Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: op di, 08 jul 2003, 09:26:33
-
####! Garage belt me net dat de lm velgen die van een golf afkomstig zijn, bandenmaat 175/70/R13 niet passen op mijn Steilheck uit 1987. De auto kan zijn volledige veerweg niet gebruiken omdat de velgen te breed zijn. Volgens de garagehouder helpen lagere banden (bv 175/60/R13) ook niet. Dus dat feest gaat niet door vrees is...
Ik zet ze maar te koop/te ruil dan...
-
ik heb al uitgerekend dat voor dezelfde wielomtrek als de huidige banden (145/80/R13) ik voor banden in de maat 165/70/R13 of 177/65/R13 zou moeten gaan. Hoe breed mogen de velgen dan zijn wil ik mijn volledige stuuruitslag kunnen gebruiken? En waar op de velg vind ik een aanduiding over hoe breed ze zijn?
-
Als je bandenmaten neemt die af fabriek ook onder een polo gemonteerd zijn, past het altijd.
Dit zijn:
145/80/13
155/70/13
165/65/13
175/60/13
Bovenstaande maten hebben allemaal vrijwel dezelfde omtrek.
175/70/13 is inderdaad veelste groot, deze maat zat normaal op golf 1/golf 2.
Breedte van de velg staat meestal op de velg en wordt uitgedrukt in aantal ´J´, bijv. 5,5J. (1J = 1 inch = 2,54 cm)
Wat ook belangrijk is is de ET-waarde (ET=Einpresstiefe), deze waarde bepaald hoever de velg naar binnen of naar buiten steekt, of beter gezegd, hoever het aanlegvlak verwijdert is van het midden van de velg.
Een standaard aluminium velg van een Polo heeft meestal de maten 5,5Jx13 ET 38, deze past zonder problemen.
Blijf je in de buurt van deze maat, dan is er niks aan de hand.
ET waarde groter: velg komt dieper in de wielkas
ET waarde kleiner: velg komt verder naar buiten
Maximaal onder steilheck (achterzijde) zal ongeveer 6J ET 25 zijn, dit is zonder aanpassingen aan de wielkasten.
Bij een coupe passen achter net 7J ET 20.
Succes :D
-
Ik heb nog wel een bredere koets voor je :D :P
zonder front....
-
Ik had onder mijn steilheck 5.5 x 13 et 35 met 175/50/13
Zonder de randen weg te slijpen paste het niet .
Das dan met echte verlaging .
Snap nooit hoe onze oosterburen met 8 j eronder rijden .
Bijna alles schijnt te passen maar hoe is de grote vraag...
-
Vreemd....als ik de (overigens zeer heldere!) uitleg lees zouden ze toch moeten passen. Het gaat om 6J ET33 velgen waarop banden gemonteerd zijn in de maat 175/70/R13. Los van het feit dat deze te groot zijn qua wielomtrek zou dat volgens het verhaal net moeten passen. Dat doet het dus niet. Ik heb de garagehouder al voorgesteld om minder brede banden er op te monteren waardoor de zijwangen niet buiten de velg komen maar volgens hem past dat ook niet.
Balen! Of zijn jullie van mening dat dat toch écht wel zou moeten passen? Dan ga ik gewoon naar een andere garagehouder....ik heb het idee dat deze velgen met bijvoorbeeld 165/65/R13 banden zou moeten passen. Of kan die maat banden niet op 6J velgen?
-
Ik begrijp toch goed dat de spatborden achter het probleem zijn hier? Voor moet het passen toch? Hoe zit het met die randen wegslijpen, kan dat geen kwaad vwb de stijfheid van het plaatwerk? Dan heb je het over de randen aan de binnenkant van het achterspatbord neem ik aan.
-
Om er zeker van te zijn dat het stevig blijft kun je ook aan de binnenkant de horizontale rand inzagen om de paar cm en het ombuigen of plat slaan .
Daarna wel ff goed in de tectyl of andere roestwerende zooi zetten .
-
eigenaardig , ik heb toch ook die velgen erop , maar j5,1/2 en een ET38 waarde ( bepaald hoe ver de velgen naar buiten komen ) de bandenmaat is 165/65/13
en die passen zonder problemen , en zonder raken dus kijk de ET waarde nog es na als het getal hoger is , staan ze meer naar buiten en kunnen ze aanlopen
-
Dan is de jouwe waarschijnlijk niet zover verlaagd als die van mij toen was .
80+ mm
-
6J ET 33 dus...dus verder naar buiten dan de ET38 die ik eerder las...vandaar mijn vraag of het uberhaupt zin heeft om andere banden te proberen of dat de velgen gewoon pertinent te breed zijn.
-
Grote vraag blijft : hoeveel is hij verlaagd ?
-
nul....originele veren...originele wagenhoogte
-
Als ik iemand achterin heb zitten kom ik in de problemen waarschijnlijk....anders niet...of ik zou de veerweg op de één of andere manier moeten kunnen verkorten...ik voel alleen weinig voor van die rubberen blokjes er tussen frotten ofzo...
-
Bumpstops zijn handig hoor .
Maar ik denk dus dat je velg te breed is .
En dan heb ik het geeneens over je bandbreedte ...
-
het lijkt er op ja...denk dat vooral de vrij lage ET- waarde van 33 het probleem is...dus....ik weet genoeg: andere velgen of slijpen.
-
ET 33 is slechts 5 mm meer naar buiten dan ET 38..
Slijpen zou ik niet zomaar doen, eerder de rand omkloppen (goed verwarmen anders barst de lak, dan heel langzaam en geleidelijk met blokje bespannen met leer omkloppen).
Ook kun je de totale rand dan voorzichtig een beetje verder naar buiten kloppen.
-
ik heb met mijn j5 1/2 en et 38 nog 6mm speling ten opzichte van de wielrand ( originele rand ), dus de combinatie van j6 en ET 33 is net te veel, met 5 1/2 ET33 zou het nog net gaan of j6 met ET38
-
Ik denk dat ik de velgen gewoon verkoop aan een Golf-bezitter, en voor het geld andere velgen voor mijn Polo koop.
Dank voor de hulp en raad allemaal!