Auteur Topic: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX  (gelezen 148964 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1020 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:00:32 »
@ Dennis  -hug-, was ik helemaal vergeten. Maar euh... we mochten toch niet linken naar het ledendeel  :)

Verwarming egel
Heb de verwarming van de egel teruggevonden in het overzicht van 'polo model 85' maar daar gaat hij, als ik het goed begijp, naar een relais (J81, kolom 14) voor de egelverwarming. Ik neem aan dat ik die niet heb in de polo 1f.
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Moet ik zo'n relais opsnorren? Gok dat ik dan nog meer moet aanpassen.

kalbe chokedeksel

De andere kabel heb ik volgens mij teruggevonden als N1 of N3. Denk ik.
N1 is de vergaserstartautomatik. Ik gok dat dit de 'sigaar' is.
N3 umluftabschaltventil  ik gok dat deze kabel is aangesloten op de chokedeksel (naam volgens het naslagwerk).
Zo ver ik begrijp op basis van de tekeningen is dit een choke die reageert op de temperatuur van het koelvloeistof dat via de leiding binnenkomt. Ik gok dus dat deze goed aangesloten is op de schakelplus en dat deze dus niet via een temp sensor hoeft te lopen. Deze regelt zelf de choke op basis van temp.

Temp sensor
De temp sensor (zie plaatje is dat toevallig dan die 'heizwiederstand' voor de verwarming van de egel? (en noem ik het dus onterecht een temp sensor) --> op het plaatje dubbel omcirkeld.

Hmm....wordt me meer onduidelijk dan dat het me opheldert.
Dit gaat mijn pet helaas echt te boven  -wtf-

« Laatst bewerkt op: zo, 13 dec 2009, 22:03:07 door RoelG »

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1021 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:03:06 »
@ Dennis  -hug-, was ik helemaal vergeten. Maar euh... we mochten toch niet linken naar het ledendeel  :)

Linken naar topic is geen probleem, als je geen lid bent krijg je domweg geen toegang.
Linken naar de foto's ín de topics daarentegen is not done.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1022 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:03:35 »
 -thumbsup-
weer wat bijgeleerd  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1023 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:07:21 »
egel is een electrisch verwarm plaatje . je zou deze via een tempschaklaar en via d+ gestuurd kunnen laten werken over een relais .oftewel : d+ naar tempsensor (welke bij koud stroom doorlaat en warm niet ) deze door naar stuurpuls op relais aansluiting 85  86 leg je aan massa .
30 is een afgezekerde + van de accu .87 leg je naar het egeltje . dit is een schakeling die ik zou leggen aangezien een hk enkel koelwater verwarming in het spruitstuk had .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1024 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:12:06 »
Egel: gewoon een normaal enkelpolig relais voor nemen.

N1: vergaserstartautomatik -> zal elektrische verwarming van chokedeksel zijn.
N3: umluftabschaltventil -> sigaar
N51: egel
N52: extra verwarming die ergens aan zijkant van carb geschroefd zit.

Jouw dubbel omcirkelde "sensor" zal de temperatuurschakelaar zijn die vanaf een bepaalde koelwatertemperatuur de egel en chokedeksel-verwarming uitschakelt.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1025 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:29:45 »
ik ga even kijken of ik er wijs uit kom:

egel is een electrisch verwarm plaatje
check. stroom wordt omgezet in warmte.

je zou deze via een tempschaklaar en via d+ gestuurd kunnen laten werken over een relais .oftewel : d+ naar tempsensor (welke bij koud stroom doorlaat en warm niet ) deze door naar stuurpuls
met de tempschakelaar. Bedoel je dan de dubbel omcirkelde 'sensor' of de sensor in het motorblok? Ik gok de eerste aangezien ik dan twee aansluiting nodig heb: namelijk één in en één uit. en deze dan naar de stuurpuls. Ik neem aan dat je de schakelplus bedoelt die stroom krijgt zo snel als ik start.....
op relais aansluiting 85  86 leg je aan massa .
Geen idee wat je daarmee bedoelt.  -dunno-
30 is een afgezekerde + van de accu .87 leg je naar het egeltje . dit is een schakeling die ik zou leggen aangezien een hk enkel koelwater verwarming in het spruitstuk had .
met 87  bedoel je dus het stekkertje van de kabel aan de egel.  -dunno- (87 in de tekening)
Je adviseerde toch net deze via de tempschakelaar te laten lopen...... nu toch weer niet of begrjip ik je helemaal verkeerd?

