Auteur Topic: Carterpanpakking vernieuwen.  (gelezen 2519 keer)

Offline Boestik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
Carterpanpakking vernieuwen.
« Gepost op: za, 05 mrt 2011, 17:09:13 »
Hoi Polo-vrienden,

ik ben vandaag begonnen met wat pakkingen (krukasflenspakking + carterpanpakking)+ keerringen (distributiezijde) te  vervangen -klus-.

Goed begonnen, maar heb wat moeite met de carterpan te demonteren. Er zijn een paar boutjes waar ik moeilijk bij kan met de sleutel/dop. Op 1 na  -boehoe-heb ik ze allemaal los. Het betreft een bout boven de aandrijfas (rechts). Is het noodzakelijk om deze as te demonteren om die bout los te krijgen ?  Denk het haast van wel, maar misschien heeft iemand van jullie Polo-kenners een idee.

Alvast bedankt voor jullie reacties  -thumbsup-.  Boes

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #1 Gepost op: za, 05 mrt 2011, 17:27:36 »
carterpan? daar zit je draagarm toch niet voor, bij mijn weten.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #2 Gepost op: za, 05 mrt 2011, 17:35:20 »
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #3 Gepost op: za, 05 mrt 2011, 17:37:54 »
Aandrijfas zit in de weg, is bekend ja
Boutjes (veeltand!!) los geeft vaak al voldoende ruimte:
uiteinde as heeft wat ruimte in de bakflens, net die cm/2cm om boutje carterpan te lossen.

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #4 Gepost op: za, 05 mrt 2011, 18:46:25 »
carterpan? daar zit je draagarm toch niet voor, bij mijn weten.

Draagarm? ik zie nergens in Boes zijn vraag iets met een draagarm  -gert- -dunno-


Maar kun je er ook niet bij met een flexibel stukje of knikje van een doppen set?
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #5 Gepost op: za, 05 mrt 2011, 20:14:40 »
Laatste keer dat ik het deed, heb ik het boutje vanaf bovenlangs gelost (zat ook geen cilinderkop in de weg :) ) door de rand van het carter te verbuigen en er vervolgens met een steeksleuteltje (ofzo) een slag mee te maken. Daarna met het handje los gehaald.  Geen idee of ik m bij het teruginbouwen wel weer heb geplaatst? :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Boestik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 07 mrt 2011, 16:10:33 »
Hoi allemaal,

het is gelukt om hem los te krijgen door inderdaad de aandrijfas los het maken van de bak. Gaf inderdaad net die paar cm. extra ruimte ( Thanx JJ  -thumbsup-). Moest wel een hulpstuk maken om de te remmen, want as draait namelijk rond. En moest tientallen keer onder de auto uit om rem los te laten, weer onder de auto, as draaien weer in de auto om te remmen, en weer eronder etc. etc. -gert-
Gelukkig had ik bij de montage hulp van een vriend, dus dat ging  veeeeeeel sneller -klus-

Gisteren begonnen met montage ( krukasflenspakking + Keerring(krukas) + carterpanpakking ) Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om de 2 boutjes van de carterpan die aan de kant van het vliegwiel zitten terug te draaien (door de moeilijke hoek, alles geprobeerd  -dunno-) Uiteindelijk maar 2 dezelfde lengte inbusboutjes gevonden. Met een bolle/ronde kant van een inbussleutel kon ik ze mooi recht erin krijgen, met de inbussleutel schuin natuurlijk.

Vraagje :  Moet ik alle bouten nog een keer natrekken, enzoja, wanneer ongeveer ?

Vraagje :  Mijn waterpomp (was nog vrij nieuw!!, dus niet vervangen) maakt nu iets of wat geluid, komt dit omdat de nieuwe distributieriem iets strakker zit? Ik heb overigens de waterpomp niet losgemaakt, heb de riem over de nokkenaspoelie getrokken. Viel me wel op dat de nieuwe er moeilijk op kon schuiven (oude ging makkelijk). Gaat dit na verloop minder worden, of moet ik meer speling op de distributieriem maken ?



Bedankt alvast voor de reacties :  Boes


Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 07 mrt 2011, 16:40:13 »
Vraagje :  Mijn waterpomp (was nog vrij nieuw!!, dus niet vervangen) maakt nu iets of wat geluid, komt dit omdat de nieuwe distributieriem iets strakker zit? Ik heb overigens de waterpomp niet losgemaakt, heb de riem over de nokkenaspoelie getrokken. Viel me wel op dat de nieuwe er moeilijk op kon schuiven (oude ging makkelijk). Gaat dit na verloop minder worden, of moet ik meer speling op de distributieriem maken ?

Niet heel slim om het zo te doen denk dat je riem nu te strak staat en je waterpomp nu naar de galemiezen is/gaat. Db riem moet je een kwartslag kunnen draaien tussen duim en wijsvinger
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #8 Gepost op: ma, 07 mrt 2011, 17:06:22 »
Volgens mij bedank je de verkeerde hier :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #9 Gepost op: ma, 07 mrt 2011, 17:47:36 »
Er zitten 2 gleuven in 't vliegwiel speciaal om die 2 boutjes van 't carter te bereiken:
kwestie van 't vliegwiel in de juiste positie draaien -thumbsup-

Aanhaalmoment boutjes is 20 Nm volgens Olving
(wat ik eigenlijk nog best veel vind voor zulke kleine boutjes)
Praktijk = handvast en klaar

Bouten aandrijfas: handigste vind ik lange veeltanddop (van Serge -klus-) op luchttol,
maar bij gebrek aan luchttol en alleen aan 't klussen: wiel/band klemmen tussen je benen
en dezelfde lange veeltand op ratel (2 weken terug bij Merijn toegepast => ging prima)

Gauw waterpomp ietsje losser stellen.......als je mazzel hebt, verdwijnt 't piepen/zingen/zeuren/zagen.
Officieel mot je de dis.riem met enige kracht tussen duim en wijsvinger +/- 90 graden kunnen draaien
tussen nokkenastandwiel & waterpomp.

Offline Boestik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #10 Gepost op: di, 08 mrt 2011, 06:33:31 »
 :) Idd JJ  ik had een ander moeten bedanken, sorry,  Sjon bedankt voor je kennis. Hier steek ik wat van op  -thumbsup-

Ik ga vanmiddag effe kijken of ik hem 90 graden kan draaien. Nu effe een paar uur pitten na de nachtdienst. Gelukkig staat de Polo voor de deur en ben ik er niet mee weg geweest.

'Moet nog effe inkomen in dat forum gebeuren'

Boes
« Laatst bewerkt op: di, 08 mrt 2011, 06:37:10 door Boestik »

Offline Boestik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #11 Gepost op: di, 08 mrt 2011, 16:46:21 »
De betreffende Polo.  Op Wie is...... forumgedeelte meer foto's

Offline Boestik

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #12 Gepost op: wo, 20 apr 2011, 17:56:03 »
Blokje lekt nog steeds olie (distributiezijde) -boehoe- en waterpomp gaat janken als motor warm is.....  aanstaande zondag gaat hij op de brug voor inspectie en vervangen waterpomp.

Polootje loopt ook nog steeds te schokken en bokken als ik rustig rondrij  -sturen-  (optrekken geen probleem)

Blauwe tempratuursensor en voetpakking (valse lucht) vervangen  -klus- en heeft geen resultaat.

Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen ?  Polo 2 1.3i NZ 1990

Alvast bedankt voor de reacties  -thumbsup-


Oja, hoe heet dit deel van het brandstofsysteem ?  Aangezien het geen carburateur is ??  -dunno-

  
« Laatst bewerkt op: wo, 20 apr 2011, 17:58:18 door Boestik »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Carterpanpakking vernieuwen.
« Reactie #13 Gepost op: wo, 20 apr 2011, 18:03:20 »
gasklephuis. Die pakking kan bijna niet stuk. Denk eerder dat je wat losse vacuumslangetjes hebt als je valse lucht hebt.

Olielekkage bij driem? meestal oliekeerring of koppakking die het dan begeven heeft.