Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Martin op di, 03 apr 2012, 14:51:38
-
Stel hier al je vragen met betrekking tot het poetsen van je Polo! Deel linkjes, geef tips en discusseer over de verschillende methodes om je polo in top conditie te krijgen
De meest gestelde vragen, met antwoorden, verzamelen in deze startpost(s). Ook andere nuttige informatie die in de discussies naar voren komen zal ik hier proberen te verzamelen. Op deze manier creëren we een gezamenlijke bron van informatie. -koffiedrinken-
Veel poetsplezier! (http://www.detailingworld.co.uk/forum/images/smilies/buffer.gif)
-
Handige en interessante links
Webshop's
Carclean - De meest bekende Nederlandse webshop voor detailing producten (http://www.carclean.nl/)
TS24 - uitgebreide webshop compleet met duidelijke How-to sectie (http://www.ts24.nl/)
Carclean forum:
Volledig exterieur stappenplan handmatig (http://forum.carclean.nl/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx)
Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900) (http://forum.carclean.nl/cc_postst5868/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500900.aspx)
Autodetailing.nl:
Het forum (http://autodetailing.nl/forum/index.php)
Handleidingen & How-to's (http://autodetailing.nl/forum/forumdisplay.php?f=26)
Detailing world:
Detailing world - ''Het'' Engelse forum voor detailing (http://detailingworld.co.uk/)
Biggest Wax Test Ever (http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=76435)
The Studio (http://www.detailingworld.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=129) - projecten van professionals.
The showroom (http://www.detailingworld.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=15) - projecten van hobbyisten
Topic's op het 86c register:
Martin - PPP I (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9455.0.html)
Martin - PPP II (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10513.0.html)
Dennis en Martin - PPP III (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,12674.msg369190.html#msg369190)
Overig:
Volksforum: Onderhoud gepolijste delen (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=43013)
Volksforum: Doffe unilak low-budget poetsen (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37537)
-
[gereserveerde ruimte]
-
Misschien ook leuk om neer te zetten wie wat voor een stappenplan gebruikt om zijn auto in top conditie te houden?
-
We zaten dus even te keuvelen over Dap versus rotary en machinaal poetsen/polijsten in het algemeen. Zoals ik aangaf ging ik op de motorkap denk ik wat te zachtzinnig met de rotary te werk, want het aangrenzende zijscherm had ik wat aggresiever aangepakt en die ziet er beter uit.
Jij hebt dus duidelijk een voorkeur voor dual action omdat je snel resultaat boekt, maar waarom stappen er dan zoveel mensen over rotary, wanneer ze eenmaal voldoende hebben geoefend met de DAP?
-
Sowieso is een dual action fool proof met een rotary heb je veel sneller kans op hologrammen in je lak (een soort diepte).
ik heb zelf een dual action en ik moet zeggen dat het resultaat echt verbluffend is!
-
Vraag: 'Rode' auto weer echt rood krijgen, hoe doe je dat met weinig middelen en zoveel (en lang) mogelijk resultaat? (Met machine)
Google geeft namelijk circa 123712737123 manieren :)
Ben niet zo'n poetser en heb er helemaal geen kaas van gegeten!
-
is hij echt vaal of glimt hij nog wel?
-
Schuurpapier en een busje motip: met minder middelen lukt niet :)
Met polijsten krijg je hem echt wel weer rood, maar de vraag is voor hoe lang. Als je hem niet goed in de was zet, of beter nog eerst in de besproken glaze (zie dennis zijn genesis topic) dan zal hij denk ik wel weer dof uitslaan na niet al te lange tijd. Kwestie van onderhouden dus.
-
Hij is echt vaalrood ja.
Bijhouden vind ik niet zo'n probleem (wassen/waxen) alleen wil niet elke 3, 4 maanden met de polijstmachine erover.
- Schoonmaken
edit: Kleien: er zit wat asfalt hier en daar..
- Machine erover met ? (nog wat aparts voor rode unilak?)
- Lak voeden met ?
- Waxen met ?
Niet te duur is een pre, heb er geen goud geld voor over.
-
Ik kan je niet direct advies gegeven Gerard. Uni rood blijft tobben wanneer deze eenmaal verkleurd is.
