Auteur Topic: Lekstroom  (gelezen 3762 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Lekstroom
« Gepost op: di, 06 jan 2009, 19:30:30 »
Vandaag bij garageman slot van achterklep gerepareerd. Auto heeft daarbij ca. 2,5 uur in verwarmde garage gestaan, met contact aan en lampje van bagageruimte brandend. Toen ik daarna wilde vertrekken startte de motor niet meer => accu bleek bijna leeg.

Auto staat overigens verder altijd buiten en heeft - ook bij deze kou - nooit startproblemen vertoond.

Garageman heeft wat dingen doorgemeten: accu is OK, heeft ruim voldoende capaciteit (?)  - is ook pas 8 maanden oud. Wel bleek dat er  -  met alle denkbare stroomverbruikers UIT en de contactsleutel ook er uit, toch een stroom van ca. 1 Ampere uit de accu getrokken wordt. Er lijkt dus m.i. sprake te zijn van een 'lekstroom'.

Mijn vraag is nu:
1. Zijn er mogelijk 'bekende' lekstroomveroorzakers waar je als eerste aan moet denken bij Polo 86c G40 bj. 1994 ?
2. Is er een slimme strategie om min of meer gericht te zoeken naar een mogelijke lekstroom?
3. Zijn er wellicht andere oorzaken voor het snelle leeglopen van de accu?
« Laatst bewerkt op: di, 06 jan 2009, 19:42:57 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Lekstroom
« Reactie #1 Gepost op: di, 06 jan 2009, 19:35:11 »
Zoek vooral naar dingen die achteraf ingebouwd zijn, bijv.:
audio/alarm/lichtzoemer/enz

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom
« Reactie #2 Gepost op: di, 06 jan 2009, 19:40:18 »
0,2 amp is de max .

zet de auto van contact  en alle verbruikers op uit , massa pool los en tussen massa auto en acu een ampere meter .

meet nu je stroom is deze 2 ampere , dan rustig de zekeringen 1 voor 1 los halen en terugzetten , daar waar je amperes zakken zit je oorzaak in die groep , vandaar uit verder zoeken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Lekstroom
« Reactie #3 Gepost op: di, 06 jan 2009, 19:48:05 »
@Sjon: enz. zijn bij mij in ieder geval de zeven Autometer-klokjes, de Pilot Xenon-verlichting, het derde remlicht, het lampje van de ooit ook zelf aangebrachte kofferruimteverlichting, en wie weet vergeet ik nog iets  -gert-

@Serge: dank voor deze tip - dat ga ik donderdag eens uitproberen (heb vorige week een Dynatek Multimeter D9200 gekocht - kan die mooi eens uit z'n verpakking  :).

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #4 Gepost op: di, 06 jan 2009, 19:54:11 »
Prijsvraag? :D
Ik zeg de Pilot Xenon... -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #5 Gepost op: di, 06 jan 2009, 23:16:39 »
ik ga voor de meters :P vindt het nogal vreemd dat xenon zomaar stroom afneemt als het niet brand (dit moet toch wel opvallen :D) radio is ook bijna altijd achteraf inbouw/knutsel werk, voor 90% zit het hem in de radio
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #6 Gepost op: di, 06 jan 2009, 23:27:14 »
en meters die niets aangeven en wel stroom verbruiken is wel logisch? :)

Bij een Xenonkitje zitten omvormers die ik eerder zie 'lekken' dan een radio.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom
« Reactie #7 Gepost op: di, 06 jan 2009, 23:56:28 »
mijn gok de kofferbak verlichting (schakelaar die blijft hangen )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Lekstroom
« Reactie #8 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 00:10:33 »
Ik zit m'n geld* ook op de Xenon.. Hoe oud is t setje dat erin zit?



* niet te letterlijk opvatten..  -nana-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom
« Reactie #9 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 00:30:25 »
Garageman heeft wat dingen doorgemeten:

Overigens (-off-): jouw 'mannetje' roept bij mij altijd de tune op van een herinnering/sweet memory... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Lekstroom
« Reactie #10 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:03:22 »
Dat is lang gleden! Dan ken je vast ook Bicycle repairman nog, van Monty Python  :D
« Laatst bewerkt op: wo, 07 jan 2009, 09:07:18 door Steilheck »
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Lekstroom
« Reactie #11 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:17:15 »
Dynamo? Spanningsregelaar die terminaal is wellicht.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom
« Reactie #12 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:19:18 »
Vandaag bij garageman slot van achterklep gerepareerd. Auto heeft daarbij ca. 2,5 uur in verwarmde garage gestaan, met contact aan en lampje van bagageruimte brandend. Toen ik daarna wilde vertrekken startte de motor niet meer => accu bleek bijna leeg.

Auto staat overigens verder altijd buiten en heeft - ook bij deze kou - nooit startproblemen vertoond.


2,5 uur met het contact aan en een lampje in de kofferbak aan..  en de accu leeg... verder nooit problemen......

Niet verder zoeken. Als je normaliter nooit problemen hebt, en alle controles geven alleen een beetje hoge lekspanning ( Zat de deur wel dicht en brandde de binnenverlichting perongeluk? ) zou ik mij niet te druk maken.

2,5 uur met contact aan is minder 'slim'. Ontsteking, brandstofpomp, allerlei relais, radio; lampje hier ( kofferbak) lampje daar ( binnenverlichting ); allemaal krijgen ze spanning. Dan is het niet zo heel raar dat de accu leeg loopt.  Bij een 'wat mindere accu' houdt ie het met sleutel 'op contact' en de radio aan nog veeel korter uit.. zelfs al is het hoog zomer.

Dus controleer die kofferbak verlichting, de binnenverlichting en volg eventueel de tip van Serge: Zekeringen plukken! :)  
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Lekstroom
« Reactie #13 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:26:15 »
Om hier even op in te haken, lijkt me niet nodig nog een topic te openen :)

Zaterdag accu dood (zo leek het toen in ieder geval). Accu van de sloop gehaald, getest en starte weekend prima. (kwam uit apkafkeur auto
Maandagmorgen ook, alleen maandag middag zat er nog net genoeg stroom in voor het handremledje..
Met startkabels gestart en naar huis gereden, uitgezet, 5 min gewacht en start direct geen moeite.
3 uur later auto binnen zetten, merkt dat ie beetje moeite heeft, maar de moter slaat altijd snel aan dus starten!

Vanmorgen, startmoter gaat 1x rond en daarna niets meer.

Radio heb ik er gister af getrokken.
Enige niet orginele is nu nog de versterker, maar die wordt ingeschakeld met een remotekabel van de radio (dus zou geen stroom mogen pakken?).

Help..  -boehoe-

Oftwel, lijkt mij stroom lekken of dynamo, vrees het laatste..

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Lekstroom
« Reactie #14 Gepost op: wo, 07 jan 2009, 09:29:04 »
Hoe lang duurde het ritje naar huis? Lang genoeg om vol op te laden?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift