Auteur Topic: wat vragen  (gelezen 2385 keer)

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
wat vragen
« Gepost op: di, 27 jan 2009, 15:37:21 »
Ik heb ff wat vragen:

- mijn acculapje brand bij stationair draaien??

- Ontsteking is gesteld maar hij ploft nog wat in de uitlaat en loopt toch nog wat hoog stationair. Als ik hem lager schroef valt ie meestal uit?

- De distributie zingt iets bij stationair draaien, ligt er 200km op.. Rekt deze nog of moet ik hem echt wat losser stellen??

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #1 Gepost op: di, 27 jan 2009, 15:44:05 »
Distributieriem mag je maximaal een kwartslag kunnen draaien, tussen duim/wijsvinger. Te strak = zingen, dan moet je deze iets losser zetten.

acculampje knippert; dynamo wel goed aangesloten?

Carburateur moet zeker nog afgesteld worden? (CO?)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 jan 2009, 16:02:04 »
Co moet idd nog gesteld worden.. Heb met de garage waar ik op apk ga afgesproken dat hij dat ff zou doen..

De distributie zal ik dan ff moeten checken hoe strak hij precies staat.. Als deze goed staat verdwijnt het zingen dan nog met de kmters?? En is het iets te strak staan schadelijk voor iets??

Dynamo goed aangesloten? Hoe bedoel je dat precies?? Accu lampje brand eigenlijk constant maar heel zwak.. Met een beetje gas geven is het weg

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #3 Gepost op: di, 27 jan 2009, 16:05:18 »
Acculampje dat zwakjes brandt is vaak een massaprobleempje van je tellerhuis.

De DB riem mag niet te strak staan, kans op breken/scheuren. Als deze op de juiste spanning verdwijnt het zingen direct.

Een niet al te lekker stationairtoerental/ ploffen in de uitlaat kan door een foute carbafstelling komen. Geloof dat Roel hier laatst bij zijn 900cc ook last van had. Afstellen is de oplossing.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #4 Gepost op: di, 27 jan 2009, 16:11:25 »
Ok, het afstellen iets handiger met co meter dus dat komt dan wel goed..

Zaterdag ff naar de DB kijken dan.. Ik had wat kit er tussen gedaan, dus ik hoop dat de pomp zonder te lekken weer vast gaat..

Bedankt tot zo ver!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: wat vragen
« Reactie #5 Gepost op: di, 27 jan 2009, 19:34:41 »
Acculampje dat bij stationair brand of ietsje flikkert/knippert is wellicht gewoon te wijten aan een erg lage stationair loop.
Niet meteen problemen zien die er niet zijn: Eerst ff carburateur laten afstellen zodat ie netjes stationair draait op 950 toeren/minuut, en als ie dan nog knippert/aan gaat rond stationair, dan eventueel de dynamo eens beter bekijken.
Mijn sleeptuimelaar polotjes willen ook nog wel eens te laag stationair draaien ( 500 a 800 rpm ) zonder ergelijk te zijn (uitvallen of niet goed oppakken). Enige wat je dan ziet, is dat het laadstroomlampje net wel net niet wil gaan branden ( te traag draaien van de dynamo ) . Het is niet voor niets volkswagen de poelie heeft gewijzigd rond 1982 a 83 ( dynamo poelie kleiner ) zodat de dynamo ietsje harder draait. 

Distributie: Ietsie slapper waarschijnlijk ja. Lager van de waterpomp gaat t op de lange duur niet leuk vinden ( daarna nokkenas en krukas ). Maar zingen doen ze wel vaker ietsje als ze net niet zijn. Rekken doet zo'n riem als het goed is NIET, tenslotte een timing belt.   Aan de andere kant: als je m net gemonteerd hebt, zal je m eerder te strak als te soepel hebben gezet ( voorzorg )..
De latere hi-torq riemen ( NZ, MH, MN, PY ) vind ik de eerste minuut na een koude start ook altijd een beetje zagen, en dat gaat na 1 minuutje draaien weg..