Ik heb het ooit als volgt gedaan: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10513.msg316412.html#msg316412
Misschien kan Jurre, die deze motorkap nu op zijn 2f heeft, aangeven of deze nog steeds mooi rood is? :)
En anders is hier nog wat meer info: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=214215&highlight=Red+becomes+pink
-thumbsup-
-
Dankje! Waterproof 2500 schuren met de hand gedaan?
-
Dankje! Waterproof 2500 schuren met de hand gedaan?
Jup, maar kijk uit! Je zit er zo doorheen, vaak zijn die rode auto's al regelmatig gepolijst om de oude kleur terug te kijken. Hierdoor is de lak vaak al vrij dun.
-
www.ts24.nl -> een andere webshop, ook met poets spul, zonder forum, als alternatief voor carclean.
-
www.ts24.nl -> een andere webshop, ook met poets spul, zonder forum, als alternatief voor carclean.
En met een Chat functie! Na een paar minuten een pop-up... ''hallo u kijkt al een tijdje rond in onze webshop, kan ik u ergens mee helpen?'' :) Geniaal! Nooit eerder gezien. -thumbsup-
-
Ik kan je niet direct advies gegeven Gerard. Uni rood blijft tobben wanneer deze eenmaal verkleurd is.
Ik heb het ooit als volgt gedaan: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10513.msg316412.html#msg316412
Misschien kan Jurre, die deze motorkap nu op zijn 2f heeft, aangeven of deze nog steeds mooi rood is? :)
En anders is hier nog wat meer info: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=214215&highlight=Red+becomes+pink
-thumbsup-
Jup, ziet er nog goed uit -thumbsup-
Heb zelf de rest van mn vaal rode polo toen der tijd met commandant gedaan :) En ook dat ziet er nog goed uit!
Zal ook wel te maken hebben dat de polo vaak in de schuur staat en niet altijd in weer en wind.
-
Ik heb ooit is een rode Citroen gehad die ook helemaal mat/vaal rood was toen ik deze kocht. Deze heb ik helemaal gepoetst/gepolijst met de groene Commandant nummer 4. Hierna heb ik de auto helemaal in de rode kleur wax gezet van Turtle. Ben een hele dag bezig geweest met 2 man maar na 2 jaar was de auto nog steeds mooi rood. Wel minimaal om de 2 maanden effe wassen. -thumbsup-
-
Commandant met de hand ( :) ) of met de maschine?
Lees namelijk op elk forum dat je commandant gewoon weg moet gooien. :)
Dit zou zou ik ook kunnen doen ipv het schuren wat Martin heeft gedaan.
-
Commandant met de hand ( :) ) of met de maschine?
Lees namelijk op elk forum dat je commandant gewoon weg moet gooien. :)
Dit zou zou ik ook kunnen doen ipv het schuren wat Martin heeft gedaan.
Als je nog commandant hebt staan dan lekker met commandant aan de slag gaan Gerard!
Persoonlijk zou ik het als volgt doen.
1. Lak reinigen met klei.
2. Kleur terug brengen met een polijstmiddel. In dit geval commandant.
3. Afwerken met Collinite's 845.
4. Foto's posten van het eindresultaat :)
Btw, bedenk met net dat ik ooit eens dezelfde vraag gesteld heb: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37537
-
Deze klei (http://carclean.nl/product/Monello/Dolce_Verde_klei_150g_MON-DV1pc_102086.aspx) en een busje 845 maar eens bestellen dan
Topic op VF ook even doorgebladerd -thumbsup-
-
kijk alleen uit bij de hoeken van het plaatwerk bij polijsten, ook al zijn deze heel flauw. Je poetst op die plekken toch sneller door je lak heen als je denkt, zeker als je met dezelfde kracht poetst als het vlakke plaatwerk.
Ik heb mn polo met de hand met commandant gedaan, duurt verschrikkelijk lang. Maar het is het waard -thumbsup-
-
Deze klei (http://carclean.nl/product/Monello/Dolce_Verde_klei_150g_MON-DV1pc_102086.aspx) en een busje 845 maar eens bestellen dan
Lijkt me die Monello klei!
Ikzelf gebruik deze klei. http://www.carclean.nl/product/Bilt-Hamber/Auto-Clay_Regular_180g__101250.aspx Goed met water te verwerken maar wel erg hard, is er ook in een zachtere variant.
