Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op wo, 04 nov 2015, 09:45:22
-
Goedemorgen,
Afgelopen maandag heeft een maat van me de bak onder mijn polo vervangen. De bak die er nu dus onder hangt is een gereviseerde AHD incl. nieuwe koppelingsplaat en druklager. Auto schakelt weer perfect zonder bijgeluiden er is alleen 1 maar en dat is dat tijdens het rijden de bak soms zomaar uit zijn versnelling schiet. Heb het nu 3x gehad bij de 5 en 1x bij de 4e versnelling. Nu lees ik via de zoekfunctie verhalen over versleten naaldlagers en synchromeshen, maar deze zijn bij mijn bak allemaal nieuw. Ik vermoed dus dat het hem in de afstelling zit van het schakelmechanisme, maar wat? Het inelkaar zetten van het schakelmechanisme kan volgens mij niet echt fout. Wat hebben we over het hoofd gezien?
-
je kan het schakelmechanisme zeker wel afstelen.
verkeerd afgesteld geeft boven genoemde symptomen -thumbsup-
in je werkplaats handboek staat een stukje hoe je hem moet afstellen.
of je moet even hier op het forum zoeken. (frontpage)
-
Ik zag het staan in het werkplaatshandboek, alleen daar stelt men af met een speciale VW mal / tool. Die heb ik uiteraard niet. Heeft iedere allround garage wel beschikking over zo'n mal?
Het schakelen gaat overigens hartstikke soepel in alle versnellingen, behalve dan dat de pook af en toe uit de versnelling wil schieten
-
Bij een universele garage hebben ze waarschijnlijk geen speciaal VW gereedschap.
En 't zal me niet verbazen als dit bij de dealer reeds weggegooid is....
Schakelt soepel en alle versnellingen goed bereikbaar: lijkt mij dat schakelmechanisme goed afgesteld is.
Naar mijn idee kun je 't eigenlijk niet fout monteren, misschien fotootje doen?
Schakelt misschien TE soepel: inwendig dat 'klikding' (weet er geen naam voor) mogelijk niet oke -dunno-
Schakelmechanisme eraf, schakelvinger laten zitten en met de hand schakelen:
bijv. van 3 naar vrij en van vrij naar 4, moet je de ingaande schakelstang duidelijk voelen 'klikken'.
Motorsteunen in orde? (teveel motorkanteling kan funest zijn)
-
Zijn de motorsteunen nog enigzins te testen om te checken of ze nog goed zijn?
-
Achterste bak-/motorsteun krijgt meestal 't meest op z'n flikker:
op zicht kun je soms ook al zien dat er veel speling is.
Met motor uit, in eerste versnelling de auto op en neer duwen,
volgens mij kun je dan al enigzins zien of er veel kanteling is.
-
Trek je pook hoes eens los, misschien dat het mechanisme te ver over de schakelas heen geschoven zit, dit kun je zien wanneer de pookhoes er af is. Dan komt de schakelpook tegen de voorkant van het bakje aan.
-
Trek je pook hoes eens los, misschien dat het mechanisme te ver over de schakelas heen geschoven zit, dit kun je zien wanneer de pookhoes er af is. Dan komt de schakelpook tegen de voorkant van het bakje aan.
Gecheckt, dit was niet het geval. Motorsteunen lijken ook in orde, motor kantelt ook niet extreem. Schakelmechanisme nogmaals losgehaald en vast gezet. Mechanisme valt goed in mekaar, ook bij het inschakelen van alle versnellingen voel je de versnelling duidelijk in klikken. Olie zit er ook voldoende op. Eerder wat teveel dan tekort. Begin toch te denken dat de oorzaak in de bak zit, maar waar moet je dan zoeken in een gereviseerde bak? Lagers en synchromeshen zijn nieuw, tandwielen gecontroleerd en schoongemaakt, waren allen nog in zeer goede staat...
Het uit de versnelling schieten gebeurt niet heel vaak. Meestal alleen in de 5 en dan vooral bij onbelaste motor, bijvoorbeeld bij uitrollen voor verkeerslichten. Bak schiet dan een beetje half tussen ingeschakelde versnelling en vrij, wat dus resulteert in tandjes poetsen. Bak laat zich overigens na het uitschieten wel weer direct en probleemloos inschakelen alsof er niets gebeurt is. Ik weet het effe niet meer. Iemand nog ideeën?
-
Afstelling van de schakelvinger (als dat de juiste benaming is) van de 5?
Ask Mtdi? -dunno-
-
Dank voor de foto Gerrit. Ik neem aan dat dit het gedeelte van de bak is achter de zwarte kap. Alleen, wat kan je er precies aan afstellen?
-
Dit zit indd achter het zwarte kapje. De brede 'tang' kan verder in of uit, door middel van de imbusbout die je ziet.
-
De brede 'tang' kan verder in of uit, door middel van de imbusbout die je ziet.
In mijn geheugen draai je die imbusbout vast en is er niks aan af te stellen -dunno-
-
naaldlager kan ook zeer goed de boosdoener zijn . als hier teveelspeling op zit schiet hij uit de 5e versnelling .
-
Bij mij was het kleine rubbertje in het schakelmechanisme versleten waardoor die op de snelweg{vooral in Belgie} uit de 5de versnelling sprong...
Nieuwe gemonteerd en het was verdwenen -klus-
Kocht toen een G40 genesis met volgens verkoper kapotte bak maar daarvan was ook diezelfde rubber versleten!
-
@serge: Is het naaldlager toegankelijk bij ingebouwde toestand van de bak, of moet deze er dan weer onderuit?
(liever niet natuurlijk)
@richard: Heb je een plaatje, fotootje of onderdeelnummer o.i.d?
-
naaldlager is te doen met igebouwde bak
-
Hoezo naaldlager, die is toch nieuw -dunno- :
De bak die er nu dus onder hangt is een gereviseerde AHD
Lagers en synchromeshen zijn nieuw,
-
zou kunnen dat ie nieuw is ,maar misschien ook niet
-
Ik ben inmiddels in overleg met Jan (MTDI)
-
-thumbsup-
-
Volgend weekend even langs MTDI voor een inspectie aan de bak. Ondertussen probeer ik het schakelmechanisme goed af te stellen. Ik heb daarvoor de beschrijving uit het werkplaatshanboek bij de hand. De benodigde mal tool 3153 heb ik ook.
(http://img.photobucket.com/albums/v235/Vince86c/image.jpg1_zps24tsxxfe.jpg)
Het bevestigen van de mal lukt allemaal wel, maar snap nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is als de mal erop zit. Moet de pook gecentreerd worden? Wat is precies de bedoeling?
-
@Vincent: hoe kom je aan de mal? Kun/wil je hem bewaren cq dupliceren/inmeten "for feature reference"?
-
Gevonden op eBay. Zal 'em bewaren en kan hem wel meenemen naar de eerste de beste registermeeting.
-
Dus... Schakelmechanisme afgesteld en de 5e versnelling opnieuw wat af laten stellen en de problemen blijven tot op heden weg..
-
Het bevestigen van de mal lukt allemaal wel, maar snap nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is als de mal erop zit. Moet de pook gecentreerd worden? Wat is precies de bedoeling?
Voor zover ik de werking weet, moet je de moer / verbinding van de schakelstang onder de auto wat lossen, zodat je de bak in z'n 5 kunt zetten.. Dan de pook naar de rechtsboven positie van de mal duwen en de boel weer vast zetten.
Volgens mij wordt er ook naar die mal verwezen in 1van de handboeken die ik heb liggen. Zal morgen eens de garage in duiken of ik dat nog terug kan vinden.
-
-thumbsup- @Vincent
-
@ Merijn: Aan je pook zit een lipje, dat zorgt dat je niet per ongeluk in achteruit kan. Dat lipje moet in de gleuf die in de mal zit. Als de mal mooi op zijn plaats zit en het lipje goed in die gleuf zit kruip je onder de auto en draai je de klem op het einde van de schakelstang die van bij je pook komt los. Check eens of de mal niet is los gekomen en kruip dan onder de auto om die klem weer vast te zetten.
-
@ Merijn: Aan je pook zit een lipje, dat zorgt dat je niet per ongeluk in achteruit kan. Dat lipje moet in de gleuf die in de mal zit. Als de mal mooi op zijn plaats zit en het lipje goed in die gleuf zit kruip je onder de auto en draai je de klem op het einde van de schakelstang die van bij je pook komt los. Check eens of de mal niet is los gekomen en kruip dan onder de auto om die klem weer vast te zetten.
hey vincent.....dit is al weer een tijdje geleden maar als ik het goed begrijp kun je de 5de afstellen in de versnellingsbak?
