Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Ian_C op wo, 23 jun 2010, 16:08:47
-
Hallo,
Ik heb de accu van de Polo even nodig voor in de Jetta straks, die ik zo meteen ga halen (zit geen accu in daar namelijk), dus wil even snel weten hoe ik hem veilig kan eruit halen? Moeren losdraaien en zo snap ik, maar wat te doen met de draden.. (welke eerst)? -naughty-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/100_5112.JPG)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/100_5113.JPG)
Alvast bedankt voor het (snelle?) antwoord! -klus-
-
eerst de MIN los (linkse kant)
dan de plus (rechtse kant) en de bout onderaan voor de klem moet je gewoon losdraaien met dop 13.
Overigens, aansluiten gaat precies andersom ;)
succes
-
steeksleutel 10 en een dop 13, wel zorgen dat je een lang verlengstuk heb voor je ratel.
anders kun je die moer niet lekker losdraaien. -klus-
-
steeksleutel 10 en een dop 13, wel zorgen dat je een lang verlengstuk heb voor je ratel.
anders kun je die moer niet lekker losdraaien. -klus-
en dat is precies waarom ik me accus nog nie gewisseld heb, de doppenset ligt ergens tussen het puin van de garage. Gelukkig ist bijna tijd dat de garage weer wordt ingeruimt.
Anders had ik dat al kunnen doen...
-
eerst de MIN los (linkse kant)
dan de plus (rechtse kant) en de bout onderaan voor de klem moet je gewoon losdraaien met dop 13.
Overigens, aansluiten gaat precies andersom ;)
succes
Ik begin altijd eerst met de plus loshalen en dan de min. Nieuwe accu erin en dan eerst de min weer aansluiten en dan de plus.
-
@ bunkerrat, als je dan met de plus tegen te cas komt, krijg je kortsluiting.
-
Dat gebeurd niet, want ik doe een stuk rubber over de plus
-
Dat gebeurd niet, want ik doe een stuk rubber over de plus
Dan is het nog steeds veiliger om eerst de min los te halen. Je hele carrosserie is min (massa), dus als je tijdens het los draaien van de min per ongeluk tegen de carrosserie aan komt is er niks aan de hand. Als je eerst met de plus begint en je komt tegen een stuk blik dan heb je met een beetje pech een hoop vonken en een rode steeksleutel....
-
inderdaad ik snap niet waarom mensen tegenstrijdig moeten doen -nana- als je het niet weet oke , maar als je het wel weet maar je doet het gewoon andersom ben je gewoon stom bezig! heb 1 keer de plus aangedraaid terwijl de min erop zat, kwam dus toen met de steeksleutel tegen de kas aan , en jaa vonken dus -uitlachen- ben er sindsdien wel een beetje voorzichtig mee
-
als je heeeel veel pech hebt brand het stuk plaat waar je tegenaankomt met de plus gewoon weg voor een deel. (dat vertelden ze me op school destijds, tijdens een van de weinige lessen die ik daar heb gehad)
-
kan goed, heb zelf ook wel eens een accu verkeerd om gemonteerd ( tjaah een peugeot waarbij ze op de min een rood dopje doen -gert- ) maar die pool smolt zo weg -nana- en ook maar net tegenaan dus geeneens erop gedrukt -nana-
-
Dat gebeurd niet, want ik doe een stuk rubber over de plus
Lekker handig! -gert-
-
kan goed, heb zelf ook wel eens een accu verkeerd om gemonteerd ( tjaah een peugeot waarbij ze op de min een rood dopje doen -gert- ) maar die pool smolt zo weg -nana- en ook maar net tegenaan dus geeneens erop gedrukt -nana-
werkt ook hoor, bij de Rekord C zat bij aankoop ook de accu verkeerd om, alles werkte wel maar waarom het zo zat?
-
steeksleutel 10 en een dop 13, wel zorgen dat je een lang verlengstuk heb voor je ratel.
anders kun je die moer niet lekker losdraaien. -klus-
Idd, dat had ik dus niet, zo'n verlengstuk. Snel snel naar de garagist gereden en die heeft het dan losgedraaid. -thumbsup-
Ook nog iets dat ik op m'n 'nog aan te kopen' lijstje moet zetten dus. -klus-
De Jetta én de Polo zijn beiden veilig thuis geraakt. :)
(http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/4/2/1/jettapolo_original.jpg)
-
werkt ook hoor, bij de Rekord C zat bij aankoop ook de accu verkeerd om, alles werkte wel maar waarom het zo zat?
ooh dat is wel heel vaag :) zijn maar weinig auto's waarbij het kan , dus doe het ook gewoon niet -uitlachen-
-
weinig verschil in grootte :P
en, nu steeds accus wisselen of kom je bij mij die ene ophalen? :P
-
Oude engelse auto's schijnen dat te hebben, plus aan de koets.
-
in engeland is dan ook zowat alles andersom als het om autos gaat, Valt me nog mee dat t blok niet omgedraait is en de uitlaat naar de voorkant en de versnellingsbak precies andersom schakeld als bij ons...
-
weinig verschil in grootte :P
en, nu steeds accus wisselen of kom je bij mij die ene ophalen? :P
Kom wss de jouwe eens ophalen. -naughty-
-
Oude engelse auto's schijnen dat te hebben, plus aan de koets.
Wij hebben hier een tractor die dat ook heeft, amerikaans Ford.
Mitsubishi heeft het ook wel gebruikt bij de vrachtwagentjes.
in engeland is dan ook zowat alles andersom als het om autos gaat, Valt me nog mee dat t blok niet omgedraait is en de uitlaat naar de voorkant en de versnellingsbak precies andersom schakeld als bij ons...
De meeste engelsen die hebben de bak/motor nog wel gewoon in de koets, dan moet je japanners hebben, die laten de motor tegen de klok in draaien en hebben de motor en bak net andersom zitten.
-
Uitgaande van het feit dat er meestal 1 persoon in de auto zit (bestuurder), wordt het zwaarste deel (motor) van de auto aan de bijrijderskant gehangen.
Japanse auto's = bestuurder zit rechts, motor zit links (bak dus rechts). Draairichting is daardoor mee veranderd..
Europese auto's = bestuurder links, motor rechts (en bak links)
Engelse auto's = de Engelsen hebben nooit echt geweten wat ze gedaan hebben :) , maar hebben wel de dwarsgeplaatste motor uitgevonden (mini), de oplossing was om de bak ONDER de motor te hangen :D
-
Amerikanen: motor over de lengte, diff achterin, op bladvering. :)
Grappig he: bij sportwagens doen ze liefst zoveel mogelijk verdelen: motor in lengte, transaxle met diff achter of blok in het midden..
En dan komt Porsche voorbij: ze hangen met de grootste lol nog steeds de motor zo'n beetje achter de auto. -gert-
-
En dan komt Porsche voorbij: ze hangen met de grootste lol nog steeds de motor zo'n beetje achter de auto. -gert-
Lekker oldschool keveren :P
-
Maar goed:
Hoe krijg je de accu d'r dus veilig uit?
Boutje M10 of moertje M10 ( dop/sleutel 13) loshalen, klem verwijderen.
Eerst massa los, dan + los. (sleuteltje 10, sleuteltje 13 of beiden sleuteltje 13)
Aansluiten:
Eerst de (+) aansluiten, daarna de Min/Massa aansluiten.
Bij het in de auto plaatsen opletten dat je de + en - kabels een beetje aan de kant hebt liggen: De accu wil nogal graag precies er bovenop gaan staan :(