Nederlandse oldtimers en Duitse UmweltzonesMet de vakanties voor de deur is het goed om opnieuw even stil te staan bij de Duitse Umweltzones die eigenaren van Nederlandse oldtimers in Duitsland gaan tegenkomen.
Per 1 januari 2012 zijn in Duitsland in vele steden de zogenaamde Umweltzones weer verder aangescherpt. Dit betekent in veel gevallen dat niet alleen de binnensteden nog bereikbaar zijn met auto’s voorzien van een ‘groene’ milieusticker, maar dat ook andere delen van de steden nu taboe zijn voor auto’s zonder deze sticker.
Gelukkig is er voor oldtimers een uitzondering gemaakt. Duitse oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan. Het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het “H”-kenteken of het rode “07″-kenteken. Ook voor oldtimers die geregistreerd staan in andere landen van de EU en die aan de overeenkomstige voorwaarden voldoen, geldt een permanente ontheffing voor de Umweltplakette.
Voor Nederlandse oldtimers betekent dit dat die ook tenminste 30 jaar oud moet zijn. Bovendien met de oldtimer voorzien zijn van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen; de gele GAIK platen zijn niet akkoord), en het voertuig moet zich in oorspronkelijke conditie bevinden of zodanig gerestaureerd dat deze gelijk aan de oorspronkelijk conditie is. Voldoet uw oldtimer aan deze voorwaarden, dan heeft u géén Umweltplakette nodig.
Als uw oldtimer is omgebouwd naar bijvoorbeeld een camper, en het voertuigtype destijds niet als camperuitvoering leverbaar was, voldoet u niet aan de gestelde condities van de permanente ontheffing. Dit is ook van toepassing als de motor is vervangen door een jongere en sterkere motor.
Met dank aan TUV Nord.
(
Bron: Oldtimernieuws 10-06-2012)