Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Der Ghopmeister op di, 05 jan 2010, 09:57:23
-
De benodigdheden: (was alleen de waterpomp tang vergeten)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L72_qAovI/AAAAAAAABuk/bAbJa9aDNA8/s640/benodigdheden.JPG)
De ruimte die je hebt (niet dus) thermostaathuis zit hier dus in t midden van de foto)
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L74XEcUnI/AAAAAAAABuo/iepkt1DTtCg/s640/de%20lokatie%20van%20de%20thermostaat%20bij%20een%20mh%20en%20de%20ruimte.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L7559AsiI/AAAAAAAABus/yLdJ_5bfXi0/s640/de%20lokatie%20van%20de%20thermostaat%20bij%20een%20mh%20en%20de%20ruimte%20%281%29.JPG)
Radiateur los draaien (wel eerst koelvloeistof eraf laten lopen)
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L707SeqOI/AAAAAAAABug/fgj_5ldz3Ls/s640/beide%20bouten%20van%20de%20radiateur%20los.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L773_lMFI/AAAAAAAABuw/5MiDwxBtpmA/s640/beide%20bouten%20van%20de%20radiateur%20los%20%281%29.JPG)
De radiateur er uit
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L79zBPgRI/AAAAAAAABu0/kshkVTZqet4/s640/radiateur%20der%20uit.JPG)
Dan draai je de bovenste en de onderste bout los van het thermostaathuis
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L8CweftgI/AAAAAAAABvA/RUcBY5jX7R0/s640/bovenste%20bout%20%20thermostaathuis%20los.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L8BcmanfI/AAAAAAAABu8/KAT_gLO7yR4/s640/onderste%20bout%20thermostaathuis%20los.JPG)
Voila de thermostaat
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L8EyCkPpI/AAAAAAAABvI/wMRYyXSnfFA/s640/voila%20de%20thermostaat.JPG)
Deze was goed stuk zoals je ziet
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L8G_tvpHI/AAAAAAAABvM/DJuwqLU5oVM/s640/goed%20stuk.JPG)
Oud vs nieuw
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/S0L8IpZ4bsI/AAAAAAAABvQ/qVwS6MZ_DpU/s640/oud%20vs%20nieuw.JPG)
Indien vraagbaak aanwezig is pagina 48-49 openslaan
Er weer in monteren is omgekeerde volgorde :D Bij zat er alleen een O-ring bij maar tijdens het loshalen zag ik dat deze er al niet tussen zat wel geprobeert deze er tussen te plaatsen maar dan lekte t thermostaathuis als een zeef dus deze maar weg gelaten en nu lekt hij niet!
Als ik iets vergeten ben vul maar aan -thumbsup-
-
Met een steek/ring sleutel 10 krijg je het thermostaatdeksel wel mee los zonder de radiateur te moeten loshalen -thumbsup- Zonder radiateur werkt wel wat makkelijker, maar ik heb het tot nu toe altijd mét ingebouwde rad. gedaan.
Tip2; test het nieuwe thermostaatje eerst in een pannetje water (rustig aan de kook brengen en kijken of deze ook open gaat), dan weet je zeker dat er een werkende thermostaat in zit.
Tip3; test de oude thermostaat ook (tegelijk met de nieuwe? -naughty- ) om te zien of het probleem wel bij je thermostaat ligt.
Tip4; koelsysteem moet ook ontlucht worden na afvullen koelsysteem, maar dat staat vast wel in de vraagbaak vermeld -thumbsup- -thumbsup-
Opmerking;
Wat is de veer/ zijn de veren van je nieuwe thermostaat een stuk dikker aargh.gif Verder een nette HOW-TO! -klus- -thumbsup-
-
met de steek/ringsleutel 10 kwam ik der met geen mogelijkheid bij -dunno-
als je een verlaagde polo hebt (met golf 2 lip zoals ik) is een krik ook wel handig om de lekbak onder de auto te zetten :D
Testen staat ook in de vraagbaak ;)
Dat die veer dikker was viel mij ook meteen op -dunno- op de oude kon ik niks meer aflezen hoeveel graden die was maar volgens ETKA moest dit wel de goede thermostaat wezen.
-
Thermostaat is vast wel de juiste. Denk dat de kwaliteit iets beter is (gokje? )
Idd, lekbak is handig, daar heb je bij een verlaagde polo wel een krikje bij nodig -thumbsup- :)
-
behr thomson 030 121 113 84graden
stond er op de nieuwe ;) incl vw-audi logo´s
-
Netjes gedaan met prachtige verhelderende foto's! -thumbsup-
-
Mijn rechter bovenste bout blijft ronddraaien Iemand enig idee hoe je dit oplost?
-
Kop kapot of in het kunstof? Kunststof, dan wordt het vervangen van het huis ben ik bang
-
Schroevendraaier er tussen wringen en proberen de bout eruit te draaien, dan verder kijken..........
-
Draadbusje draait dan mee in het kunststof thermostaathuis.
Het is mogelijk het busje weg te laten en een langere bout met moer te gebruiken, maar dat is wel even priegelen.
Andere oplossing is busje vastlijmen, of hele huis vervangen.
-
vergeet niet je dop van je kvs resevoir er eerst af te draaien ivm druk in het systeem, anders kan je nog voor verassingen komen te staan wanneer je een slang of thermosstaat huis los haalt! zeker als de motor nog warm is kan die erg vervelend zijn maar met koude motor even zo, alles spuit in de rondte.
volgens mij stond het er nog niet bij en het is een basisstap, maar je weet maar nooit, voorkomen is beter dan genezen ;)
-
je moet niet sleutelen aan een auto die warm is ;) dan draai je alles stuk!!