Auteur Topic: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX  (gelezen 148902 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1035 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 14:27:19 »
Vandaag even langs de onderdelboer geweest.
De 'onderdelenman'  had nog nooit van een enkelpolig relais gehoord.  -dunno-

Het enige wat hij universeel had was een vijfpolig wisselrelais.
Is dat wat ik zoek?
Rest mij de vraag hoe ik dat aansluit.
Eerst maar eens het goede onderdeel hebben.


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1036 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 22:49:40 »
5-polig relais: 5 aansluitingen.

Zo een dus:


'T is maar net hoe je het noemt. Die kun je prima gebruiken.
Ik bedoel met enkel-polig een relais met enkel een maak-contact. Dus zonder aansluiting 87a (die verbroken wordt van 40 als het relais schakelt).


Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1037 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 23:07:59 »
ok dan gaan we die halen  -thumbsup-

Samen met het verhaal van Serge kom ik dan uit op het volgende plaatje.

Ik probeer het te begrijpen, maar voor mijn gevoel krijgt de egel nu continu stroom.
Ik gok dan ook dat de plus naar de temp. sensor een schakelplus moet zijn.

Daarmee wordt, als de auto op contact wordt gezet, een verbinding tussen de egel en de plus aangebracht  -dunno-
Of begrijp ik em dan niet goed?  -dunno-

Rest trouwens de kabel op de carb (op de choke). Deze moet dan gewoon op de schakelplus?

Verdomme. blijf dit moeilijk vinden.
Geef mij maar een lastige bedrijfsmatige kwestie. Electricien of zo is niks voor mij. Ik kan het niet zien.....

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1038 Gepost op: do, 17 dec 2009, 21:42:29 »
Nou, je kunt altijd nog elektriezien gaan worden, schema klopt als een bus...  -thumbsup-

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1039 Gepost op: do, 17 dec 2009, 23:55:26 »
met mijn toevoeging dat de sensor op de schakelplus gaat of gewoon zoals op het plaatje met beide op de continu +?

(dus er gloort nog hoop?  :))

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1040 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 13:45:59 »
Vanochtend moest ik met de polo weg.
Auto starten en lopen.
Geen probleem. Rijdt prima.
Buiten het dorp is de auto inmiddels warm en sta ik in een rij voor het stoplicht.
Valt de motor in eens uit  -wtf-
Starten slechts met veel gas.
Alles onder de 2000 toeren is zo ongeveer einde oefening.
Daarbij doet ineens mijn knipperlichten het niet meer.
Het lampje in de tellerunit brandt daarentegen continu op halve kracht.

Geen idee of beide verband met mekaar hebben maar weet dan ook echt niet waar ik het moet zoeken.


Ik ga even uit van twee losstaande zaken:

Het knipperlicht lijkt me gewoon een vasthangend / kapot relais.

Een bevroren carb? lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij het pas kreeg toen de auto al warm was......
Of heeft dat daar nog geen effect en heeft het autorijden de temp van de carb verlaagd terwijl de koelvloeistof aangaf dat het verwarmen van de egel al niet meer nodig is......


Zo ook maar eens proberen of hij het nu weer doet.
Ik weet het even niet meer.  -dunno-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1041 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 15:01:58 »
Dit probleem zou ook zomaar op een massa-probleem kunnen duiden?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1042 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 15:26:07 »
slechte massaverbinding = niet functionerende stationair afslagklep (lees = niet meer open, maar dichte klep)   -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1043 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 15:55:56 »
defrosterslang niet losgeschoten? Functioneerd de defroster dinges het uberhaupt nog wel?

Maar, desalnietemin: klikt als defecte sigaar,.. of verrotte zekering of massa probleem,. of beter: Klinkt als Fiat/Alfa!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1044 Gepost op: vr, 18 dec 2009, 16:34:29 »
of beter: Klinkt als Fiat/Alfa!

 uitlachen2 uitlachen2 uitlachen2

maar euh....

en dat kan terwijl de startmotor het wel nog goed doet?.....
Tja. dan maar eens op zoek naar een massaprobleem.

defrosterslang  -dunno-

Ow. uhmmm. Je doelt op de buis waarmee hij warme lucht van de motor aanzuigt zeker?
defrosterdinges is dan het apparaatje wat beslist dan hij koud is en dus warme lucht pakt.  -dunno-
Volgens mij niet aangesloten (aangezien van een GK afgekomen) ... zal morgenvroeg maar eens gaan snuffelen.