Maakt het nog uit dat het inlaatspruitstuk van een GK is aangezien je hierboven aanhaalt dat een HK sprauitstuk alleen koelwaterverwarmin in het spruitstuk had? De GK toch ook maar heeft daarnaast de extra 'sensor' in het spruitstuk zitten.... -dunno-

@ Serge. Be patient. Ik probeer het te begrijpen maar ik voel me erg nietig  -hug-


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1026 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:32:04 »
i know de temp sensor bedoelik diegen mee die in je koelwater leiding zit naast het spruitstuk aan bakzijde .

de nummers zijn aansluitnummers op een 4 polige maak relais
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1027 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:39:59 »
ik kom er nog niet helemaal wijs uit, maar soms moet je het opzij leggen en morgen nog eens naar kijken. :)

Wat ik tot nu toe concludeer:

het slecht lopen bij nog niet warm zijn is te verklaren door:
een verwarming van de chokeklep die continu aanstaat ipv alleen als koud
het niet aangesloten zijn van de egel.
(En een carb die waarschijnlijk niet goed is afgesteld)

Kan het bovenste betekenen dat de chokeklep niet naar behoren werkt waardoor je, als de auto warm is, de auto verkeert afstelt omdat hij alsnog choked? En hij dus niet goed choked als hij koud is......
 -dunno-

Ik wil de kabels zsm goed aansluiten en dan naar een garage om alles goed af te laten stellen.
(heb niet de illusie dat dit me zelf lukt)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1028 Gepost op: zo, 13 dec 2009, 22:54:53 »
waar dat relais, waar jij het over hebt serge, thuishoort en waarom zie ik nog even niet.

zo ver denk ik het inmiddels te begrijpen:

P.S. N3 was doorgelust via de sigaar. Kan het zijn dat daardoor de sigaar onvoldoende stroom kreeg en gedeeltelijk afsloot.  -dunno-
« Laatst bewerkt op: zo, 13 dec 2009, 22:56:33 door RoelG »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1029 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 12:21:53 »
is een universeel relais (denk buiten het doosje  -hug- )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1030 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 12:45:08 »
is een universeel relais (denk buiten het doosje  -hug- )

ok. dus ik moet naar de auto-onderdelenboer en dan vragen voor een 'universeel relais' en dan weten ze wat ik zoek?  -dunno-
En waar moet ik dat relais in het bovenstaande plaatje plaatsen

net wel even alles zo ver aangesloten en geprobeerd.
Auto loopt met nieuwe verdelerkap, rotor en contactjes, maar ik gok vooral een goed stekkertje op de sigaar een stuk beter  :)
Zo direct nog eens kijken of hij het nog goed doet als hij weer afgekoeld is.

was trouwens nog een leuke klus om IN de auto te komen.
Rubbers netjes met siliconen ingesmeerd.
Sloten vooraf behandeld met siliconenspray....
Is het slot binnenin vastgevroren.  -gert-

Ach. nu ook maar behandeld en hopen dat DAT niet meer gebeurt  :)


« Laatst bewerkt op: ma, 14 dec 2009, 14:50:55 door RoelG »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1031 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 17:19:09 »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1032 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 17:50:11 »
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=39418

 -thumbsup-

maar een vraagbaak voor zowel de typ 86 als de typ 86c heb ik hier.
Het is meer dat ik het niet snap.
Vóór vragen lezen en zoeken. Ik snap het. Reden dat ik het hier vraag is dat ik er juist zelf niet uitkom.
(iedereen heeft andere kwaliteiten, en dit is niet één van mij)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1033 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 21:00:43 »
Citaat
vraagbaak heb ik hier, maar alleen voor polo 1.
Die van de polo 2 heb ik digitaal maar helaas zonder de stroomschema's
;)

Wat betreft het relais heb je de meest simpele variant nodig: enkelpolig

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1034 Gepost op: ma, 14 dec 2009, 21:29:15 »
;)

stroomschema wat ik nog miste had jij zelf doorgelinked.  :) was dus inmiddels weer compleet.  -thumbsup-
vraagbaak heb ik morgen ook analoog  -thumbsup-

ik zal woensdag eens naar de onderdelen toko gaan voor een enkelpolig relais.
rest mij de vraag waar deze tussen moet worden geplaatst om alles weer aan te sluiten zoals het hoort.