Auteur Topic: Gepiep...  (gelezen 761 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Gepost op: vr, 19 nov 2004, 13:43:21 »
Als ik mijn GL-motortje start tegenwoordig dan hoor ik een gepiep dat lijkt op het gepiep van een slippende v-snaar. Alleen bij nadere inspectie komt het geluid uit de buurt van mijn onstekingshuis. Na wat km's rijden wordt het stukken minder, maar het gaat niet helemaal weg...

Daarbij: mijn onstekingshuis lekt olie. Als ik het kapje eraf haal, dan moet ik met een zakdoek het neusje afvegen: motor-olie hangt onderin het onstekingshuis.

Wat gebeurt er? Ontstekingshuis naar de knoppen? Ergens een lager kapot? Moet ik de bovenstaande symptomen aan elkaar koppelen of heb ik twee problemen? -dunno-
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Gepiep...
« Reactie #1 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 13:58:22 »
Gepiep kan van alles zijn, klinkt het een beetje als een vogeltje? Is het waarschijnlijk valse lucht bij je carb(s). Het kan ook het rotortje zijn, die wil wel s piepen (doet ie bij mijn Derby ook).
Die olie is waarschijnlijk een keerring oid.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #2 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 15:24:49 »
Lager van de rotor-as zelf misschien ?
Moet af en toe ff en drupje olie  hebben.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 17:15:16 »
Citaat
Daarbij: mijn onstekingshuis lekt olie. Als ik het kapje eraf haal, dan moet ik met een zakdoek het neusje afvegen: motor-olie hangt onderin het onstekingshuis.


olie zat dus -thumbsup-
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 20:04:10 »
Alleen wel op de verkeerde plek  -klus-
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Gepiep...
« Reactie #5 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 20:26:10 »
-uitlachen- tja keering vervangen doet wonderen ,tevens het bronzen busje in de ontstekings huis ook
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #6 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 20:50:06 »
Het middelste contact van je verdelerkap wil ook nog wel eens verdwijnen. Dan draait je rotor op het veertje en dat piept :D
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #7 Gepost op: vr, 19 nov 2004, 23:02:03 »
-thumbsup- Tnx allemaal voor de tips!, zal nog eens gaan kijken. Keerring vervangen kan iig geen kwaad. Ik laat jullie snel weten waar het aan lag...
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Gepiep...
« Reactie #8 Gepost op: vr, 04 feb 2005, 17:40:25 »
Heb ondertussen het hele onstekingshuis vervangen voor een 'nieuwer' exemplaar wat ik nog had liggen, dus dat loopt lekker.
De nokkenas-keerring aan de onsteking-kant moet echter ook vervangen worden...
Heb de vraagbaak en Haynes doorgespit, me rotgezocht op het forum, maar ik kan geen antwoord vinden op de vraag:

Moet ik de nokkenas verwijderen om de olie-keerring te vervangen?

Wel een topic gevonden over het vervangen van de nokkestok.. dus als het moet, dan gaat het wel lukken. In dat geval meteen de tamme GL-nokker vervangen voor een HB, HH of HK exemplaar (toch?).  -klus-
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Gepiep...
« Reactie #9 Gepost op: vr, 04 feb 2005, 22:11:03 »
Keerring zit in het onstekingshuis, samen met de O-ring aan "achterzijde" van het huis zorgt deze ervoor dat het hele zakie geen olie doorlaat.

Had nog een kaal onstekingshuis van Bosch onsteking liggen.
Hier zit de keering aan de binnenzijde opgesloten dmv een gekartelde ring. Zo te zien allemaal voor eenmalige montage bedoeld. Heb 't uitmekaar gehaald. Maar of 't weer zonder problemen inmekaar kan -dunno-

Maar eerst moet je dan wel een nieuwe keering zien te ritselen, natuurlijk.