leuk stukje van alfa90 forum :
echt zwaaaaaaar bizar zo'n rollenbank
Het was er één van het zogeheten wervelstroomprincipe, dus een continu geremde bank!
Kijk, ik wilde dus weten of het mengsel bij een continue belasting in orde was ... doortrekken tot in het rooie voor een vermogensmeting is nu niet relevant en zeker niet aan te raden ook!!
Maar zoals op de onderste pic wordt de bank ingesteld op 3700 rpm om hierbij de ontsteking te optimaliseren! Dit is een lang verhaal .. maar de korte versie luidt zo; het boeit hem niet of de voorontsteking 6, 8 of -8 graden is .. hij stelt de bank in op 3700 rpm en geeft daarbij volgas en meet het vermogen (@pic toen 50,6 kW) waarbij de bank actief meeremt om het toerental op 3700 rpm te houden. De energie die hij daarvoor gebruiken moet staat gelijk aan de energie die mijn motor moet opwekken!
Als hij hem vervolgens stil zet en de ontsteking verdraait en de test herhaalt zie je snel genoeg of @3700 rpm je meer vermogen hebt!! Zo ja ben je goed bezig en anders moet je misschien wel de andere kant op! Zodoende haalden we bij een latere test @3700 rpm ineens 53,9 kw! 3,3 kW meer! (Aan de wielen!!!) Gratis!
Deze truc geeft je nog een goede indicatie m.b.t. het mengsel, want een hoger vermogen bij dezelfde omstandigheden (maar andere ontsteking) duidt kennelijk op een betere verbranding .. een mengsel wat de motor liever heeft !! Een beter mengsel is dus nooit een arm of rijk mengsel of een mengsel met pingelen! Want zodra een motor pingelt levert hij vermogen in! SUPER truc dus!
LET WEL ... dat vermogen @3700 rpm van 53,9kW zegt niets over het krukas vermogen bij zijn maximale toerental !! De formule voor het vermogen is er namelijk één met het koppel en het toerental er in. Zolang het toerental stijgt, stijgt je vermogen, totdat je koppel zakt, dan zakt je vermogen ook. Dus bij 3700 rpm kan ik nooit de fabrieksopgaaf van 128pk halen .. ten eerste omdat dat aan de krukas is en deze meting is er één aan de wielen .. en het toerental ligt lager!
einde copy paste