Auteur Topic: Frankenstein 1W met G40 delen...  (gelezen 6188 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #45 Gepost op: wo, 11 jan 2012, 10:10:27 »
G40 = 20mm
1W = 22mm

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #46 Gepost op: wo, 11 jan 2012, 19:01:22 »
ahaaaa...je wilt eerst even kijken of het zuigertje ver genoeg boven komt in je blok..zodat jij je comp. kan meten..

duidelijk!
wat niet past..wordt gelast!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #47 Gepost op: wo, 11 jan 2012, 19:22:04 »
Correct en tevens juist!
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #48 Gepost op: vr, 13 jan 2012, 22:18:11 »
Na een telefoontje kan ik zeggen ;Arno is goed bezig  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #49 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 12:12:29 »
Na een telefoontje kan ik zeggen ;Arno is goed bezig  -thumbsup-
dan zijn wij natuurlijk heel benieuwd wat er allemaal gezegt is tijdens dat telefoontje  :)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #50 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 13:59:27 »
Had met Serge een beetje de plannen doorgesproken en wat vragen gevraagd over een aee kop.
Deze had Serge vaker in zijn handen gehad dan ik.
En nog een paar tips gekregen over het uitliteren van de kop.
Serge is immers een motor bouwer, ik ben de G lader man.
Heb blokjes vaak zat in en uit elkaar gehad, maar zo dingen samen stellen is voor het eerst.

Het zuigertje is mooi afgedraaid, en heb de gegevens hier.
Zal t zo posten.



Bij die Renault 5 GT Turbo motor zijn ook 2 soorten carterpannen zag ik.
1 Zonder, en 1 met olie spatplaat.
Best simpel gemaakt, zou bij een polo ook nog wel te maken zijn zo.

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #51 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 17:26:04 »
Vandaag eens aan het rekenen gegaan voor de oliepomp.
De originele 1W pomp heeft 32 tanden.
Het tandwiel op de krukas heeft er 18.

32/18 = 1,77.
Stationair 1000 toeren is 1000/1,77 = 564,97 toeren voor de pomp zelf.
Ik laat de toerenbegrenser op 7000 toeren staan.
Dit verhogen tot 8000 toeren is 8000/1,77 = 4519,77 voor de pomp zelf.
Opzich geen schrikbarende toerentallen voor het pompje.

Nu een kleiner tandwiel, maarliefst 4 minder maakt 28.
28/18 = 1,55
Stationair 1000 toeren is 1000/1,55 = 645,16 toeren voor de pomp zelf.
Einde toerental, dus de 7000 is 7000/1,55 = 4516,12 voor de pomp zelf, dus ook niet veel meer dan een blok met de toeren begrenzer verlegd.

Pomp maakt bij 1000 toeren 645.16 - 564,97 = 80 omwentelingen meer dan met het originele 32 tandwiel.
Dat is 80/564,97 x 100% = 14,16% meer toeren.

Dus zou hij stationair bijna 15% meer moeten geven?
En op meer toeren ook tot de origineel ingestelde plunjer open gaat en de overige druk wegsluist.
Of is dit te makkelijk berekend,en zou ik voor resultaat beter naar een 25 tandjes gaan.
Dan draaid de pomp stationaar al 724,63 keer rond.
Is 159,66 meer dan origineel is 28%.
Dit toerental maakt de originele pomp bij 1380 motor toeren.
De pomp draait dan op 7000 motor toeren 855,6 meer rond per minuut.

Het moeilijke is, dat ik niet weet hoeveel druk/flow de pomp per omwenteling maakt.
Maar een pomp moet bij 2000 motor toeren toch minimaal 1,8 bar draaien?
Hoeveel bar is dit bij stationair dan?


« Laatst bewerkt op: zo, 15 jan 2012, 17:32:26 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #52 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 21:18:08 »


Zoals je kunt zien op de foto heeft de zuiger ook een klein beetje inhoud.
Het is niet veel, maar het hard is 0,08cm hoger dan de buitenrand.
Dit heb ik gemeten met een platte lineaal op de zuiger, en toen met voelermaatjes de hoogte gemeten.

Wat een hoop gereken allemaal, hoop dat het klopt!
Wie rekent mee?

Boring is 7,6 cm.
De straal dan 3,8 cm.
Hoogte verhoging 0,08 cm.
Oppervlak is straal x straal x pi(3,14)
Inhoud is hoogte x oppervlak.

Dus 3,8 x 3,8 x 3.14 = 45,3416 vierkante cm.
Inhoud 0,08 x 45,3416 = 3,627328 kubieke cm.


De grootte van de verhoging is 5,1 cm.
Straal is 2,55cm.
Dus 2,55 x 2,55 x 3,14 = 20,41785 vierkante cm.
Inhoud is dan 0,08 x 20,41785 = 1,633428 kubieke cm.

3,627328 - 1,633428 = 1,9939 kubieke cm.

Nu is die verhoging er niet hatsieflats zomaar,nee dit gaat met een schuine rand.
De hoogte is 0,08 cm, het ziet eruit dat het net als een vierkant in mijn gedachten, dus die hoogte is ook de breedte van die rand.
Het begin schuine rand is dus die 5,1 cm
Einde schuine rand is 5,1 + die 2x0,08 = 5,26 cm.

Gaan we weer : straal van 5,1 is 2,55..............

2.55 x 2.55 x 3,14 = 20.41785
2,63 x 2,63 x 3,14 = 21,719066.

21,719066 - 20,41785 = 1,301216 vierkante cm.
Dit weer keer hoogte 0,08 = 0,1040973 kubieke cm.
Dit zou kloppen als het een vierkantje was, maar het is een schuine rand, dus dit gaat door de helft maakt 0,0520486 kubieke cm.

Zuigerinhoud van 1,9939 - 0,0520486 voor de schuine rand maakt dat de zuiger een inhoud heeft van 1,941414 kubieke cm.

Edit, op de wossner site gekeken,  1.8 kubieke cm hebben de 5 GTT zuigers.


Aight?
« Laatst bewerkt op: ma, 16 jan 2012, 21:01:29 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #53 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 21:25:48 »
Hier alvast wat foto's van het onderblok.


De ondersproeiers.



Hier zie je waar ze de olie vandaan krijgen.



Motor steun word er 1 met 3 bout gaten, dit is toch de 2 GT G40 en de vroege 2f G40 motor steun?






Zuigertje onderste stand. ODP




Zuigertje bovenste stand. BDP
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #54 Gepost op: zo, 15 jan 2012, 22:09:54 »
Nog wat gegevens :

Zuiger bovenste stand is tot aan bovenkant onderblok precies 0,1 cm. BDP
Onderste stand zuiger, is tot bovenste kant onderblok 7,25 cm. BDP.
Dus de verbrandingsruimte uitgerekend boven de zuiger : 

1mm ruimte tussen zuiger in BDP en 1 mm koppakking en opgeteld met de verbrandingsruimte in de zuiger is 11,009734 kubieke cm.
Uitgaande van een G40 cilinderkop zonder verbrandingsruimte daarin.
Als je dat dan invult in deze carculator : http://www.hotrod.nl/calculators/compressieverhouding.php

Diameter 76mm
Slag 79,1mm
Verbrandingskamer 11,009734ccm
Deck height, zullen ze de koppakking wel mee bedoelen,maar die heb ik al mee geteld in de verbrandingskamer.
Maakt een compressie verhouding van :  33.6:1

Dat gaat dus niet zomaar lukken met een G40 koppie.
Dus ik denk dat het een AEE word.
Maar hoeveel CC inhoud heeft zo'n kop?

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #55 Gepost op: ma, 16 jan 2012, 07:27:03 »
Is het niet mogelijk om dat bolle deel van die zuigers er nog af te fresen/draaien om zo de compressie nog te verlagen?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #56 Gepost op: ma, 16 jan 2012, 16:54:45 »
Zuiger bovenste stand is tot aan bovenkant onderblok precies 0,1 cm. BDP
Onderste stand zuiger, is tot bovenste kant onderblok 7,25 cm. BDP.

...

Slag 79,1mm

Je meet dus een slag van 7,25 - 0,1 = 7,15 cm = 71,5 mm.
Maar dat zou toch 79,1 mm moeten zijn?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #57 Gepost op: ma, 16 jan 2012, 17:01:23 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #58 Gepost op: ma, 16 jan 2012, 17:07:11 »
Voor compressieverhouding moet je 1:8 moet je trouwens een totale verbrandingsruimtevolume hebben van 51,228 cm3 (met 79,1mm als slag).

Dus dan 51,228 - 11,010 = 40,218 cm3 verbrandingsruimte in de kop (per cylinder).

Lees hier dat verbrandingsruimte in AEE-kop 17ml groot is.
« Laatst bewerkt op: ma, 16 jan 2012, 17:18:13 door Dennis »

Offline heuvel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
  • Christian Heuvel
Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
« Reactie #59 Gepost op: ma, 16 jan 2012, 18:42:38 »
die 51,228cm3 is dus de volume van een motor met 76mm en een slag van 79,1mm

maar wat is nou de volume van een orriginele g40 cilinderkop?

dat is wat ik wel graag wil weten..

hoe reken jij dat uit dennis?
wat niet past..wordt gelast!