Auteur Topic: Vet!  (gelezen 1647 keer)

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Gepost op: ma, 14 jul 2003, 08:44:22 »
Bij het openen van het luchtfilterhuis van mijn 33 KW steilheck zie ik dat mij carburateur druipt van de olie. Zoveel dat het ook langs de carburateur naar beneden gesiepeld is. Op zich loopt hij goed, behalve dat hij in de opwarmfase meer is gaan inhouden.

Heeft iemand een verklaring (en oplossing)?

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Vet!
« Reactie #1 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 08:56:58 »
Het zou de koppakking kunnen zijn. Als er koelwater bij de olie komt, ontstaat er 'zeep'. Deze wordt dan via de carterontluchting aangezogen.

Als je de olie peilt, zit er dan ook 'zeep' aan de peilstok? Je kan het ook zien door de dop op het kleppendeksel eraf te pakken. Als er van die rotzooi inzit moet je er niet meer mee rijden... :(

Het kan ook zijn dat er teveel olie in het carter zit. Heb je dat onlangs nog bijgevuld?

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Reactie #2 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 12:23:56 »
Bedankt Bas, een erg dreigend antwoord.
Als ik erover nadenk, dan moet je gelijk hebben en komt de olie via de carterontluchting binnen: als ik de olie peil, dan staat het niveau een stuk boven de max. "Zeep" zie (of herken) ik niet aan de peilstok en ook na verwijderen van de dop van de kleppendeksel zie ik niets opvallends.

Of het oliepeil al langer hoog staat of dat er via een lekkende koppakking koelvloeistof overloopt weet ik niet. Hoe kan ik dat laatste nagaan?

De hoeveelheid koelvloeistof staat nog in het normale bereik en niet zo lang geleden heb ik nog grotere afstanden gereden, zodat eventueel condens in de olie het hoge oliepeil niet kan verklaren.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Vet!
« Reactie #3 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 13:47:26 »
Hmm.... Als je geen koelvloeistof kwijt bent en het oliepeil wel (veel?) gestegen is, dan zou ik het ook niet weten.  ??

Als je de slang van de carterontluchting loshaalt, zit er dan geen drap in? Ik heb het bij m'n polo ook gehad, toen zat er allemaal zeep in de carburateur. (Niet bij het oliepeilen gelukkig)

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Vet!
« Reactie #4 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 17:43:59 »
gewoon olie verversen en dan afwachten. En zeker niet te veel olie er in gooien.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Vet!
« Reactie #5 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 18:47:00 »
nog twee mogelijkheden; 1ste te veel olie ingedaan wat niet goed is voor de motor en daardoor bouwt ie druk op die enkel kan ontsnappen via de carterontluchting naar de carb.
                                 2de, de motor verliest zo veel druk ' langs de dichtingsringen ( sigmenten )dat er in het onderblok druk wordt opgebouwt en hetzelfde effect krijgt , enkel ga je hier met een redelijk olieverbruik zitten

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Vet!
« Reactie #6 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 21:29:52 »
Hoho!  

Mogelijkheid 3:
Carterontluchting verstopt...

Dat gekke half-ronde geval achter op je blok zit dan dicht, waardoor er olie naar de carburateur gezogen/geblazen kan worden.
Heb dat geval er nu net afgehaald bij mijn G40, zat helemaal vol met prut, kon er niet eens doorheen blazen.
Gevolg: oliepijlstok is eruit geduwd, alles onder de olie, tot en met de achterruit aan toe.. :(

Controle op lekke koppakking:
- olieaftapbout langzaam losdraaien tot er olie/vloeistof uit komt, komt er eerst water dan is je koppaking lek. Maar je gaf al aan dat hij geen water verbruikte.
- verder kun je kijken of er olie op de koelvloeistof drijft, dit is ook duidelijk te zien dan.

Verder zou het inderdaad versleten zuigerveren kunnen zijn, ik zou dan iig de compressie laten meten.

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Vet!
« Reactie #7 Gepost op: ma, 14 jul 2003, 21:53:28 »
Versleten zuigerveer is snel te achterhalen, ff met draaiende motor de onluchtingsslang van het filterhuis nemen. Als er echt sprake van een lekke zuigerveer is zullen hier als snel uitlaatgassen uitkomen.



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Reactie #8 Gepost op: di, 15 jul 2003, 07:17:25 »
Bedankt allemaal. Ik ga vanavond weer 'ns kijken of ik de oorzaak kan achterhalen. Wordt vervolgd...................

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Reactie #9 Gepost op: wo, 16 jul 2003, 09:47:59 »
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik mijn huiswerk gedaan en ben op zoek gegaan naar de reden dat er olie in mijn carburateur komt. De conclusies die ik naar aanleiding van jullie tips tot nu toe gesteld heb zijn:

Vraag 1: Waar komt het vandaan?
Antwoord: Waarschijnlijk via de carterontluchting

Vraag 2: Waarom doet de carterontluchting dat?
Antwoord: Het oliepeil staat veel te hoog. Ik zie geen "zeep", ook niet onder de kleppendeksel of aan peilstok en voel geen smurrie in de slang van de carterontluchter.

Vraag 3: Waarom staat het oliepeil te hoog?
Antwoord: Overvulling bij olieverversen? Lekke koppakking? Kapotte zuigerveer?

Vraag 4: Overvulling bij olieverversen?
Antwoord: Gisteren heb ik bijna een liter olie afgetapt en het oliepeil staat nog iets boven max. Zoveel teveel olie zullen ze bij Kwikfit toch niet erin gegooit hebben (?)

Vraag 5: Lekke koppaking?
Antwoord: Gisteren bij een koude motor de olieaftapbout losgedraaid. Wat er uit kwam was van begin af aan een gitzwarte olie/vloeistof. Het koelvloeistofniveau is (nog) normaal, maar staat wel dichter bij min dan bij max. Op de koelvloeistof drijft geen olie. Ik zal het niveau goed vervolgen.

Vraag 6: Kapotte zuigerveer?
Bij een draaiende motor is er een flinke gas-flow uit de carterontluchtingsslang. Maar...wat is normaal?


Heeft iemand antwoord op de vragen die ik nu nog heb:
1. Heeft nog iemand een goed idee om de koppaking te beoordelen?
2. Wat gebeurt er als een zuigerveer defect is? Kan dit wel het hoge oliepeil verklaren?
3. Bij een draaiende motor is er een flinke gas-flow uit de carterontluchtingsslang. Maar...wat is normaal?
4. Is olie na een paar duizend kilometer altijd gitzwart?

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Vet!
« Reactie #10 Gepost op: wo, 16 jul 2003, 10:04:55 »
Hmm... Als ik iets over onderhoud bij Kwikfit hoor, krijg ik al kippevel :P

Maar goed, hoe lang is het geleden dat ze bij kwikfit olie bijgevuld/ververst hebben? Als de olie gitzwart is, moet dat al een tijdje geleden gebeurd zijn... Als dat 2 of 3d km geleden is zou dat niet mogen.

Weet je of ze bij de kwikfit de plug uit de carterpan hebben gedraaid of dat ze zo'n "carterzuiger"  ??  gebruikt hebben. Als dit niet goed gebeurd is en er nog oude (zwarte) olie in het carter aanwezig was, heb je gelijk een verklaring voor de kleur en de hoge stand.

Voordat je met de koppakking of zuigerveren begint zou ik eerst eens proberen met 'normaal' oliepeil te gaan rijden. Kijken wat ie doet...

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Reactie #11 Gepost op: wo, 16 jul 2003, 10:52:23 »
De olie is zo'n 3000 km geleden ververst. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet. Laat ik inderdaad eerst maar eens olie verversen. Dan begin ik met een goed oliepeil en een bekende hoeveelheid koelvloeistof. De rest zal de tijd wel uitwijzen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Vet!
« Reactie #12 Gepost op: wo, 16 jul 2003, 17:58:27 »
1. Heeft nog iemand een goed idee om de koppaking te beoordelen?

Een lekke koppakking manifesteerd zich bij de normale polo (dus geen getunede), meestal bij de dynamo-steun. Daar waar meestal het motornummer staat ingeslagen, daar wil t nogal eens vettig zijn...  

Maar goed: dat is een naar buiten-toe lekke pakking. Naar binnen: Koelwater checken: Niveau in de gaten houden, kijken of t borrelt (gassen),..  Bij jou is er GEEN olie te zien op t koelwater, dus dan is er zeeer waarschijnlijk nix an t handje..

2. Wat gebeurt er als een zuigerveer defect is? Kan dit wel het hoge oliepeil verklaren?

Hoge peil niet,. zuigerveer defect: onvoldoende compressie (compressie test), hoog olie-verbruik (bij afremmen op de motor pluimt ie blauw)

3. Bij een draaiende motor is er een flinke gas-flow uit de carterontluchtingsslang. Maar...wat is normaal?

Das normaal :-) Tenminste: Mijn steilheckje 1.0 (met 2 ton achter de kiezen), blaast redelijk uit z'n ontluchting.... niet dat je je duim er niet op kunt houden om t dicht te houden, maar je voelt wel druk.. Volgens de 'Jetzt helfe ich mir selbst/So wirds gemacht' verlies je standaard ongeveer 20 % van de druk langs de zuigers..

4. Is olie na een paar duizend kilometer altijd gitzwart?

Ja, en Nee...  10W40 (semi-syntheet) blijft een stuk langer goud kleurig dan 15W40 mineraal... Dieseltjes worden vaak al een stuk sneller zwart (maar da wil dan weer niet zo snel zeggen dat ze slecht is..).

Ik kieper er altijd 10W40 in, en bij het aflaten is t pik en pik zwart,. maar t gaat er echt wel goud-pisgeel-kleurig in...  en een beurtje krijgt ie om de 10.000 km..

Al met al: Olie volgende keer zelf wisselen?..
Als je de olie hebt afgelaten, een flinke scheut benzine via de carterontluchting naar binnen gooien (litertje ofzo), zodat het ontluchtings/afscheiderbolletje een beetje schoner word..

Ochja, nog een goeie: Kijk of de slang nog wel goed heel is!!!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Vet!
« Reactie #13 Gepost op: wo, 16 jul 2003, 18:34:04 »
Als er een zuigerveer kapot is, moet je de uitlaatgas ook duidelijk kunnen ruiken vanuit de ontluchtingsslang, en de gas komt er dan met constante puls uit ( het gaat vaak maar om 1 cilinder ). Zou in ieder geval compressie meten, weet je gelijk of en zo ja in welke cilinder er iets niet in de haak is.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Marcel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
Vet!
« Reactie #14 Gepost op: do, 17 jul 2003, 06:53:13 »
Allemaal heel erg bedankt. Als er nieuws is dan meldt ik me weer!