-
hey vincent.....dit is al weer een tijdje geleden maar als ik het goed begrijp kun je de 5de afstellen in de versnellingsbak?
Als het om het uit de versnelling schieten gaat-> schakelpook afstellen. Bij moeilijk schakelen (tandjes poetsen) bij overschakelen naar de 5 kan je de 5e versnelling in de bak afstellen. Wel door een expert laten doen!
-
hij schiet uit zijn 5 als je het gas los laat .......Het gekke is dat het schakelmechanisme strak vast zit maar hij steeds eerder uit zn 5 schiet.Eerst kon ik nog wel 100 km rijden voordat hij eruit ging schieten en als je hem dan terug in zijn 5 zetten en zolang je gas erop houd blijf hij rijden. Nu schiet hij gelijk eruit en blijft hij zelfs helemaal niet meer in zijn 5 zitten
-
Als je schakelstang niet recent is losgeweest, zou deze niet zomaar ineens afgesteld moeten worden. Naar mijn idee 2 oorzaken als dit ineens optreed:
1) motorsteun/rubber slecht
2) tijd voor versnellingsbakrevisie - gare baklagers
-
ga straks ff kijken of ik wat kan zien of voelen aan dat rubber......auto heeft nu geen onderstel dus kan verder niet zoveel. staat nu kaal op assteunen. aandrijas hoezen kapot , voor lagers op, gaten in de vloerplaat en kokerbalk, achteras aan het roesten als een gek
-
Doorgereden met te laag bakolie-niveau, ben ik bang...
-
Doorgereden met te laag bakolie-niveau, ben ik bang...
😭😭😭😭 ik ga gelijk kijken of dat zo is...hoeveel zou de inhoud moeten zijn?
-
3,1 liter, meestal zo vol dat die net niet overloopt in gemonteerde toestand
-
Let op, (gebruikte) bakelieten ruikt niet fris
-
gerrit......je hebt gelijk, veelste weinig olie in de bak. Is revisie van zn 5 bak altijd een optie of kun je soms beter een andere fixen?
-
Maakt de bak bijgeluiden? Zoniet, zou ik gewoon bijvullen en weer rijden. Mogelijk is daarmee je probleem verholpen...
-
+1
Worth a shot?!
-
geen bijgeluiden en schakelt prima verder. Ik ga de olie bijvullen en duimen...........zou wel cool zijn als het daarmee verholpen is -sturen-
@gerrit bedoel je nog wat anders met +1?
-
Ik bedoel dat ik me achter Vincent schaar...
-
@gerrit -thumbsup-
-
Ik heb dit bij m'n golfje NZ ook gehad bij de oude 4bak (084 AKW).
Kwam er toen later achter dat de schakelstangkeering lek was en er ook nog maar 1 liter olie in de bak zat. Helaas waren de differentieel lagers al gaar tijdens de aankoop (Malend geluid bij het afremmen op de motor in de versnelling). Na het verversen van de bakolie heb ik dit probleem niet meer gehad. Tegenwoordig doe ik in al mijn bakken ook nog 3 tubes van dit spul:
https://www.deolieconcurrent.nl/products/Liqui-Moly-Transmissieolie%252dAdditief-20-Gram.html?gclid=CjwKCAjw3rfOBRBJEiwAam-GsDc2wRS4OkkEE77BaiYrjfRqGWhWzDmoiszJl_2PZVPNGOKmkHuo4xoCCcUQAvD_BwE
Dit resulteerde tot nu toe altijd in nog zachter/soepeler schakelen + net wat gedempter geluid vanuit de bakkant. Heb het nu ook in de G40 en ook daar is het weer merkbaar (1 tube per liter). Ook vrienden die ik het aanraad hebben er positieve ervaringen mee. Hakerig schakelen is met een beetje geluk verleden tijd.
Check inderdaad ook de motorsteunen. Ik had het vooral op de autobaan rond de 120-130 als ik over een hobbeltje heen reed.. Rij nu met een CNU 5 bak op m'n Golfje incl nieuwe motorsteunen/baksteun. In principe moet olie bijvullen al genoeg zijn -thumbsup-
-
goede tip jbm.......ff checken of het bijvullen heeft geholpen en dan ga ik die toevoeging ook aanschaffen denk ik
-
Geen probleem kerel! Succes en sleutelze -klus-
-
Geen probleem kerel! Succes en sleutelze -klus-
thankzz -thumbsup- -klus- -sturen- -sturen- -sturen-