Auteur Topic: Startmotor? of iets anders??  (gelezen 1010 keer)

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Startmotor? of iets anders??
« Gepost op: di, 27 apr 2010, 00:14:24 »
Startmotor, startrelais of het contactslot?

Mijn autootje liet me van de week gewoon staan... Geen beweging in de startmotor, geen tik... schudden/jutteren met de sleutel in het contact, nog een keer proberen... Niemand thuis!! Oplossing: Dan maar met de Lancia naar het werk...  -dunno-

's Avonds deed ie het nog niet... Dus maar van de oprit laten rollen, aangerold dus... liep gelijk! Stukje gereden, en tijdens het uitrollen voor een stoplicht een keer afgezet, en in z'n vrij weer gestart.... Starter ging gelijk rond als een zonnetje!

Ik kan de starter wel gelijk gaan vervangen, maar zit het probleem daar wel in... bij een 6N Polo gaat vaak het elektrisch gedeelte van het contactslot kapot (het pinnetje van de meenemer breekt), en ook het startrelais komt wel eens voor... Polo 2(F) hebben wij niet meer in onderhoud, en gezien het feit ik "nog maar" 10 jaar voor volkswagen werk, heb ik daar geen verstand van...  -gert-

Dus concreet: Kan het ook het startrelais zijn? En komt het bij een Polo 2/2F ook voor dat het electrisch deel van het contactslot kapot gaat?
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #1 Gepost op: di, 27 apr 2010, 09:37:01 »
het kan allebei zijn. Startmotor zou ik nog even uitsluiten omdat die met uitrollen wel liep. Hoewel... Startmotor wil trouwens ook niet graag rond met een lege accu. Zet je interieurlampen eens aan en kijk of deze zwakker worden als je wilt starten.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 apr 2010, 09:41:21 »
Een multimeter lijkt me handiger, kijken naar een lampje is net zo effectief als het kijken naar koffiedik  -nana-


Maar om terug te komen op het roemruchte Contactblokje: JAAAA , die gaan bij een polo, golf1, kever, etc ook vaak kapot!
Als je niets hoort klikken, dan kan het heel goed aan je contactblokje liggen.

Als de accuspanning goed is, de accu met draaiende motor opgeladen wordt en de auto verder niet raar doet zou ik als eerste het contactblokje verdenken.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 00:08:02 »
Ik heb vandaag een contactblokje meegenomen en dacht dat er ff in te klikken vanaaf... Niet dus...

Moet het hele contact-/stuurslot voor van de stuurkolom?!?
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 08:19:09 »
jep, hele stuurkolomhouder moet er af. Anders kan je niet bij het ene schroefje.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #5 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 11:35:12 »
is je selenoid (spelling -dunno-) in ieder geval kastje op de startmotor niet goed meer? is vaak een probleem waar de mijne ook last van heeft maar aan de andere kant heb ik het hele gebeuren bij de stuurkolom ook al eens vervangen.

succes ermee -klus-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #6 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 11:43:34 »
Solenoid :D of bendix (term heb ik ook eens gehoord...) of startrelais  :)

Die was bij mijn golf3 kapot. Schakelde de startmotor niet meer inm, van de ene op de andere dag. -gert-  Het interne mechanisme wil ook nog wel eens blijven hangen. Startmotor demonteren en de bendix schoonmaken/smeren kan dan helpen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #7 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 12:18:11 »
*maar toch is het contactblokje meestal het probleem*

(hoewel je bij een Golf bigblock wel stuk handiger bij de startmotor komt, dan bij een Polo)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #8 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 12:23:43 »
ech wel..  :)

Dan kan je nog eens met een verlengstuk en een hamer proberen de startmotor tot leven te rammen :D Bij een polo moet je om je inlaat heen meppen, da's nie handig  -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #9 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 12:26:28 »
Je zou toch eerst het nieuwe contactblokje los kunnen proberen, stekker erop en even met een schroevendraaier draaien.

De Solenoid is het startrelais en de bendix is de vrijloop koppeling om te voorkomen dat de verbrandingsmotor het anker van de startmotor aan gaat drijven.

Oo=o=oO

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #10 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 22:38:08 »
Je zou toch eerst het nieuwe contactblokje los kunnen proberen, stekker erop en even met een schroevendraaier draaien.

Goede tip!  -nana-

Ik had het hele handeltje open laten liggen... En als ie me weer laat staan, dan ligt idd de platte schroevendraaier en het contactblokje al klaar in het dashboardkastje!  -thumbsup-

Als de starter eraf moet, dan kun je daar volgensmij van onderaf het makkelijkste bij?!
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Startmotor? of iets anders??
« Reactie #11 Gepost op: wo, 28 apr 2010, 22:40:52 »
Als de starter eraf moet, dan kun je daar volgensmij van onderaf het makkelijkste bij?!

Ik zou `t niet vanboven doen nee, dan moet je eerst `t inlaat spruitstuk ook nog loshalen, of spaghetti-armen hebben :P
Oo=o=oO