Auteur Topic: DIY airride!  (gelezen 9966 keer)

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: DIY airride!
« Reactie #15 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 18:37:58 »
i know :P maar mensen willen altijd zwart :P maar goed off topic laten we het maar houden op smaak en in mijn geval meer de uitdaging XD
86 2 GT

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #16 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 20:09:56 »
čn dan nog luchtvering is niet progressief .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: DIY airride!
« Reactie #17 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 20:29:36 »
als in veert niet mee met hobbels? ach...
86 2 GT

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: DIY airride!
« Reactie #18 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 20:43:13 »
waarom rijden er dan vrachtwagens en bussen rond met luchtvering? Als luchtvering de hobbels niet opving, werd het toch ook niet gebruikt op zulke zware voertuigen?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #19 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:02:12 »
nee jullie snappen dus niks van vering, geeft niks leg ik wel uit . lineaire vering zoals luchtvering werkt prima voor huis tuin en keuken gebruik,totdat je de grenzen op zoekt .
 door de lineaire werking zal de auto ondanks stabilisator stangen meer body roll hebben .
progressieve vering heeft een parabolische werking (grofweg gezegd)hierdoor is het begin sopele maar wordt de tegendruk van de veer veelvuldig sterker ten op zichte van de indrukking dit heb je dus niet met lineare vering deze vering blijft in de zelfde mate stugger worden met de indrukking ( torsie veren ,luchtbalgen , gelijk gewonden spiraalveren )
progressieve vering (ongelijk gewonden spiraalveren, bladveren )zorgen dus voor meer stabiliteit en dus betere wegligging tijdens bochten en remmen .zelfs schroefsetjes zijn progressief  of lineair te verkrijgen (ligt aan de veer keuze )

waarom bussen en vrachtautyo's met lucht vering rondrijden , heeft voor bussen te maken dat dit soepeler is en dus comfortanbeler voor de passagiers (en wat dacht je van in en uitstappen ,kwak dat ding tegen de bodem en voila ).
 bij vracht autos's idem ivm de lading . en het maakt het af en aankoppelen van opleggers een stuk makkelijker (kwestie van rijhoogte aanpassen )en schoef het king pinneteje maar in de schotel (en ja dat doe ik bijna dagelijks)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: DIY airride!
« Reactie #20 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:10:26 »
Duidelijk verhaal, en ook best logisch naar mijn idee -thumbsup-

Maar goed, dan komt er nog de kwaliteit van de progressieve en lineare vering bij kijken...
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #21 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:13:42 »
en nu weet je waarom een peugot 205 uitbreekt met zijn kont in de bocht als je ook maar iets gas lift bij sportief rijden .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: DIY airride!
« Reactie #22 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:16:16 »
Geen idee, maar ik geloof je wel hoor :)

Schroefsets zijn toch over t algemeen stugger als de vaste setjes? Of ligt dit ook weer aan het merk en kwaliteit die daarbij komt kijken?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: DIY airride!
« Reactie #23 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:22:38 »
205 heeft achter geen fatsoenlijke veren, maar torsiestaven. Dat werkt ook weer anders ja.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: DIY airride!
« Reactie #24 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:24:14 »
Zullen we maar stoppen?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: DIY airride!
« Reactie #25 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 21:32:22 »
lineaire vering zoals luchtvering werkt prima voor huis tuin en keuken gebruik, totdat je de grenzen op zoekt .
Vetgedrukt in de quote: eigenlijk is daarmee alles gezegd  -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #26 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 22:00:30 »
205 heeft achter geen fatsoenlijke veren, maar torsiestaven. Dat werkt ook weer anders ja.

zoals omschreven in de uitleg lineaire vering achter en progressief voor een gouden combi om je auto om een boom te vouwen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #27 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 22:02:59 »
Geen idee, maar ik geloof je wel hoor :)

Schroefsets zijn toch over t algemeen stugger als de vaste setjes? Of ligt dit ook weer aan het merk en kwaliteit die daarbij komt kijken?

stugheid zegt weer niks over wegligging . vaak zijn de stugge setjes juist ruk omdat deze vaak lineair zijn en dus gaan stuiteren op een klinker weggetje bijvoorbeeld ,terwijl een progressief setje juist de auto net zijn grip behoud .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: DIY airride!
« Reactie #28 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 22:03:47 »
blijft een leuke materie vering en demping  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: DIY airride!
« Reactie #29 Gepost op: ma, 28 mrt 2011, 22:19:53 »
Toch heeft luchtvering wel een progressieve werking:

Neem maar eens een fietspomp en hou het gaatje dicht en duw de fietspomp in. Je zult merken dat naar mate je de fietspomp verder indrukt het steeds meer kracht kost.

Blijft het probleem met airride dat de druk anders is bij verschillende rijhoogtes.
Als je sportief (laag) wil rijder is de druk juist laag, dus is de vering slap, terwijl je dan juist stugge vering wil.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.