Auteur Topic: 15 inch lenso velgen  (gelezen 5648 keer)

Offline polo cruiser

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
15 inch lenso velgen
« Gepost op: wo, 25 mei 2011, 18:51:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik wil 15inch lenso velgen(7j, ET38)leggen op mijn polo86c met een laag profiel bandje. Nu was mijn vraag als dit zou passen op mijn polo. Polo is wel 4cm verlaagd. Ik heb onlangs ook 16inch lenso velgen(7,5j ET38)van een kameraad op mijn polo gelegd. Deze schuurde achter aan de buitenkant. En wanneer er zelfs passagiers vanachter gingen zitten. Kon ik zelfs niet rijden. Kas kwam op mijn band. Ik wist natuurlijk wel dat die 16inch niet gingen passen maar het was eens om te testen.
Graag reactie! En welke bandenmaat zou ik er dan best op leggen.


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 19:23:31 »
Bandemaat 155xzoekfunctie R bumpstops
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 20:19:39 »
 :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 20:37:55 »
Ik wist natuurlijk wel dat die 16inch niet gingen passen maar het was eens om te testen.

Dommertje
16 Inch past gewoon hoor.




Maar serieus:  Welkom,. stel jezelf even voor ( http://www.steilheck.nl/smf/index.php/board,29.0.html ) dan weten we in iedergeval wat voor vlees we in de kuip hebben: Heb je een coupé/classic/sedan of een steilheck? Maakt nogal enorm veel uit qua wielkasten.

Die 16 Inch Lenso velgen van die kameraad: Wat zaten daar voor banden op? Dat is nogal belangrijk.  :)

De ET waarde erg van belang, in combinatie met de velgbreedte. Meestal geldt een hogere ET waarde = beter, omdat er meestal naar binnen toe nog we ruimte is. Bij breder dan 6 Inch raak ik de tel al snel kwijt, maar iets zegt mij dat ET 38 bij 7 Inch breed iets te laag is (velg steekt te ver buiten de wielkast). Dan moet je een heel smal/plat bandje pakken om de band zo te stretchen dat ie niet aanloopt,..

Bandenmaat/Breedte:
Basis begint eigenlijk bij de omtrek: Zorg ervoor dat de omtrek zo veel mogelijk gelijk blijft of kleiner wordt t.o.v. de originele maat (bereken de omtrek van 175/60R13, kijk of de omtrek van de nieuwe bandenmaat kleiner of gelijk is aan deze maat en voila; de omtrek gaat het probleem niet zijn.

Als de ET waarde van de velg hoog genoeg is zodat de velgrand niet (veel) verder uitsteekt dat je standaard velg, ben je klaar.
« Laatst bewerkt op: wo, 25 mei 2011, 20:40:43 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo cruiser

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 22:25:14 »
Die 16inch velgen van mijn kameraad raakten dus wel degelijk de kas. De bandenmaat die er op lag was 195/40. Ik zou op mijn 15inch velgen, een band van 195/50 op leggen. Deze hoogte komt hetzelfde als de hoogte van de velg met de band die ik er nu op heb liggen. De bandenmaat die er nu op lig is 175/65 R13. Het probleem is echter de ET waarde. De velgen komen net iets te veel uit de kas. Ik was ook al aan het denken voor de polo vanachter 2cm te verhogen. Nog een klein vraagje, hoe kan ik best mijn foto's hier op dit topic zetten.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 22:31:24 »
195 loopt volgens mij in 12 inch al aan, is zonder rollen/kloppen eigenlijk sowieso te breed...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 22:55:17 »
195/40/16 past bij een et van 35, mits je de wielrandjes omklopt. (heb er zelf mee gereden zonder al te veel problemen)
7J et 37 met 15" loopt het wiel zelf tegen de veerpoot achter aan. Althans, bij 60mm verlaging met notenverstelling (bij 40mm met notenverstelling heb je al iets meer ruimte, maar ikzelf ga voor een spacer, omdat het anders tegen de band aan zit, en daar ben ik niet happy mee)

als je met 195 wilt rijden voor een polo, die verlaagd is en 15" velgen.. zou ik toch voor 195/45/15 gaan. Bandje is wat duurder, maar 195/50 gaat zekerweten aanlopen. Das gewoon te groot, 195/45/15 is namelijk al te groot ten opzichte van origineel.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 25 mei 2011, 23:03:39 »
De bandenmaat die er nu op lig is 175/65 R13. Het probleem is echter de ET waarde. De velgen komen net iets te veel uit de kas. Ik was ook al aan het denken voor de polo vanachter 2cm te verhogen.

