Vandaag een dagje vrij genomen, onderandere om eindelijk eens wat aan de site te gaan doen. Helaas kwam daar (hoe kan het ook anders) wat tussen... MAAR ik heb toch een gaatje gevonden om in iedergeval even wat foto's te posten..
De open dir vind je hier Kwijl away:
Men neme:
- Een Polo 2 Steilheck uit duitsland met in het voor-onder een G40 blok.
- Een Polo 2 Coupe
- Een zooi onderdelen
- nog een grotere berg onderdelen
- Breng op smaak met een grote Polo-gek
- garneren met speciale CUP onderdelen
- afmixen met een likje witte lak
Eet smakelijk..
Ter info: Er is in de jaren 80 een cup geweest ala 'Renault Clio' cup, Toyota Yaris cup en weet ik veel wat voor Cup's er allemaal nog meer zijn.
Voor deze cup zijn de beroemde 500 stuks Polo GTG40's gebouwd en verkocht (voor de homologatie als straat-auto).
Voor de Cup zelf zouden er 50 gebouwd zijn. o.a. Micheal Schumacher heeft nog gereden in deze voor ons toch wel speciale klasse.
“I still remember very well the first time I drove at the Nurburgring,” Schumacher recalled. “It was at the wheel of a Volkswagen Polo G40 before a Formula Ford race and I had Mr. Bergmeister alongside me to get to know the track better. It was a long time back and we drove on the current track, but without the most recent modifications which I have not seen yet.
VOORdat de G40 cup er was, werd er al wel gereden met gewone polo'tjes vermoedelijk op solex carburateurs. Vandaar ook de VWM (VolksWagenMotorsport) inlaatspruitstukken voor 'dubbele carbs' en de CUP velgen.
Leuke: Deze Cup G40 velg, geproduceerd door Centra, voor VWM,.. ziet er zo uit:
Maar de datum stempel verraad dat t geen Cup G40 velg is, maar een 'pre-g40-cup' cup velg:
De latere 'G40' cup velg:
Maar goed: terug naar de auto:
men neme, een Polo 2 Coupe. Van origine Alpine wit, zoals ook de Cup'ers:
(let op: dit zijn GEEN G40'ers!!)
Je sloopt er het front uit:
En regelt een nieuw-in-doos GTG40 front:
en plaatst het beroemde/ruchte G40 front erin: uitneembaar deel uit slotvanger, langer sleepoog, doorvoer intercoolerbuis door radiator-drager en natuurlijk: de sleufgaten!
Zoals je ziet klopt de tijds-lijn niet helemaal binnen deze posting, want hier staat ie ineens al fris in de lak, maar ach: 't gaat om de vorming..
Komt het subframe aanbod:
Reeds te zien op deze foto:
Er hangt iets extra's onder deze auto!
Om de Polo NOG beter de hoek om te krijgen, zitten er speciale voorpoten onder, zijn de domlagers instelbaar, en word de stabilisator-stang naar voren getrokken: de 'nach-lauf' word versterkt. Dus een soort 'wellems' blokjes, maar dan erger
De auto word dus verlaagd, en terwijl bij een normale polo de voorwielen dan verder naar achter komen te staan (slijten tegen het voorspatbord), komen bij de CUP de voorpoten extreem naar voren te staan!
Om de stabi uberhaupt zo ver naar voren te kunnen krijgen, zijn de G40'ers uitgevoerd met uni-ball's in de draagarmen: Niet alleen minder speling, maar met standaard rubbers was dit ook niet mogelijk geweest:
Het subframe bestaat uit iets meer dan alleen Wellems blokjes: Het maakt de hele voor-trein een stuk stabieler.
Hoe ziet dat subframe er uit dan?
Gewoon: ZO:
Komt dus aan de stabi-aufname, de querlenker-aufname en de tunnelversteviging (pardon-my-german):
vanaf achter:
en op de stabi:
Een lekker bijzonder VWM onderdeel....
Gaan we verder met: de kooi.
Een racewagen is niets zonder kooi..