-
Dat staat er ook bij ja :)
Gezien de auto van flink wat teer is voorzien, ga ik ook voor een harde variant.
1 van de twee bestellen dus -thumbsup-
@JJ, met poetsmachine niet te snel en vooral niet te hard drukken, moet het wel goed gaan denk ik.
-
Dat staat er ook bij ja :)
Gezien de auto van flink wat teer is voorzien, ga ik ook voor een harde variant.
1 van de twee bestellen dus -thumbsup-
@JJ, met poetsmachine niet te snel en vooral niet te hard drukken, moet het wel goed gaan denk ik.
Ook met de hand geld dat -thumbsup-
-
Ik heb de klei van Poorboys => doet 't ook prima met gewoon water
Oh fuck, wat doe ik nou?.....heb helemaal niks te zoeken in deze topic......
-
zelfde verhaal hier ik heb ook klei van poorboys en ben hier zeer tevreden over!
ik gebruik het icm Dodo Juice Born Slippy clay lube klikkerdeklik (http://carclean.nl/product/Dodo_Juice/Born_Slippy_clay_lube_refill_concentrate__1_10__250ml_DJBR250_101240.aspx)
Oh fuck, wat doe ik nou?.....heb helemaal niks te zoeken in deze topic......
:D
-
Ik heb de klei van Poorboys => doet 't ook prima met gewoon water
Oh fuck, wat doe ik nou?.....heb helemaal niks te zoeken in deze topic......
Jij dus de officieuze poetshoer? :D
Erg blij met dit topic. Aangezien ik een n00b op poets gebied ben ik snel geneigd om naar te dure middeltjes te grijpen, omdat ze daar allemaal mee schermen op de gespecialiseerde fora. *Draait de kraan open voor nog een litertje gemeente-detailer* :)
-
Hier een paar feitjes:
Een kleur die mat wordt is eigenlijk poreus geworden.
Als je onder de microscoop kijkt dan zul je allemaal gaatjes zien.
Zijde-glans en mat-lak is gewoon het poreuzer maken van lak.
Het (zon)licht dat op de lak valt wordt gebroken door de poreuze ondergrond , het licht wordt gebroken teruggekaatst en we zien dit als niet blinkend of wel : mat.
Hoe dichter of strakker of minder poreus de ondergrond is hoe beter het licht wordt teruggekaatst, hoe blinkender de lak zal zijn.
(Donkere kleuren zullen vaker als meer blinkend worden ervaren omdat donkere kleuren licht absorberen , terwijl lichtere kleuren licht juist meer weerkaatsen. Je wordt dus door in een witte kleur te kijken eigenlijk verblindt)
Matte lak is dan ook het minst sterk en zal gauw vies worden omdat deze het meest poreus is.
(dit is ook de reden dat bij buiten schilderswerk zijdeglans en bij voorkeur hoogglans aanbevolen wordt)
Het wit worden van de lak (denk aan rood en blauw) komt door de weersinvloeden(UV zonlicht)die de pigmenten van de lak aantasten, de bovenlaag van de lak verkleurd hierdoor.
Oppoetsen is een tijdelijke oplossing, men verwijderd de bovenlaag en brengt poetsmiddel aan in de porieen van de poreuze lak.
Na verloop van tijd zal de verkleuring zich weer voordoen.
Tegenwoordig worden daarom de meeste personenauto's dan ook met een blanke laklaag afgespoten, hierin zitten veel minder pigmenten. Verkleuring zal zich daarom ook bijna niet meer voordoen.
-
Zo een paar weken later.. :)
Had nog een drupje commandant 5, dus even een klein stukje gedaan (in 10 sec met de hand):
(http://gerardknol.nl/auto/JZNG79/commandant1.jpg)
Maandag snel een nieuw busje halen dus -naughty-
En net ff wax bestelt!
-
Goh, wat een feest zo'n Ford!
-
doh
-
http://youtu.be/GiuAUSkvkw0
en Gerard maar poetsen en poetsen en poetsen
-
Goh, wat een feest zo'n Ford!
Als je het gas indrukt is heb je meer het idee dat ie een siesta aan het houden is -uitlachen-
@Benjamin, nou dit was 10 tellen daar hoefde nog geen muziek bij :)
Volgende week maar 'even' de hele auto doen.
