Scherpe nokkenas: De timing is erg scherp: Dikke nokken openen de kleppen erg snel, met een lange openingstijd, en grote kleplift.
De nokken zelf zijn dus lomp en groot.
Een 'tamme' nokkenas heeft juist hele kleine, puntige nokjes: de kleptiming is dus ook niet scherp: de zuiger is al een stuk naar beneden eer de inlaat klep open gaat,.. en voordat de zuiger helemaal beneden is, is de inlaatklep al weer dicht....
En de HA-nokkenas volgens jouw beschrijving is dus zo 'tam' dat de nokjes zó puntig zijn dat de as in zijn geheel weer 'scherp' genoeg is om een brood te snijden, maar meer dan dat heb ik er ook niet aan? OK, point taken (en weer wat geleerd
)
Vandaag trouwens toch nog wat tijd gevonden om bezig te zijn: stuurhuis uitgebouwd, rembekrachtiger en hoofdremcilinder uitgebouwd, dash uitgebouwd, blijft langzamerhand echt alleen nog een karkas over...
Nog even over die nokkenas: als ik op zoek ga, moet ik rekening houden met 't feit dat 't voor 'n sleeptuimelaar is, toch? (nokkenas voor hydrostoter lijkt me niet uitwisselbaar?!) En (tussen) hoeveel graden is dan aan te raden? Dien ik nog andere dingen aan m'n kop aan te passen als ik een pretstok plaats, of is dat allemaal optioneel (laten flowen of zoiets? of ander vliegwiel?)
Cheers!
Geert
P.S. Baal er echt van dat ik morgen niet naar de meeting kan, was 'n mooie gelegenheid om eens 'n boompje op te zetten en tips op te snuiven?!
Maar wens jullie veel plezier!