Nog een klein vraagje, hoe kan ik best mijn foto's hier op dit topic zetten.

175/65 R13 is al te hoog: Of in iedergeval hoger dan zou moeten... 155/70R13, 165/65R13 of 175/60R13 zijn de standaard maten.

Bovenstaande Polo met Porsche teledials heeft (volgens mij) 195 breed, maar welke hoogteverhouding durf ik zo niet te zeggen: wel redelijk plat zoals je kunt zien. De setup loopt echter niet aan, zelfs niet bij volledig inveren: het kan dus wel ( met gerolde wielkastrandjes ) en de juiste ET waarde. Als de ET waarde van die Lenso velgen niet goed is, dan heeft verhogen van de auto weinig nut: ook bij normaal (of maximaal ) inveren moet t vrij blijven lopen,. anders krijg je d'r alleen maar spijt van.

Foto's: Voldoende verkleinen is de regel; Er is een fotoalbum ( zie boven ) maar je kunt ook kleine foto's (tot 250 kb) aan een berichtje hangen (via de knop 'bijlage'). Gebruik daarvoor de knop 'Bekijken' (naast 'verzenden') en voeg de foto als bijlage toe.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 mei 2011, 08:13:45 »
16inch onder een steilheck is zelfs geen probleem :)


(icm 165/40/16 en een gunstige ET -nana-  )
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo cruiser

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 mei 2011, 20:54:01 »
Ok, bedankt voor jullie reactie's. Dus als ik die velgen zou willen moet ik best mijn wielkasten uitkloppen. Nu daar verkies ik voorlopig liever niet voor. Toch vind ik het ook een beetje vreemd. Omdat ik al verschillende polo's gezien heb met lenso velgen. En deze zijn zeker niet allemaal waar de wielkasten zijn uitgeklopt. Hier nog een foto van mijn bolide met lenso-velgen en nog een foto met gewoon stalen velgen.


Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #10 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 07:28:47 »
conclusie:

ook lenso velgen kun je kopen met gunstige ET en J
 :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #11 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 07:33:15 »
Toch vind ik het ook een beetje vreemd. Omdat ik al verschillende polo's gezien heb met lenso velgen. En deze zijn zeker niet allemaal waar de wielkasten zijn uitgeklopt.


Leuke polo!

Misschien dat je eens kunt kijken, als je weer een Polo met Lenso's ziet, wat voor ET waarde, breedte en vooral ook: wat voor bandenmaat gebruikt is. Misschien is het hart nog af te draaien (komt voor, maar vermoed van niet) waardoor de ET waarde toeneemt.

@Roel: Het aantal J :) :)  Meestal maar 1 per velg ( J staat voor het type velgbed )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pologirl86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Vrouw
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #12 Gepost op: do, 04 aug 2011, 12:00:40 »
Ik heb 15 inch lenso velgen et 38 met een redelijke bandenmaat
ik zou even moet kijken wat de bandenmaat is.
Mijn wielkassen zijn compleet uitgeklopt en mijn auto is 40 40 verlaagd
kan idd niemand achter in hebben maar hij loopt nu nergens meer aan.
Ook heb ik achter op spoorverbreders omdat de band bij het randje waar hij net op de velg ligt aan liep op zo'n rubber stangetje van de veerpoot.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #13 Gepost op: do, 04 aug 2011, 12:22:59 »
er is ook een verschil tussen randjes omkloppen (wat je pas ziet als je erop gaat letten) en de hele rand naar buiten kloppen (wat je dus wel kunt zien)
Meestal is enkel het randje omkloppen voldoende om net dat beetje extra ruimte te creeren

ET38 met 7J loopt idd aan tegen de veerpoten achter. Et37 doet dat al. Ik zet er zelf een spacer tussen waardoor ik et32 krijg, en ik weet zeker dat dat wel past (heb met et35 rondgereden en 7J en dat ging goed)
Alleen moeten die randjes wel worden omgeklopt dan. Maar das nog nie zo heel erg.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 15 inch lenso velgen
« Reactie #14 Gepost op: do, 04 aug 2011, 14:18:40 »
Ik heb 15 inch lenso velgen et 38 met een redelijke bandenmaat
ik zou even moet kijken wat de bandenmaat is.
check ook even hoe breed de velgen zijn.  ET 38 bij 5 inch breed geeft een heel ander beeld dan bij 8 inch.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken