Het mag dan een poosje stil geweest zijn, maar ik heb zeker niet stil gezeten.
Om te beginnen heb ik een heuse primeur gehad met deze wagen: voor het eerst staande gehouden. In een ietwat minne bui beetje te hard weggereden wat voor ome agent aanleiding gaf om mij te achtervolgen door de straten van Groningen. Na een stopteken gekregen te hebben langs de gracht (
) vroeg de diender wat er met mijn uitlaat aan de hand was. "Wel, meneer agent, deze is lek" waarop hij antwoordde dat hij dat ook wel kon horen...in het kader van domme vragen bestaan wel heb ik wijselijk besloten deze beste man maar in zijn waan te laten. Na een tweetal waarschuwingen en een belofte dat hij mij niet meer in de stad zou zien rijden met deze uitlaat mocht ik mijn weg vervolgen
De uitlaat aanpakken was dan ook de eerste modificatie die volgde. De uitlaat was op 4 plekken lek en kon dus de oudijzerbak in (ligt nog steeds in de schuur, wellicht komt ie nog eens van pas). Een spaghetti spruitstuk had ik al liggen en daarbij heb ik een middendemper vervangen er einddemper gekocht, inclusief een nieuwe uitlaatspruitstukpakking. De uitlaat bestaat nu dus uit:
- RVS Spaghetti spruitstuk van X-parts
- Middendemper vervanger van Novus
- Einddemper van Novus
(Km stand: 186000)
Helaas kan ik zo geen foto vinden, dus die hebben jullie nog van mij tegoed! Er moet nog wel een flexibel stuk tussen en eigenlijk vind ik dat de einddemper te laag onder de bumper hangt en ook teveel uitsteekt. Hier gaat dus nog wel een keer wat aan gebeuren.
Er lekte ook nog wat olie rondom de distributieriem waar ik niet zo vrolijk van werd. Na wat onderzoek leek dit van de nokkenaskeerring te komen en deze is dus vervangen. Helaas lijkt er nog steeds wat lekkage te zijn dus binnenkort moet de krukaskeerring en de carterpanpakking er ook aangeloven. Dan heb ik alle pakkingen/keerringen die deze lekkage kunnen veroorzaken vervangen.
Met een APK in het voorruitzicht heb ik ervoor gekozen om de auto ook te verlagen. Klinkt misschien wat vreemd maar ik had zo'n vermoeden dat de schokdemper hun beste tijd al heel lang geleden verlaten hadden. Ook de remschijven en een wiellager voor waren aan vervanging toe. Dus dan maar meteen alles aanpakken. Tijdens de demontage bleken inderdaad 2 schokdemper een beetje lek te zijn en 1 schokdemper was nog lekker dan een vergiet. Ook waren de fusees kapot.
Na alles vervangen te hebben is hij naar de APK gegaan. Vlak hiervoor kwam ik erachter dat de vulhals van mijn tank ook lek is maar ik had geen tijd meer over om dit nog te repareren dus op hoop van zege toch gegaan. Bij de APK boer bleken nog 2 wiellagers en 1 stuurkogel kapot.
Al met al is het volgende allemaal aangepakt:
- Nieuwe draagarmen
- Nieuwe schokdempers met veren (TA-Technix 60-40 set)
- Versterkte toplagers
- Wellemsblokken
- Stuurkogel rechts
- Remschijven en blokken voor
Ook heb ik het een en ander met de knikkerbus behandeld, met als resultaat van:
Naar:
(Km stand: 186000)
Hier nog wat plaatjes van hoe hij er momenteel bijstaat: