Auteur Topic: Wie is Douma?  (gelezen 5774 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Wie is Douma?
« Gepost op: zo, 15 mei 2011, 12:51:23 »
Nu ik aan mijn tweede Polo toe ben en al een tijdje op dit forum rondneus wordt het tijd me eens voor te stellen.

Mijn naam is Rienk Douma, 30 jaar oud en woonachtig in Groningen. Mijn eerste Polo kreeg ik in 2006. Dit was een 2f Coupe GT. Viavia gekregen in een studiepauze. Toen na een tijdje de koppakking lek bleek te zijn en ik weer ging studeren heb ik besloten de Coupe de deur uit te doen. Pas vorig jaar oktober weer een auto gekocht, een Saab 900 Classic. Afgelopen februari een de Saab verwisseld voor een 106 XSi, maar dat bleek een flinke miskoop te zijn. Ik ben niet scherp genoeg geweest want de 106 bleek volledig inelkaar gezeten te hebben. Twee weken geleden de 106 de deur uit gedaan en op zoek gegaan naar een Polo.

Het is de Polo van 'polo1fbodegraven' geworden. Hij heeft m maar een maandje gehad, daarvoor was hij in het bezit van 'djpolo'. Ik heb de Polo afgelopen vrijdag opgehaald. De rit naar huis verliep op een ietwat lekke band na prima. Ik moest twee keer stoppen om rechtsachter van lucht te voorzien. Aangezien de BBS Sprinter velgen nog in de achterbak lagen heb ik deze er gisteren direct maar onder laten zetten inclusief een stel verse bandjes. Zo staat de Polo er nu bij:



Tot nu toe heb ik alleen nog niet heel erg kunnen genieten van de Polo en ik vraag me een beetje af hoe deze door de apk begin deze maand is gekomen. Op asfalt is er goed mee te rijden, maar op klinkerwegen is de lol er snel af. Overal lijkt geklapper en gepiep vandaan te komen. Dit is voelbaar in pedalen en stuur en zeker hoorbaar. Een korte check laat zien dat het meeste geklapper bij de veerpoten vandaan komt. Deze zitten namelijk best wel los en laten zicht niet vaster draaien:

Linksvoor:


Rechtsvoor:


Verder zit op beide achterwielen speling. Ik weet nog niet waar deze speling vandaan komt. En de handrem lijkt te strak te zijn afgesteld waardoor deze rechtsachter hoorbaar is bij hobbels.

Toen ik vanochtend bij de Polo ging kijken bleek de linker voorband bijna plat te zijn. Zat geen 1 bar meer in. Komende week weer even terug naar de bandenboer.

Niet een hele relaxte start van mijn tweede Polo periode jammergenoeg. Ik heb me inmiddels aangemeld als registerlid. Zodra dat afgerond is zal ik een projecttopic aanmaken om de vorderingen bij te houden. Het idee is om niet te veel aan het uiterlijk van de Polo te gaan doen. Daarvoor heeft deze mijn inziens te veel deukjes, krasjes en andere plekjes. Ik ga er wel voor zorgen dat deze technisch in orde komt en netjes roestvrij wordt/blijft.






« Laatst bewerkt op: za, 17 sep 2011, 14:48:25 door Jaap »

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 13:11:33 »
 -welkom- en wat betreft de foto's van de voorpoten, dat hoort er boven uit steken. Ondanks dat kan het wel zijn  dat de toplagers versleten zijn. Volgens mij is de auto ook verlaagd en misschien niet gelijk mee vervangen -dunno- Vervolgens uit laten lijnen...

De ruimte op de achterwielen misschien de lagers opstellen wanneer dit vervangen is en anders nieuwe erop. Best te doen en kost weinig -thumbsup-

Succes met de hobby en gaan het project wel volgen :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #2 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 13:24:35 »
Dat het er bovenuit hoort te steken wist ik niet. Maar het is vast niet normaal dat je de boel flink ziet bewegen als je aan het wiel sjort.:) Wat houdt 'lagers opstellen' precies in? Kan daar niks over vinden via de zoekfunctie. De lagers zijn als het goed is afgelopen maand nog vervangen.