Gok echter dat dat het niet is. Aangezien hierboven een link wordt gelegd tussen beide problemen gaan we maar eens op zoek naar een massaprobleem  -boehoe- (fijn, ben al zo'n held in electra)


Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1045 Gepost op: do, 28 jan 2010, 12:53:22 »
vandaag polo weggebracht voor keuren. -boehoe-

- rechtsachter wiellager. (in één jaar weer versleten -gert-). 70,- incl plaatsen
- remslangen achter vervangen 100,- incl onderdelen.
- schokdemper rechtsvoren is kapot. (ik had al zo'n gevoel)
Ben benieuwd. Prijsopgaaf volgt later inclusief toplagers.
(uiteraard dan meteen ook links)

wat ook waarschijnlijk nog moet:
- startmotor vervangen.
- dynamo wordt nog nagemeten
- carb wordt afgesteld.

Ben benieuwd hoeveel ik aan het eind van het verhaal kwijt ben.
Ik houd mijn hart vast.
Helaas geen tijd en geen ruimte om het zelf te doen. Ik heb de auto simpelweg nodig.

Iemand nog een goed setje schoks liggen of een adresje waar ik dat vrij snel vandaan kan halen?



Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1046 Gepost op: do, 28 jan 2010, 13:15:28 »
Iemand nog een goed setje schoks liggen of een adresje waar ik dat vrij snel vandaan kan halen?

Deze al gezien? Rode koni's voor een nette prijs: klik

Succes ermee! (De prijzen die je noemt vallen me nog mee, maar alles bijelkaar zit je toch zo op een paar honderd euro)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1047 Gepost op: do, 28 jan 2010, 13:21:47 »
yep. (ongeveer 1 minuut geleden) :)
valt qua prijs wel mee (en ligt om de hoek dus afhalen is geen punt)
Hij vraagt ook even de prijs hiervoor na dus ik wacht nog even af.

De prijs qua werkzaamheden valt idd wel mee. Hij kent me. Ben al 8 jaar klant dus dat helpt waarschijnlijk wel.
Maar het zit em idd in de optelsom.
Vooral voor de arbeidsuren om schoks, veren en toplagers te vervangen ben ik bang.
(ja, heb nog een nieuw setje eibach veren voor voor liggen die er dan natuurlijk meteen onder komen. I.c.m. koni rood moet dat toch wel goed rijden)

koni rood kan toch prima met 6 cm verlaging? Of moet ik dan nog ergens anders op letten (bijvoorbeeld verschillende lengtematen)?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1048 Gepost op: do, 28 jan 2010, 13:27:46 »
Koni rood is toch de 'standaard hoogte' schokbreker?  Volgens mij zijn de gele koni's de kortere variant.  -dunno-


Ach, een oude auto rijden kost nou eenmaal geld, maar een nieuwe(re) auto rijden kost je soms nog meer  -hug-. Ik heb er inmiddels zelf een enorme hekel aan dat mijn auto's in de winter gekeurd moeten worden. Dan heb je 's avonds geen daglicht meer en kan je vaak niet even snel iets buiten doen. Vooral als je geen garage/klusloods hebt is dat kudt.  -boehoe-

Succes en hoop dat het nog een beetje meevalt. (dit gaat vast ten koste van de spaarpot van de GT  -boehoe- )


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1049 Gepost op: do, 28 jan 2010, 13:29:20 »
Startmotor vervangen voor de APK? Doet ie helemaal niets dan?

Hou je hart maar vast, want dit soort reparaties (schokdempers) zijn heul kostbaar in vooral uren.
remslangetjes (17,50 't stuk) vervangen, incl remvloeistof kost nog geen 40 euro incl btw zonder korting, dus reken maar uit hoeveel uren ze d'r mee bezig zijn, incl rondom ontluchten.
Wiellager is waarschijnlijk versleten door verkeerde montage: Te weinig speling = binnen een week al naar z'n grootje. Te veel speling: idem.  Jammer, maar helaas. Kosten vallen mij, incl montage dan weer enorm mee. ( 1 lager  = 44 euro )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken