Auteur Topic: Een paar vraagjes.  (gelezen 1909 keer)

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Een paar vraagjes.
« Gepost op: do, 12 mrt 2009, 17:25:36 »
Het viel op dat het de afgelopen koude periode de verwarming van de Polo niet zo gek veel voorstelt, m.a.w. de Polo- verwarming krijgt het interieur niet warm.
Zou je dat kunnen verbeteren door er een themostaat in te schroeven die later opent, en zoja bij welke temperathuur ? Of zijn er andere suggestie voor dit probleem.

Op mijn Polo zijn velgen in de maat 5.5 J X 13 H2  gemonteerd dit in combinatie met 175/65 banden. Deze banden wil ik vervangen door 155/70 banden op deze velgen, kan dat ? Of is deze velg te breed voor deze band ?

Een tijdje geleden, het was die koude periode de Polo starte goed, maar als ik wilde gaan rijden en ik gaf een beetje gas leek het als of de motor verzoop. Sputteren op 2 of 3 cilinders lopen soms zelfs afslaan. Er is een nieuwe verdelerkap op gekomen wat al een hele verbetering is, en ik heb de blauwe temperathuursensor vervangen. Er is een defosterslang geplaatst. Maar het probleem is nog niet helemaal opgelost, hij slaat niet meer af maar het slecht lopen bij de koude start is gedeeltelijk gebleven wat kan er nog meer aan mankeren ?
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: do, 12 mrt 2009, 19:51:38 »
komt ie wel op temepratuur?
waarom 155/70? bandje is smaller en hoger op dit formaat velg ligt vaak 165/65.
ik ga zelf binnenkort ook ff weer een 165/65 op me standaard velgen gooien.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #2 Gepost op: do, 12 mrt 2009, 20:23:07 »
scheelt maar 1mm in hoogte, verwaarloosbaar :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #3 Gepost op: do, 12 mrt 2009, 20:46:30 »
I know martijn :(
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #4 Gepost op: do, 12 mrt 2009, 23:41:59 »
Kachel:
Uit de grote roosters links en rechts op 't dashboard komt enkelt koude lucht.
's Winters heb ik die gedeeltelijk dicht staan. Kleine roosters erboven komt warme lucht uit.
Als alles goed functioneert, gaat bij mij de warmteverstelling een stuk terug,
want anders gaat 't zweet zo klotsen onder me oksels.......
Kachelradiateurtje goed ontlucht?
Verstelling/kabels zitten nog wel gewoon vast.

Banden:
op 5,5 inch brede velg zou ik toch 165-65-13 of 175-60-13 leggen.

Inhouden na koude start:
defrosterslang is aangesloten, maar ook 't vacuumslangetje naar defrosterklepje?
Over welke motor praten we?

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #5 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 08:24:03 »
Dank voor de reacties
Reed om er smallere banden op te leggen is het feit dat ik de Polo vooral bij lage snelheden zwaar sturen vindt. Maar is het mogelijk om op deze velgen (5,5JX13H2) die 155/70 banden te monteren ?

We praten over een standaard motor 1272 cc 40 kw AAV motor. Ik zal eens controleren of het slangetje aan gesloten is.

De motor temperatuurstaat staat op 90 graden, als de motor warm is. Zoals de buitentemperatuur nu is geeft die voldoende warmte af, geen probleem.
Maar als het overdag vriest. En als ik dan de 17/18 km naar mijn werk rij, waar ook nog een stuk snelweg tussen zit, krijg ik het eigenlijk amper warm. En dat terwijl de temperatuurmeter tussen de 85 en de 90 graden aangeeft.
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #6 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 08:37:00 »
Kachelradiateur is wat anders dan de radiateur zelf.........
Motor kan prima op temp, maar als 't kraantje naar de kachelradiateur dichtzit
wordt 't nooit warm binnen.

Verschil tussen 165-65-13 en 155-70-13 zul je in je stuur niet voelen.
Klein stuurtje gemonteerd? => grotere monteren, stuurt veel lichter.

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #7 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 10:35:00 »
Zet de bandenspanning maar een 0,3 bar hoger.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #8 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 12:21:21 »
Kachelradiateur is wat anders dan de radiateur zelf.........
Motor kan prima op temp, maar als 't kraantje naar de kachelradiateur dichtzit
wordt 't nooit warm binnen.

Verschil tussen 165-65-13 en 155-70-13 zul je in je stuur niet voelen.
Klein stuurtje gemonteerd? => grotere monteren, stuurt veel lichter.

