Vanavond ff bij schoonouders langs,.. en schoonpap's moest natuurlijk gelijk even kijken/luisteren.
Tiny is namelijk lang tractor monteur geweest, en dieseltjes zijn dus nogal z'n ding..
Soort Serge, maar dan anders.
Kap open,. kijken, laat maar lopen..
ff voelen aan de injectorleidingen, kijken naar de rook uit de uitlaat, ff gasgeven. Conclusies:
- Injector 3 is niet helemaal fris
- Zuigerveren aan hun einde
- Pomp timing naar vroeger verstellen.
hoe deze diagnose?
- Injectorleiding voel je 'uitzetten': tik tik tik tik. Cilinder 3 doet dat niet/minder: je voelt t bijna niet, bij de rest wel duidelijk.
- olie verstoken: Zuigerveren zeer waarschijnlijk op.
- Pomptiming: slecht starten en langzaam oppakken: vroeger zetten. Met de schroevendraaier de koude start versneller er vol opgezet: Pakte beter op, en versnelde ook duidelijk beter.
En zie hier:
heenweg: met moeite tegen de 120 aan
terugweg: 130. (met moeite).
Pomp nog wat vroeger (beetje fingerspitzengefull) zetten, en dan moet ie t nog wat beter doen.
Tip van de meester: 1.4 d'r in hangen, en aan deze 1.3 geen centen meer spenderen.