-
Zo vrijdag de fietstas 'gecommandant'. Men Blackberry vind het alleen niet leuk om rood te fotograferen (zie spikkeltjes) en zeker niet in de zon.
Dus in de schuur maar even een fotootje geschoten van de moterkap.
(http://gerardknol.nl/auto/JZNG79/poetsen/1.jpg)
(http://gerardknol.nl/auto/JZNG79/poetsen/2.jpg)
Ben er niet echt tevreden over, ik heb een te zachte spons gebruikt waardoor je een groot aantal krassen gewoon nog ziet.
Maar de auto is weer rood, daar ging het om.
Met de hand doe ik nooit weer trouwens :)
Nu even wat afplaktape halen en in de wax zetten, daarna eens zien of de digicam er wel mooie plaatjes van kan maken!
Wordt hier het grote fiesta poetstopic op deze manier :)
-
Zo dan maar ff het resultaat.
Voor:
(http://gerardknol.nl/auto/JZNG79/poetsen/voor.jpg)
Na:
(http://gerardknol.nl/auto/JZNG79/poetsen/na.jpg)
Staat nog niet in de wax, 't was nogal warm, had er geen zin in -oops-
Maar 't ziet er weer wat beter uit (voor een fietstas :) )
-
Ook ik heb gepoetst:
Voor:
(http://img10.imageshack.us/img10/8836/img20120527121627.jpg)
En na:
(http://img31.imageshack.us/img31/956/img20120605195910.jpg)
De rest van de foto's staan in mn project-topic..
greetz joene
-
Over een half jaar het resultaat nog eens vergelijken?
Ik heb hem met Commandant 5 gedaan en er komt Collinite's 845 wax over.
-
Dan mag je hopen dat de Ford er nog is -nana- Gerard
-
deze even omhoog kicken.
Heb een andere audi 80 gekocht, deze zou ik eens knap opnieuw in de was willen zetten, aangezien dit volgens mij al een paar jaar niet meer is gebeurd.
wat zou jullie stappenplan zijn.
Ik dacht het volgende
Eerst (opnieuw) wassen.
Kleien (welke is makkelijk voor de beginner, en gewoon met water)
polijsten, kan dit ook op de hand, of is machinaal echt beter.
en dan waxen op de hand?
-
Sjors,
Kleien zou ik iig niet met alleen water doen ik raad je aan om glijmiddel te gebruiken -nana-
de klei van poorboys is mooi hard en verwijderd erg goed!
Klei: http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Poly_Elastic_Clay_200gr_PB_CLAY200_101124
glijmiddel: http://www.carclean.nl/product/Dodo_Juice/Born_Slippy_clay_lube_refill_concentrate_1_10__250ml_DJBR250_101240
afhankelijk van de hoevelheid swrils die in je lak zitten zou je in een aantal stappen kunnen polijsten grof -> fijn
polijsten raad ik je aan met een dual action machine dit kan je nl. bijna niet fout doen t.o.v. een rotary met een rotary kan je sneller je lak verbranden en hologrammen krijgen
om een extra wetlook te krijgen zou je ook nog glaze kunnen gebruiken -thumbsup-
wax op brengen met de hand is goed te doen -thumbsup-
succes -thumbsup-
-
http://www.carclean.nl/product/Monello/Dolce_Verde_Klei_Set_DVCLAYCOMBI_102118
Dit niet wat?
Setje met alles erop en eraan.
Machinaal vind ik meteen zon ingreep, en ga ik denk ik 1 keer gebruiken, dus vind ik 185 eu wat veel geld zegmaar.
-
Klei van Monello werkt prima! Alleen gebruik ik hem in combinatie met spray van Dodo Juice, maar dat zal weinig uitmaken.
-
Lak die zo dof en wit is geworden zoals die Fiesta is "kapot" en helemaal aan het "verkrijten".
Als je onder de microscoop zou kijken dan zie je dat de lak poreus is. Poetsen heeft alleen tijdelijk zin, je vult de lak op met poetsmateriaal. na verloop van tijd en enkele wasbeurten later zal de lak weer dof worden.
-
Ik gebruik klei altijd met water, werkt prima!
Is volgens mij wel afhankelijk van het type klei. -thumbsup-