Had het gister niet voor niks over
eerste indrukken, want het blijft toch nog niet helemaal OK
Analyse (van een lerende leek
) op basis van twee proeven;
1) Rond middernacht echte koude start gemaakt (nee, ging niet stappen, ik ging werken
). Erg hoog stationair: eerst 3000rpm, na enkele minuten gezakt tot een onregelmatige 1400 - 1600rpm. (Weg)rijden met koude motor ging op zich goed (hoefde met dat hoge stationair nauwelijks gas te geven). A/F meter aanvankelijk mooi op Rich, maar na enkele minuten toch weer akelig in het rood (Lean). Zodra koelwater >70 C géén problemen, A/F netjes in closed loop bij stationar en bij rustig rijden.
2) Om half tien vanochtend (werk gedaan) weer koude start als boven beschreven. Met warme motor/olie groot rondje A-10 gereden (± 25 km) en acceleratie-proefjes gedaan. O.a voluit accelereren in 3 en 4 tegen uitgaande hellingen van Coen- en Zeeburgertunnel op. Motor reageert sneller/feller op gaspedaal, A/F schiet direct verder in groen (Rich) , naald van boostmeter draait sneller (zeg maar flitst!) naar 0,8 bar en verder dan voor het reinigen van gasklep.
Hypothesen
t.a.v. verbetering bij warme motor:
reiniging gasklephuis heeft als resultaat gehad een betere luchtstroom waardoor nu beter presteren bij warme motor.
t.a.v. probleem van gebleven hoog/onregelmatig stationair bij koude motor samen met het daarbij waargenomen te arme mengsel:
aanzuigen van valse lucht NA het gasklephuis (zie onderstaan oude topic) en/of nog steeds onjuiste werking luchtschuif.
Tot uitbouwen van de luchtschuif acht ik me nog niet bekwaam genoeg. Daarom twee vraagjes.
i) is er een methode om de mechanische en elektrische werking van de luchtschuif te controleren ZONDER het uit te bouwen ?
ii) welke slangen en aansluitingen moet je bij PY-motor controleren om aanzuigen van valse lucht te kunnen vaststellen/uitsluiten? Carterontluchting natuurlijk, maar welke eventueel nog meer nog meer?
Zo zie je maar weer!!
Nu nog even de uitleg waarom dit zo veel uitmaakt bij een NZ:
De Luchthoeveelheidsmeter (ding aan je luchtfilter) meet de hoeveelheid lucht die aangezogen word: de computer regelt dan mbv o.a. deze gegevens de hoeveelheid benzine die ingespoten word..
Lekkage in het systeem? Trekt de motor 'valse' lucht aan: On-geregisteerde lucht komt in de motor, dus het mengsel is niet optimaal: eerder te arm als te rijk.. (immers meer lucht dan ie denkt te krijgen)....
Vooral bij vol gas (of doortrekken) zuigt de motor in het inlaat traject, en dus zal er dan meer lucht 'lekken'..
De stationaire loop is weer heel kritisch, en ondervind van een kleine afwijking in hoeveelheid lucht al hinder..
Carterontluchtingslangen zijn altijd duur. Waarom? Geen idee. Zogenaamd omdat ze olie-bestendig zijn,.. maar dan zijn ze niet (nuja: geen 15 jaar, en dat is wel een stuk langer dan 'normaal rubber').
Wees blij dat je geen MH of HZ hebt, met zo'n slangetje naar het klepdeksel; Slang met T-stuk zit tegen de 100 pleuro aan.
(of waren het 100 ballen?),. maar goed: duur zat, maar ook redelijk onmisbaar (bij een NZ/3F/PY in iedergeval).