Auteur Topic: 1600 vraagjes  (gelezen 2669 keer)

Offline FastFons

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://www.calamitas.be
1600 vraagjes
« Gepost op: za, 04 dec 2004, 15:01:26 »
Hallo,

Ik zit erover te denken om mijn derby 2 om te bouwen tot trackcar om mij wat te amuseren op circuit. Nu zou ik naar een 1600 cc willen gaan en ik had als doel ongeveer 150 pk op een motor die ongeveer 70-80 draaiuren zonder probleem zou moeten aankunnen. Nu dacht ik in eerste instantie natuurlijk aan een 6N 1.6 16v motor, maar na hier op het forum wat rondgelezen te hebben zie ik dat er veel zijn die een golf 3 blok gebruiken. Zou ik nu bv met een ABU blok met daarop een bewerkte 16V kop van een KR golf 2 motor aan mijn vermogen kunnen geraken? (past zo'n 16V kop uberhaupt op een golf 3 blok?) Wat zou het mij ongeveer gaan kosten? Ga ik misschien toch beter voor de 6N motor? De laatste is natuurlijk wel veel moeilijker te vinden voor een deftige prijs.

Zou graag de mening van de specialisten hier eens weten, zijn er misschien nog andere interessante opties?

Thx

FF
calamitas R&S team - www.calamitas.be

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
1600 vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: za, 04 dec 2004, 16:05:46 »
16v kr op abu .noway dat dat gaat passen .
beter is .abu onderblok (nog beter aee(ivm olie koeling zuigers)).4mm koperen koppakking mh kop ,goed bewerkt een 268 nokkenas .38 of 40 mm motorfiets carburateurs ,4-2-1 spaghetty met een uitlaat inwendige diameter van 57mm.
vliegwiel van een 1.3 pakken (af laten draaie en ballanceren)
startmotor van 1w 1.4 diesel van polo 2f.ahd versnellingsbak .
185/50-14 banden ivm grip (of 185/60 -13 slicks op 7j brede velgen )dit zal idd goed moeten zijn voor 150 pk
geef maar een brul als je wat gedaan wilt hebben
ben ikke

email spottuning@hotmail.com



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FastFons

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://www.calamitas.be
1600 vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: zo, 05 dec 2004, 12:35:35 »
Op hoeveel totale kostprijs zou ik dan ongeveer uitkomen (ruw geschat). Heb ik dan nog de mogelijkheid om later eventueel nog hoger te gaan van vermogen (richting 170-180pk) of ga ik dan toch beter voor de 6N 16v motor?

FF
calamitas R&S team - www.calamitas.be

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
1600 vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: zo, 05 dec 2004, 12:51:01 »
als je een nokker plaatst van 326 graden met vaste stoters ,gesmede zuigers ,drijfstangen verlicht ,olie koeler .ja dan is 180 mogelijk op je gemakje .
reken een kosten plaatje voor verhaal 1 .gereviseerd onderblok euro of 800
koppakking euro of 80
kop bewerkt 200

losse kop een 100 euro op de sloop
nokken as een 225
motorfiets carbs met inlaat een 400
facher een 315

voor de 1.6 16v gti motor mag je er een 400 euro boven op rekenen ,de nokkenassen een 600 euro
dan is de 8v wat beter te doen budget gezien



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: di, 17 apr 2012, 19:59:53 »
ik zit me een beetje te orienteren qua ombouw of 1.3 kietelen en had nu een paar vraagjes. een paar mensen op het forum hebben een 1.6(8v of 16v)
en dit lijkt mij ook leuk om te doen qua ervaring. of een 1,3 kietelen maar hou het nu even over de 1.6
is dit nu erg moeilijk? als ik het goed heb begrepen kan je nagenoeg alles uitwisselen, zoals versnellingsbak, motorsteunen(ook op een 16v?), krukaspoulie.
wat nog meer? en hoe zit het met ontsteking/inlaat/uitlaat? kan je dit ook uitwisselen ofzo en is dit nog erg lastig aan te sluiten/goed lopend te krijgen?
veel mensen zullen zeggen laat hem op carbs lopen, lijkt me ook wel vet maar qua verbruik lijkt dit me niets, en heb zelf ook nog niet echt ervaring met het sleutelen aan carbs vandaar.

ik hoor het graag van jullie
alvast bedankt

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: di, 17 apr 2012, 20:15:12 »
Topic 8 jaar oud.  :)

