Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Jeroen op wo, 26 mrt 2003, 00:10:29

Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jeroen op wo, 26 mrt 2003, 00:10:29
Zoals de meeste wel weten is mij nz kaput en moet er een nieuw onder(blok) in. Krukaskeering en lager(s) kapot

Ik wil iig het injectiesysteem zo laten. MAar ik zit over 3 opties te denken:
1. Onderblok laten reviseren
2. Van de sloop 1.3 onderblok halen en eigen kop op zetten
3. 1.4 onderblok halen + eigen kop.

MAar ik weet niet wat het injectiesysteem met de vergrote cilinderinhoud doet. Kan hij daar iets mee, of win je niks?

Thx voor de reacties
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Joscha op wo, 26 mrt 2003, 02:29:29
ja lastig.
je kunt alle optie's wel toe passen.
als je een 1400 motorblok koopt houd het injectie systeem
geen rekening met de toename van cilinderruimte,
hierdoor heb je bij inlaatslag wel meer lucht aangezogen maar
de hoeveelheid brandstof blijft achter.
het kan zijn dat de lambda sonde het oppakt door het lucht overschot en zo het mengsel rijker maakt
ik denk dat het regel systeem dit wel aan kan.
anders gaat het systeem in nood loop.
en slaat de knippercode (lamdba sonde onaannemelijk signaal)
op in het geheugen
(lamdba waarde buiten kenveld)


                    -cool-     POLO POWER     -cool-
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op wo, 26 mrt 2003, 11:59:23
nz kan dit zat aan met 1.4 blok (blok kan heel blijven is geen kop wissel nodig)de nz wrdt normaal door knobloch getuned met nokkenas en filter waardoor er ook meer lucht naar binnen kan aangezien de nz geknepen op de nokkenas is .
tevens kun je de benzine druk verhogen op het drukpotje ,en de bypass op de luchtweger aanpassen (geef maar een belletje)doen we in een weekendje
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op wo, 26 mrt 2003, 11:59:53
ps reken op een 80 pk standaard
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: patrick86c op wo, 26 mrt 2003, 14:17:41
mooi serge ik kijk wel ff toe hoe dat afloopt.
hehehehe
ik wil wel eens weten wat hij er van vindt voor dat ik zelf ga beginnen met de 1.4.
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jorp op wo, 26 mrt 2003, 20:37:13
Wat zou zo'n knobloch nokker + filter gaan kosten is dat nog verkrijgbaar? Wat zou er aan de bypass van de luchtweger veranderd moeten worden? Lijkt me wel wat iets meer pit in mijn NZ motor. Ook ff de middendemper verwijderen. En waar haal ik zo'n drukpotje vandaan? Heb je een paar prijzen er van? Nog meer ideeen voor het tunen van de nz?



Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jorp op wo, 26 mrt 2003, 20:43:26
Knobloch set (nokker 268 + K&N luchtfilter koste toen 750DM daarmee kon je idd rekenen op zo'n 80pk. FF opgezocht :D
http://www.86c.de/tooltips/toolc02.htm
http://www.86c.de/tooltips/toolb01.htm



Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jeroen op do, 27 mrt 2003, 00:26:43
die is zeker nog verkrijgbaar bij de fa knobloch
Knobloch.de
Nu ja ik denk dat het dan een 1.4 wordt. Nu maar eens opzoek naar een donor. Dan zelf met Angeline in bouwen, en voor de troubleshoot weet ik serge te vinden  :D
Knal ik er meteen een 5-bak in.

Stap 2 is dan de knobloch nokkenas. Maar dat moet ik nog effe bekijken of dat nog veel doet of niet. MAar dat is afhankelijk van de eerste winst.
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Gert op do, 27 mrt 2003, 01:05:58
Knobloch nokkenas ? Elk merk doet het gewoon hoor .. nix speciaals aan dat merk
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op do, 27 mrt 2003, 12:51:43
de nokker van de firma knoflook is een 268 ook bij schrick of cent te verkrijgen
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op do, 27 mrt 2003, 12:52:34
hmmmmmmmzzzzeen kleine 90 is ook leuk,met5 meer koppel dan de 1.3  :D
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: patrick86c op do, 27 mrt 2003, 14:02:43
kijk dat is leuk.
en je hoeft niet veel aan te passen,past trouwens de 5 bak van de aav op de 1.4?
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Dennis op do, 27 mrt 2003, 14:54:51
Ja, zonder problemen, onderblok is vrijwel gelijk aan de 1.3, alles past er zo op. :)

En Serge, jij bedoelt zeker Kent ipv cent..  :P
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op do, 27 mrt 2003, 15:03:33
klinkt hetzelfde maar die ja
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jorp op do, 27 mrt 2003, 19:32:12
En wat, moet zo'n nokkenas kosten? Iemand een idee?
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: patrick86c op vr, 28 mrt 2003, 00:35:55
past die nz injectie niet op de 1.6?
of moet je dan alles van een 3f hebben of zo?
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jeroen op vr, 28 mrt 2003, 01:00:54
ik bedoelde die 268 nokker, niet een bepaald merk. Maar ik begrijp dat ik het beste een complete 1.4 koop met bak en kop en dan het in en uitlaatspruitstuk overschroef van de nz op dat blok?

Nu ja eerst maar eens oude eruit en o pzoek naar een donor...  -cool-
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: patrick86c op vr, 28 mrt 2003, 02:18:28
en een donor zoeken is al een hele klus.
plus de 1.3 verwijderen.
suc6 ermee
ik bekijk het wel allemaal voor ik met de motor begin. :D
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Marcel86c op vr, 28 mrt 2003, 03:14:37
Je hoeft de kop niet te verwijderen, die is gelijk aan die van de 1.3. Alleen de injectie overschroeven volstaat.
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Serge op vr, 28 mrt 2003, 22:16:32
jep volledig ;)
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Jeroen op za, 29 mrt 2003, 11:48:18
Dus ik moet opzoek naar een:

ABD blok, (golf, vento 91-95) en seat ??
AEX ? (1.4 golf/polo 95-  )

Of kan alleen abd het zijn (aex te nieuw waarschijnlijk)
Titel: Nz vervangen met 1.3 of 1.4
Bericht door: Douwe op za, 29 mrt 2003, 12:55:50
Alleen ABD van het eerste bouwjaar,dan heb je ook geen geknutsel met de voorste motorsteun.