laser-platen.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #18 Gepost op: za, 14 okt 2006, 12:33:17 »
Inmiddels is de polo uitgelijnd. Ben even naar de lokale garage geweest in de buurt. De heren daar hebben de polo maar boven een smeerput gereden en uitgelijnd op de ouderwetsche manier zonder lasers en computers.

Het vreemde is dat het camber bij de polo niet of nauwelijks is te stellen daar de veerpoot met schokker 1 geheel is. Toch zat er bij mij wat betreft het camber tussen links en rechts ongeveer 1 mm verschil, vreemd, nah?
Nouja.. er is de tijd voor genomen en voor het geld hoefde ik het ook niet te laten.. 25 euries :)




Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
nauwelijks achtervering
« Reactie #19 Gepost op: za, 14 okt 2006, 13:43:08 »
Ehm, Marjolijn...?

Eerste post:
Heren, ik zit met een vraag.


Dus waar bemoei jij je mee?  -nana-  :D



Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
nauwelijks achtervering
« Reactie #20 Gepost op: za, 14 okt 2006, 16:12:53 »
-angry- -angry- -angry-

 -moon-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
nauwelijks achtervering
« Reactie #21 Gepost op: za, 14 okt 2006, 16:19:30 »
ik had ook gezecht dat het bijna nie voorkomt maar dat het wel eventueel zou kunnen dat de auto te laag is (ken de appartuur werk er zelf soms ook mee :( neemt nie weg dat het raar blijft)
wagen hoogte word meestal nie meer gemeten en de gewichten die je volgens alle uitlijn apparatuur in de auto zo moeten leggen worden ook nie gebruikt (heel jammer) naja blij voor je dat je lokale garagist het welk ouderwets kon (ik kan het trouwens ook nie op de ouderwetse manier is mij nooit gelleerd zelf nie op school)

eu dat er verschil in wielvlucht (camber) tussen links en rechts kan wel heb ik veel vaker gezien (zeker ook bij me eigen polo toen)
oplossing met spanbanden en bandelichters je stabbi stang op zijn plek zien te buigen of stang iets de andere kant op proberen te verzetten.

gr maikel.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #22 Gepost op: za, 14 okt 2006, 17:18:09 »
Camber: Hoe 'scheef' staat t wiel onder de auto


Is bij een Polo WEL te stellen, maar dat kost wel even moeite.

Ofwel: gebruik makend van een instelbare rubbermetaal steun:
(zie ge-attached plaatje met onderdeelnummer)

Ofwel door het gat in de 'querlenkeraufname' tot een sleufgat open te vijlen.

Via die laatste manier heb ik destijds bij de 2-tone het camber toch goed ingesteld gekregen.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
nauwelijks achtervering
« Reactie #23 Gepost op: za, 14 okt 2006, 17:20:08 »
--------------

Caster: Hoe 'scheef' staat de voorpoot onder de auto.


Is niet 'echt' instelbaar, maar toch meer dan je denkt, of beter: de wielbasis wil nog wel eens verschillen. De rechter-stabilisatorstang-steun (bij de dynamo) is echter stelbaar (2 grote bouten, binnenkant wielkast),.. en daarmee stel je de wielbasis dus ook gelijk.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
nauwelijks achtervering
« Reactie #24 Gepost op: za, 14 okt 2006, 18:02:48 »
Camber: Hoe 'scheef' staat t wiel onder de auto

Ofwel door het gat in de 'querlenkeraufname' tot een sleufgat open te vijlen.

Via die laatste manier heb ik destijds bij de 2-tone het camber toch goed ingesteld gekregen.

Deze monteur had het ook over het vijlen van een sleuf om ook maar iets te kunnen stellen.
Hij was in ieder geval verbaasd dat er niet veel aan het camber van een polo te stellen was (polo noob), hij wist me wel te vertellen dat dat bij een golf 2 toch stukken makkelijker ging..

Oh.. en Marjolijn.. sorry. hoor! natuurlijk mag jij altijd een reactie plaatsen.. jij altijd! ;)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
nauwelijks achtervering
« Reactie #25 Gepost op: za, 14 okt 2006, 20:13:27 »
ik heb het bij me laatste polo nooit goed gekregen ?
het gekke was ook dat linker wiel verder naar buiten stond dan het rechter wiel maarja ach ik heb afgelopen jaar ook weer het een en ander geleerd dus.
en nu leer ik weer wat wist wel dat die rechter steun  ergens te verstellen is maar blijft wel aan 1 kant:(

gr maikel,

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
nauwelijks achtervering
« Reactie #26 Gepost op: za, 14 okt 2006, 22:52:22 »
Citaat
Oh.. en Marjolijn.. sorry. hoor! natuurlijk mag jij altijd een reactie plaatsen.. jij altijd!  


 -hug-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen