Waarom bestel je geen originele koppakking bij heuts, brezan of wealer?
Gezien de km stand zou het namelijk wel eens mogelijk kunnen zijn dat die kop ooit al eens gevlakt is. Nu word die dan weer gevlakt. Dat i.c.m. bv een stuk dunnere dan origneel zijnde koppakking zorgt ervoor dat je compressie een stuk hoger word dan origineel.
"Compressie verhouding:
Hoe hoger de compressie in een motor, (dus einddruk net vóór de ontsteking) hoe heftiger de
verbranding en hoe hoger het rendement & vermogen, maar… zoals altijd in de techniek, krijg je
niets voor niets. Hoe hoger de compressie einddruk des te hoger de temperatuur aan het einde
van de compressie slag. Door deze hoge eindtemperatuur kan het mengsel spontaan gaan
ontbranden, dus gelijk of net voor dat de bougie vonkt. Dit noemen we Pingelen.
Pingelen is zeer ongewenst. Het geluid is een metaalachtig geknokkel. Het is moeilijk voor te
stellen, maar dit zijn botsende vlamfronten die tegen elkaar knallen. Er ontstaan plaatselijk zeer
hete & hoge drukgolven die de cilinderkop en zuiger beschadigen. De piekbelasting veroorzaakt
zelfs lagerschade.
Als de sproeier mengsel samenstelling (= sproeier bezetting/ ECU mapping) in het hele
werkgebied van de motor in orde is en een motor pingelt toch, wat dan?
Allereerst moet dan een hoger octaan brandstof toegepast worden, 98 in plaats van 95 met
mogelijk een extra octaanbooster (of je gaat over op dure race brandstof, deze is tot 116 octaan te
koop).
Is dat nog niet gewenst of afdoende, dan moet het ontstekingstijdstip later gezet worden. Dat
betekend echter wel een afname van het vermogen, dus is kiezen voor een lagere
compressieverhouding, een betere oplossing."