CO en onsteking netjes op tijd, en kijken of ie nog ploft.  Zit er uberhaupt een tussendemper onder? Polotjes met alleen een enkele pijp een een einddempertje maken wat meer herrie dan die met een tussendemper of vlammendover of combi daarvan.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #6 Gepost op: di, 27 jan 2009, 23:54:20 »
De riem ga ik zaterdag ff nakijken.. Als hij een kwartslag draaibaar staat, dan gaan we eerst maar eens een stukje rijden en dan kijken of het weg is.. Het zingen kwam was alleen hoorbaar toen ik het toerental op gevoel wat omlaag geschroefd had..

ontsteking staat opzich goed, alhoewel het toerental op gevoel is afgesteld.. Dat zullen we met de apk wel zien als hij gefinetuned wordt..

Ik heb idd geen midden demper..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: wat vragen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 10:48:13 »
geen middendemper; een 3 delige uitlaat dus?

- uitlaatspruitstukje ( 4 in 1 )
- Downpipe die vanaf de kop in éénstuk door loopt tot vlak voor de einddemper
- einddempertje met 2 haken opgehangen



edit. Woepsie: Haakje vergeten. Zie einddemper:

« Laatst bewerkt op: wo, 28 jan 2009, 10:53:50 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 10:54:47 »
2 delige uitlaat, einddemper heeft eigenlijk 3 ophangpunten:

- bij de achteras
- bij het achterkant van de wagen
- en een zijwaards vlak achter het wiel..

Dan zit er een beugel voor de voorpijp en een ophang rubber..

Bij mij hangt hij aan de beugel, rubber voor voorpijp, bij de achteras en de zijwaardse.. De achterste rubber kreeg ik niet gehangen dan kwam hij tegen de cas. aan.. (immitatie rommel)

Maar als ik aan de uitlaat voel met mij handje hangt hij vrij stevig

EDIT: met spruitstuk idd 3 delig

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: wat vragen
« Reactie #9 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 10:24:06 »
http://www.youtube.com/watch?v=oxumfnlwxHE

zie dynamo lampje.
Is een polo 2, dus al met kleinere dynamo poelie.
Na starten gaat ie pas uit als 1500+ rpm bereikt
Bij 500 rpm begint de boel te flikkeren.
Omdat de motor al warm was, forceer ik dat door de koppeling een beetje te laten komen (met versnelling in 4e gang) maar bij nog niet vol warme motor waarbij de choke al wel terug gezet is, doet ie dat dus ook gewoon bij het stoplicht. Reden: stationair staat eigenlijk te laag ( 750 / 800 rpm ) wat 950 a 1000 zou moeten zijn.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #10 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 11:15:04 »
Zo laag loopt hij niet stationair, daar ben ik wel zeker van.. Denk zelfs dat hij boven de 950 toeren zit.. Bij mij brand het lampje constant dus ook geen geflikker ofzo..

Ik ga morgen eens meten hoeveel hij bij laadt bij stationait draaien..

Hoeveel zou dit moeten zijn?? 13volt??

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: wat vragen
« Reactie #11 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 12:36:15 »
Ik ga morgen eens meten hoeveel hij bij laadt bij stationait draaien..
Hoeveel zou dit moeten zijn?? 13volt??
Tegen de 14 volt meestal: 13,8 ofzo

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: wat vragen
« Reactie #12 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 12:41:17 »
Let op: paar grote verbruikers aan (men zegt dimlicht + blower + achterruitverwarming) tijdens de meting.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #13 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 19:23:27 »
Let op: paar grote verbruikers aan (men zegt dimlicht + blower + achterruitverwarming) tijdens de meting.

Dat is idd waar.. Bij golf slipt de v-snaar af en toe met deze kou temp. en natte tijden (en ben lui om hem wat strakker te zetten) Maar ik heb dus een volt meter in de golf zitten.. Als ik de radio aanzet dan zie ik de meter zakken, en hoe harder ik hem zet des te harder hij zakt, lang leven de potmeter.. Maar de v-snaar die piept de eerste kilometer en dan ist weg, maar als ik dan de radio aanzet piept ie weer een kilometer :D

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: wat vragen
« Reactie #14 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 19:41:10 »
Dat is idd waar.. Bij golf slipt de v-snaar af en toe met deze kou temp. en natte tijden (en ben lui om hem wat strakker te zetten) Maar ik heb dus een volt meter in de golf zitten.. Als ik de radio aanzet dan zie ik de meter zakken, en hoe harder ik hem zet des te harder hij zakt, lang leven de potmeter.. Maar de v-snaar die piept de eerste kilometer en dan ist weg, maar als ik dan de radio aanzet piept ie weer een kilometer :D

Dit komt me heel bekent voor,maar dit heb ik bij me polo........ :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2