Auteur Topic: Iemand verstand van compressoren?  (gelezen 2230 keer)

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Iemand verstand van compressoren?
« Gepost op: wo, 23 jan 2008, 17:18:19 »
Hee mensen

Ik werk altijd met lucht druk op mijn werk en vind dat dus ook erg goed werken. Nou heb ik dus in de schuur ook een compressor. Opzich een prima ding hoor maar voor even maar, als ik een apparaat pak wat veel lucht eist dan krijgt hij het moeilijk. Als ik bv. een schuurmachine pak dan doet hij het een minuut of 5 echt goed en dan begint het af te nemen. Dus dan maar even weer een rook pauze in lassen en daarna weer verder. Opzich ook niet erg maar maar het schiet soms dus niet echt op.
Opzich is deze compressor dus niet verkeerd maarja hij vraagt iets meer gedult van je en dat heb ik niet altijd :)

Omdat ik ook wat meer wil gaan spuiten voor andere mensen en dat niet meer op mijn werk mag zit ik te denken om een andere compressor te zoeken. Een waar ik een vocht afscheider tussen kan zetten en waarvan ik makkelijk de druk van kan regelen.

Is er hier toevallig iemand die er veel verstand van heeft en weet wat voor iets je moet gaan zoeken voor de werkzaamheden die ik doe?

Ik kan het wel aan mijn baas vragen maar dan weet hij dat ik weer wil gaan beunen en dan krijg je van die Piet Paniek taferelen omdat hij dat niet kan hebben en andere mensen weinig gunt. (heb al ervaring met deze man hier over :))

Gr Arno

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 18:15:53 »
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "krijgt het moeilijk", bedoel je dat hij het niet bij kan benen qua luchtopbrengst, of dat ie warmloopt ?
Vochtafscheiders, en luchtregelaars kun je in principe aan iedere compressor koppelen, zijn gewoon los te koop.
Het belangrijkste bij een compressor is dat hij meer lucht "pompen kan" per minuut dan jij verbruikt, dit verbruik hangt van het apparaat af.
LET OP !!!! de meeste fabrikanten geven de AANgezogen lucht aan, en dus NIET wat tie onder werkdruk (meest tussen de 8 en 12 bar ) per minuut naar buiten drukt !!! Das dus minder.
Houdt hier rekening mee. Er is een soort formule om dit uit te rekenen, maar vraag me niet hoe  -nana-
Ik heb de schurft aan rekenen, het werkt of het werkt niet.....  -moon-
Tank van minstens 100 Liter is ook wel zo fijn, die fungeert als buffer mocht je meer lucht nodig hebben dan hij per minuut oplevert (200 is definitief aan te raden)
 -dj-  en kost meest niet veel meer. Losse tanken kun je ook krijgen kun je je buffer weer wat vergroten, slaat ie niet zo vaak aan, maar hij moet wel langer druk opbouwen.
8 Bar werkdruk (continue) is ook wel fijn, zekers met slagmoersleutels enzo, anders krijg je nog niks los  :D
Als jouw compressor het qua opbrengst niet bij kan benen, wordt het misschien tijd voor iets heftigers.
Als ie te warm wordt kan dat in lagering of olie liggen, cq hij is aan puin aan het lopen, maar dat laat ie meest wel horen Cq je gaat m ruiken.
Bij een ondercapaciteit kan te warm worden uiteraard ook liggen aan het feit dat tie het niet bolgewerkt krijgt.

Kijk ook hier eens voor een idee wat er te krijgen is,ze hebben ook de drukregelaars en de water / olie afscheiders,

http://www.airpress.nl/

En kijk eens op je gereedschap of erop staat hoeveel liter per minuut het nodig heeft, en bij hoeveel gebruik.
Luchtslijptollen bv staat dat soms aangegeven als BV: 220 liter per minuut bij 80% gebruik, of dat nou belasting van het gereedschap is of wat , geen idee  -dunno-
Ik ga altijd uit van overcapaciteit, das beter als, moet net kunnen....

Mijn 2 cent

P.s: Als er op je gereedschap geen verbruik staat kijk dan eens op inet bij vergelijkbaar gereedschap, en trek een gemiddelde.


« Laatst bewerkt op: wo, 23 jan 2008, 18:20:48 door Raven GT »
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:42:40 »
Hee bedankt. Flink verhaal.  :). Ik bedoel dus dat hij het niet kan bij benen qua lucht opbrengst. Terwijl het toch een best flinke compressor ik heb alleen geen idee wat de inhoud is.
Het is niet zo iets als deze op de foto.


Ik denk dat de tank bij mij zeker wel 3 tot 4 keer zo groot is. Daarom dat ik dat hij het makkelijk aan moest kunnen. Later dacht ik dat hij misschien wel helemaal vol met vocht zat maar toen ik het kraantje open zette kwam er misschien maar een half bekertje water uit dus dat viel ook wel mee.

Maar ik ga even op die site kijken.