Ik begrijp dat de kachelradiateur iets anders is als de radiateur van de motor. Waar kan ik de kachelradiateur vinden, dan kan ik deze eens controleren op eventuelen vervuiling. Dat kraantje bedoel je daar de knop waar je de warmte mee regelt of zit erg anders ook nog een kraantje ?
Ik heb niet zo gek veel verstand van auto's maar probeer op deze manier toch aan wat tips te komen voor het eenvoudige sleutelwerk.
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #9 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 12:50:31 »
Kachelradiateur zit onder je parafan, naast de accu. Precies in het midden, zwart stuk plastic met een molentje erin!

Zie plaatje: daar zit hij, alleen ziet hij er bij jou waarschijnlijk iets anders uit. (moet je wel even het parafanplastic loshalen, dan kun je er wel bij)
« Laatst bewerkt op: vr, 13 mrt 2009, 12:54:56 door Jaap van der Vegte »
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #10 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 13:54:01 »
145/80 past zelfs nog prima op 5,5 inch brede velg.
Maar als je soepeler wilt sturen: standaard stuur, banden op druk en geen oude of ransmerkbanden gebruiken; Nieuwe banden sturen (mijn eigen ervaring) zoveel soepeler dan oude, versleten.

kachelradiateurtje vind je onder de plastic afdekking onder de motorkap; Kap open, en dan vlak voor de voorruit; plastic afdekking. Daar, aan de bestuurderskant, lopen de waterslangen naar de kachel,.  Daar zit ook de kraan die je via de draaiknop in de dashboard bedient.  Soms zit de kabel los, soms is de kraan lam (maar blijft dan juist meestal open staan ipv dicht).

Bovenop het kraantje vind je een (wit?) plastic ontluchtings'kraantje' waarmee je de kachel ontlucht.  Losdraaien wil ( na jaren vast zitten ) met de hand meestal niet lukken, tangetje doet wonderen.

(Mijn eigen ervaring:) Monopoint motoren lopen vooral de eerste 3 minuten een beetje moeilijk als het koud en vochtig weer is. Doe je niets aan.  Sput sput pruttel.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #11 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 14:53:01 »
Citaat
(Mijn eigen ervaring:) Monopoint motoren lopen vooral de eerste 3 minuten een beetje moeilijk als het koud en vochtig weer is. Doe je niets aan
Daarom laat ik hem ff rustig stationairlopen voor ik weg rij,ga je gelijk weg dan wil ie bij de eesrte beste drempel al kappen.
« Laatst bewerkt op: vr, 13 mrt 2009, 16:30:24 door Jaap »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #12 Gepost op: vr, 13 mrt 2009, 17:50:04 »
145-80-13 op 5,5 inch is geen pan.

Voorzichtig met dat ontluchtingskraantje: kan ook afbreken.

2de polo met monopoint voor mij nu: als een zonnetje.
Of ik nou wel (meestal wel) of niet direct wegrij (ijs krabben)

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #13 Gepost op: za, 14 mrt 2009, 09:07:01 »
Daarom laat ik hem ff rustig stationairlopen voor ik weg rij,ga je gelijk weg dan wil ie bij de eesrte beste drempel al kappen.

Dat is precies het probleem. Het kan zo koud zijn als het wil het is sleutel omdraaien en lopen. Maar als ik dan het parkeervak uitrij met een beetje gas en ik stop op de straat om hem in zijn vooruit te zetten. Dan begint het ge-emmer sputteren, niet willen doorlopen, een paar maanden geleden zelf afslaan.
Maar nu loopt die redelijk, als die koud is, hij slaat niet meer af.

Dank voor jullie tips ik ga er beslist mee aan de gang.

Gr

Jos.
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)

Offline van der P

  • Non-Register lid
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
  • Jos, in bronsgroen eikenhout, nachtegaaltje zingt
Re: Een paar vraagjes.
« Reactie #14 Gepost op: za, 14 mrt 2009, 16:09:45 »
Vandaag had ik wat tijd om aan de Polo te werken. De kachelradiateur gedemonteerd uit gespoelt met water, de lamellen door geblazen met lucht, nieuwe tochtstrip er op, weer gemonteerd. Volgens mij werkt het beter als voorheen.
Nog een vraagje, in de machinekamer heb ik twee losse draadjes gevonden, ik weet niet waar die op moeten en waar ze voor dienen iemand een idee. De draadjes zijn bruin en bruin met geel, er zit een platte stekker op.
« Laatst bewerkt op: za, 14 mrt 2009, 16:11:40 door van der P »
Nur in die ruhe liecht die kraft (J.N.)