De auto is inderdaad verlaagd. Zal djpolo eens vragen of hij toen ook de toplagers heeft vervangen.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #3 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 13:36:08 »
Lagers zijn achter konisch op te stellen. Dus gewoon iets verder de moer erop draaien, zodat de trommel nog net mooi rond draait. Vervolgens weer verzegelen met splitpen. Dop erop en klaar -thumbsup-

Toplagers en vragen of hij daarna is uitgelijnd..  -dunno-

Succes :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #4 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 13:43:28 »
Lagers zijn achter konisch op te stellen. Dus gewoon iets verder de moer erop draaien, zodat de trommel nog net mooi rond draait. Vervolgens weer verzegelen met splitpen. Dop erop en klaar -thumbsup-

Toplagers en vragen of hij daarna is uitgelijnd..  -dunno-

Succes :)

Thanks! Kon in de Haynes niet iets vinden over het afstellen. Zonet maar even gereageerd op een garagekrik, toch wel handig.  :)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #5 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 14:23:08 »
lagers waren toch net gedaan.
en volgens mij bij de garage.

wat dat geklapper betreft:

al eens een verlaagde auto gehad?

dat rijdt lekker op normale wegen.
Maar op een keienweg is het echt even afzien.

Kan het zo niet bepalen maar er wonen genoeg forumleden in groningen.
Misschien even iemand meerijden.  -dunno-

Andy is behoorlijk kritisch. Het moet technisch kloppen. Al is het maar omdat zijn vrouw en kids de auto ook gebruikten.
Kan me dus niet voorstellen dat het niet klopt.....
(maar goed. alles is mogelijk)


Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #6 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 14:49:25 »
Erg leuk met die velgen!
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #7 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 15:08:16 »
die schotels horen indd zo omhoog te steken, best raar systeem van vw -gert-
het geklapper kan eerder liggen aan die rare moer die eronder zit en wellicht te los is aangedraait met alle gevolgen van dien -klus-
en een verlaagde polo klapperd altijd op klinkers :)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #8 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 16:38:21 »
Klapperen is dan misschien niet het goede woord. Je hoort duidelijk de veerpoten heen en weer (niet op en neer) bewegen/rammelen. Ook vanuit stilstand vooruit of achteruit rijden dan is er in het begin een duidelijke tik te horen. Daarnaast is er duidelijke speling te zien als je aan de voorwielen zit. Je ziet die topmoer en schotel duidelijk heen en weer bewegen. Dit lijkt me niet de bedoeling. Geen halszaak natuurlijk, maar het rijdt niet fijn.

Verder even voor de duidelijheid voordat ik het halve forum over me heen krijg, dit zijn bevindingen van mij, geen sneren naar een vorige eigenaar.  -thumbsup-

De lagers zijn inderdaad vervangen, maar zoals JTG al zei moeten deze misschien wat beter afgesteld worden. Een achterwiel hoort niet te kunnen kantelen.

Het zou die 'rare' moer kunnen zijn. Maar goed, als iemand in de buurt van Groningen zich aanbiedt voor een second opinion dan zou ik dit zeer op prijs stellen.

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #9 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:00:34 »
en een verlaagde polo klapperd altijd op klinkers :)

geen last van!  :)
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #10 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:04:40 »
Vermoed dat idd dat moertje om de toplager vast te zetten, losgetrilt is, die zit onder die schotel.. Daardoor krijg je ook extra speling en gaat je toplager eerder naar zijn gort.
Of je hebt tzelfde als ik, maar ik ben zelf er ook nog steeds niet achter waar het getik vandaan komt.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #11 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:14:24 »
Je ziet die topmoer en schotel duidelijk heen en weer bewegen. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Dat zeg je precies goed: Lijkt me niet de bedoeling...  lijkt.. maar is toch hoort t gewoon zo: Je kunt er in iedergeval zeker niet aan ZIEN of de toplagers stuk zijn. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #12 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:19:55 »
geen last van!  :)

Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat er bij jouw niks rammelt op een klinkerweg!!
zelfs de puntlassen beginnen te kraken op ene gegeven moment :)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #13 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:32:09 »
geen last van!  :)

Maw : Je rijdt nooit over klinkerwegen ?  :)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Douma stelt zich voor
« Reactie #14 Gepost op: zo, 15 mei 2011, 17:36:05 »
Dat zeg je precies goed: Lijkt me niet de bedoeling...  lijkt.. maar is toch hoort t gewoon zo: Je kunt er in iedergeval zeker niet aan ZIEN of de toplagers stuk zijn. 

Haha, okok. Second opinion is wel op zijn plaats, al heb ik die ook al gekregen van de monteur die mijn bandjes erop heeft gezet. Die viel het bij het rijden direct op. Dus, wie zou mij een 3th opinion willen/kunnne bieden? Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit 'normaal' is.