Bedankt! -thumbsup-

Gr Arno


Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:44:18 »
what he said...

ben niet zo weg van airpress mn de kleine range is kwalitatief niet het beste wat je voor je geld kan krijgen..
http://www.berko-perslucht.nl/index1.htm

maja tis ook maar net wat je er voor over hebt natuurlijk..

vooral stralen, maar ook spuiten kost veel lucht..

over de tank gesproken, ik heb er een met een 120L tank, maar vooral met stralen is die met 2a 3 min ook wel leeg hoor.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline EppeRRR

  • Non-Register lid
  • Berichten: 72
  • Geslacht: Man
  • Eduard van der Weide
    • http://partyflock.nl/user/224604.html
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:47:56 »
Een compressor met een tank van minder dan 50 liter is leuk voor hobby, maar voor continu gebruik is een tank van minstens 100 liter echt een must. Ik werk dagelijks met lucht/timmer gereedschap en er is niets zo irritant als een spijker die maar half uit een apparaat schiet op dat moment.

"It does not matter if it's 10hp or 1000hp, understeer = understeer"

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:50:49 »
Ja juist bij mij is de tank dus ook zo leeg. Ik denk dus dat de motor het niet kan bij bene en dus niet snel genoeg weer op druk kan brengen.
Dus als de druk te laag word dan ga ik ff roken en dat duurt dus zo`n 5 tot 10 min en dan ik ie ook pas weer op druk.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:55:54 »
hoe groter de tank, hoe langer het duurt voor ie vol is...

heb je wel krachtstroom btw? met een 230 motor richt je weinig aan, die werken anders als 380 of draaistroom motoren en hebben minder koppel, en kunnen dus met hetzelfde vermogen maar een kleinere compressor ronddraaien.

op MP staat in 380 uitvoering genoeg leuk spul in 230 vind je niks dat een tank van 150L op druk kan houden.

Mijn compressor is een 380v omgebouwd naar 230 met een losse toerenregeling, die heeft nu ook een softstarter, dus hij begint rustig op max koppel en bouwt rustig toeren op. Dit scheelt enorm in knipperende verlichting in de garage. de motor draait dan op 380 ofwel draaistroom alleen er zit gewoon een 230 steker aan.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 20:11:51 »
DAn is dat dus waarschijnlijk het probleem? want hij zit niet op krachtstroom. Hebben we wel daar in die schuur. Maar de compressor hangt gewoon aan het verlengsnoer vast :)

Maar dat kan dus een probleem zijn? Oke dan ga daar eens naar kijken.

bedankt

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:37:38 »
naja probleem, je hebt of een krachstroom motor, of een 230v motor.

een 230v motor is lang zo krachtig niet.

een krachtstroom kan je met behulp van een inverter/toerenregeling ombouwen naar 230v maar een compressor met een 230v motor kan je niet zomaar op krachstroom laten draaien.

als je krachtstroom hebt zou ik op marktplaats een stevige compressor opzoeken met iets meer vermogen dan je nu hebt en een tank van 100-150 liter. Met een goeie krachtstroommotor erop kom je dan een heel eind.

de 230 compressor kan je ook weer goed verkopen op marktplaats, die zijn vaak een stuk duurder omdat de meeste mensen geen kracht hebben in de schuur en er dus meer vraag naar is.

atlas copco op MP
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:43:28 »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 21:56:03 »
en wellicht voor alleen spuitwerk:

spuitset
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #11 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 22:33:12 »
what he said...

ben niet zo weg van airpress mn de kleine range is kwalitatief niet het beste wat je voor je geld kan krijgen..
http://www.berko-perslucht.nl/index1.htm

maja tis ook maar net wat je er voor over hebt natuurlijk..

vooral stralen, maar ook spuiten kost veel lucht..

over de tank gesproken, ik heb er een met een 120L tank, maar vooral met stralen is die met 2a 3 min ook wel leeg hoor.

Tja, ik heb zeker voor spuiten ook liever een Berko of een Grasso, alleen groeit bij mij ook het geld niet uit me gat  :D
T zijn kwalitatief niet de beste die airpress dingen, maarja, mijn zwager heeft er pas 1 gekocht, ik meen 200 liter tank en 370Liter per minuut, semi pro serie voor 375 euri inclusief vochtafscheider en drukregelaar en 20 meter goeie slang (niet dat krul in je l#l spul zegmaar.
Ik zag laatst bij een gereedschapshandel hier in de buurt een soortgelijk formaat Grasso, ook 200 liter tank en 2 cilinder 220Volt, die was 20 jaar oud en daar wouden ze graag nog ff 850 euro voor zien  -gert-
 -wtf- " ik wil die compressor kopen hoor, niet je dochter...."
Das toch een hoop geld,vind ik, Berko is uit mijn hoofd ook niet echt goedkoop, en tweedehands zie ik weinig 220Volt modellen en wat ik zie is flink aan de prijs  :(
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #12 Gepost op: do, 24 jan 2008, 18:08:51 »
daarom ook gewoon een 380 kopen.. die zijn veel goedkoper op MP..

ombouwen kost je een euro of 50-80 voor een inverter en dan nog wat bekabeling..
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #13 Gepost op: do, 24 jan 2008, 18:25:19 »
Ja ik ga eens kijken wat ik kan vinden.

Bedankt iniedergeval allemaal -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Iemand verstand van compressoren?
« Reactie #14 Gepost op: do, 24 jan 2008, 21:49:53 »
Is het zo ook mogelijk om een krachtstroom-lasapparaat met een converter om te bouwen naar 220 V ? -dunno-

Zou ik wel een briljant plan vinden?!  -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!