Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 209622 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #165 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 20:17:55 »
Ik moet echt eens wat dieselexperimenten doen  -naughty-

D'r zijn d'r zat die al veel langer bezig zijn dan ik, en daar is dan ook voldoende info weg te halen.

vwcaddyforum.nl is o.a. een goede nederlandse bron, waar je niet alleen info vind over plantaardige olie-en, maar ook over filteren van WVO (Waste-Vegetable-Oil) en diesel tuning (Direct Injection en de ouderwetsche InDirecteInjectie (voorkamer).

en dan zijn er nog de nederlandse ppo.nu en fmso.de (nl versie),..

echte die-hards hangen al jaren rond op fmso.de en hebben legio eigen site's met ombouw en ervaringen (sonke, Nico, Kai, Eckes, Henzo, Monopoel, etc etc etc.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #166 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 21:54:01 »
Ik heb van 't weekend naast BBQ'en, zweten en relaxen, ook wat aan diesel 'tjoening' gedaan.


De dieselpomp moest volgens m'n schoonpa nog veel verder vervroegd worden: Met de koude startvervroeger erop liep ie inderdaad beter, en was de topsnelheid (125/130'ish) ook beter (ipv 120 met wind mee).

Dus donderdag de pomp gemarkeerd, gelost, en een stukje naar achter gedraaid (vroeger).. ZOdan,. daar komen de eerst 10 pk's!!  Echt een enorm verschil! Als je gas geeft, gebeurd er ineens iets!

De pomp staat nu met z'n streepje nog steeds op 'later dan '0' '

Met deze eerste donderdag avond tjoening achter de rug, eerst maar eens een beetje relaxen: Tijd voor de BBQ. Met diezelfde BBQ m'n schoonvader richting Oosterbeek gelokt, en m de vraagbaak onder de neus geduwt: Diesel Tjoening werkt gewoon heel anders dan bij benzine motoren: niets geen graden verstelling, maar meten in millimeters op de pomp plunjer ofzoiets..
In iedergeval werd t duidelijk: De 'NUL' stelling op de pomp = Alles op de markeringen. Zie plaatje: Deze foto heb ik van het klaar liggende 1.4 blok genomen:

Van links naar rechts:
POMP (markering) -  INLAAT - Riemdeksel

De pomp staat precies op BDP (of op '0' of weet ik veel hoe dat ik Diesel land heet).. Zie het rode streepje.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #167 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 22:00:30 »
Ploaties zeggen veel meer dan 1000 woorden:

nu staat ie zo: iets voor '0'
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #168 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 22:13:09 »
en TE vroeg=boem? Kan me iets voorstellen dat het een beetje overeenkomt met een te vroege ontsteking... Merkbaar meer power is altijd goed natuurlijk!  -sturen-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #169 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 22:15:41 »
grofweg gezegd mag je zover vervroegen tot ie witte rook geeft (is dus te vroeg ),zwarte rook is te laat ,als je goed luisterd naar de motor moet deze net niet gaan nagelen tijdens vole acceleratie van uit onderste toeren gebied(nagelen is in dieseltermen het tevroeg inspuiten terwijl de zuiger nog opwaarts beweegt en dus een ratelend geluid ten gehore brengt)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #170 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 22:31:01 »
Schoonpa zegt, op mijn vraag: kan t ook TE vroeg?
(ik was bang voor pingelen = lagers aan gort).

Nou, zegt schoonpa, de pomp heeft maar een beperkt bereik waarbinnen je m kan stellen (sleufgaten),. en al je m TE vroeg zet, brand je gewoon een gat in je zuigers..

Oh..

Vandaar deze 'Denemarken' afstelling: iets voor '0' Omdat ik niet zeker weer of de '0' nou de BPD instelling is, of juist de 'fabrieks-juiste-waarde'.

Witte of zwarte rook: alles is blauw wat de klok slaat :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #171 Gepost op: zo, 02 jul 2006, 22:44:31 »
nog een testje:



En dan nu met de 2 rechter flesjes een paar uur in de diepvries:

Wat nou troebel? (nog wel vloeibaar, maar dat houdt niet over)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #172 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 02:46:08 »
Schoonpa zegt, op mijn vraag: kan t ook TE vroeg?
(ik was bang voor pingelen = lagers aan gort).

Nou, zegt schoonpa, de pomp heeft maar een beperkt bereik waarbinnen je m kan stellen (sleufgaten),. en al je m TE vroeg zet, brand je gewoon een gat in je zuigers..

Oh..

Vandaar deze 'Denemarken' afstelling: iets voor '0' Omdat ik niet zeker weer of de '0' nou de BPD instelling is, of juist de 'fabrieks-juiste-waarde'.

Witte of zwarte rook: alles is blauw wat de klok slaat :)

jaap leest dus kennerlijk niet .pingelen bestaat niet bij een diesel ,das nagelen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #173 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 08:46:22 »
jaap leest dus kennerlijk niet .pingelen bestaat niet bij een diesel ,das nagelen

Ik lees inderdaad niet: Wat nog niet getypt is, kan ik nog niet lezen :) -nana-

Schoonpa was hier zaterdag al :)

@VW-edje: Ik ben trouwens aan het 'tjoenen', en niet aan het 'tunen',. ehmz,.: Afstellen, zo goed mogelijk. Ik probeer dus zo dicht mogelijk bij de originele 45 PK te komen :)
(Want d'r waren er duidelijk nog geen 40 aanwezig, als 't er al 35 waren..).

Laatste update: vanochtend met 15 seconden gloeien sloeg ie al aan: das wat anders dan 1 volle minuut.. Rookte wel een beetje de eerste 25 meter.. een beetje...








Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #174 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 10:25:47 »
volgorde berichten ??


maareuh jaap, keep up the going  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #175 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 10:45:49 »
Tja,.. heel verhaal getikt, klik ik 'verkeerd': plop alles weg :(
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #176 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 18:39:05 »
Second thoughts:

Is het verstandig met de diesel naar Denemarken te tuffen?

Vandaag nog een stukje snelweg gedaan: wederom 120 max...
plank vol onderin..

hmmm.

2f staat gewillig te wachten,..  What do you think?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #177 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 19:18:24 »
Second thoughts:

Is het verstandig met de diesel naar Denemarken te tuffen?

Vandaag nog een stukje snelweg gedaan: wederom 120 max...
plank vol onderin..

hmmm.

2f staat gewillig te wachten,..  What do you think?

Neem de 2f maar mee, kunnen we nog een beetje doorrijden. -naughty-

En hoeven we ook niet dat hele stuk achter een patatkraam aan te rijden....  -nana-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #178 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 19:47:30 »
Ik rij achteraan dit jaar :)

Zoek 't zelf maar uit of t links of rechts is :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #179 Gepost op: ma, 03 jul 2006, 22:30:09 »
Thomas schijnt de weg te weten.... :D

120 volgas..... das niet fijn....doe maar 2F idd -ja-

Ik hoef iig niet zo vaak meer te tanken als voorgaande jaargangen  -sturen-