Gewoon toch de tip om de zoekfunctie te gebruiken. En hier veel te lezen en op te schrijven  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: di, 17 apr 2012, 20:56:58 »
ja had al wel het een en ander gezocht maar kan nergens echt concrete antwoorden vinden vandaar ;) kan ook aan mij liggen hoor, zit wel vaker fout met zoekwoorden

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: di, 17 apr 2012, 21:36:17 »
Grofweg gezegd passen alle smallblock's die voorover gekanteld in de motorruimte staan:
type 084 (4-bak) of 085 (5-bak) erop monteren en je hebt 2 van de 3 motorsteunen plug&play.
3e motorsteun, de dynamosteun kun je slechts 2 van de 3 bouten in een 1.6 8v/16v onderblok schroeven:
dat voldoet prima, meeste krachten zitten toch bij de bak. Maar inmiddels heb ik de 3e bout bevestigd
aan een plaat naar onder toe: doet ie toch nog een beetje mee.
8v is makkelijker dan 16v, minder aanpaswerk iig: ontsteking en krukaspouly past gewoon,
bij de 16v mot je dat zelf pas maken.
Uit- en inlaatspruitstukken zijn anders: uitlaat 1.3 8v en 1.6 8v zijn wel hetzelfde, maar 1.6 16v niet.
Boutpatroon inlaat 1.6 8v is anders dan 1.3 8v en 1.6 16v is compleet anders.
Elektronica is niet mijn ding, o.a. daarom rij ik op carb's: met een verbruik van 1op12/13 ben ik tevreden.
Afstellen cv-carb's is niet moeilijk, als je de werking eenmaal doorhebt, maar das met alles zo.

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: wo, 18 apr 2012, 07:19:40 »
oke dus inlaat van een 1.6 8v pakken dan en injectie hierin past gewoon van de 1.3
uitlaat kan je dus ook van 1,3 pakken? komt waarschijnlijk een spaghetti voor dan dus dan zou ik gewoon die van 1.6 nemen.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: wo, 18 apr 2012, 11:54:49 »
oke dus inlaat van een 1.6 8v pakken dan en injectie hierin past gewoon van de 1.3
uitlaat kan je dus ook van 1,3 pakken? komt waarschijnlijk een spaghetti voor dan dus dan zou ik gewoon die van 1.6 nemen.


Dan zou ik gewoon de complete injectie van een 1.6 pakken en de kabelboom ombouwen. Of wat Sjon al zegt: injectie er af slopen en op carbs gaan rijden
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: do, 19 apr 2012, 07:22:52 »
is het dan nog slim om een grotere inlaat qua diameter en gasklep ofzo te nemen van een andere auto of motorcode? want als ik het dan toch moet gaan halen kan het beter gelijk goed toch ;)

en het vliegwiel + koppeling? zijn deze in dezelfde diameter als die van de polo? van welke moet je deze nemen?

zou de versnellingsbak van een 6n bijvoorbeeld(de donor van de 1.6) andere overbrengingsverhouding hebben waardoor deze rustiger zou rijden op de snelweg? is deze dan ook makkelijk over te bouwen? eventueel aandrijfassen van de 6n gebruiken dan?

en kabelboom gewoon van de polo houden toch? maar aanpassen aan de injectie van de 1.6

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: do, 19 apr 2012, 08:21:32 »
Moet het motorregelapparaat er trouwens ook zijn van de 1.6? Met kabelboom?

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: do, 19 apr 2012, 10:02:20 »
 -ja-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: do, 19 apr 2012, 13:57:58 »
Vliegwiel en koppeling van 86c nemen: 6N vliegwiel heeft andere offset en die wil je niet: zwaar.

Over 't algemeen zijn 6N-bakken niet langer ivm grotere wielomtrek
en die vanaf 1997 zijn kabelgeschakeld, wat weer extra aanpaswerk met zich meebrengt.
Aandrijfasssen 86c zijn geen zwak punt, ook met 200pk niet: waaarom dan moeilijk doen?

Elektronica niet mijn afdeling, maaruh: pas op voor startblokkeerring

Offline timothy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
  • Timothy Windau
Re: 1600 vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: do, 19 apr 2012, 20:13:22 »
en ik las dat je de gaskabel aan moest passen, wat wordt hiermee bedoeld? is dit lastig?