Waar moet u bij banden aan denken? Als het uw banden betreft, moet u niet alleen over alle veiligheidsaspecten nagedacht hebben, maar ook voorgelicht zijn omtrent alle aspecten van uw band. Er is geen enkel onderdeel aan uw auto, wat zoveel aandacht en oplettendheid vraagt als uw band. Deze informatie is bedoeld om u te laten weten hoe u op een goede manier met uw banden omgaat en waaraan u kunt zien dat het tijd wordt voor een paar nieuwe. Houdt u hierbij goed in uw achterhoofd, dat het niet alleen gaat om de rijeigenschappen van uw auto, maar in de eerste plaats om uw persoonlijke veiligheid.
Profieldiepte: Gladde banden zijn niet geschikt voor natte, gladde en met sneeuw bedekte wegen. Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van de band waarschuwen u als de band te ver afslijt. Ze worden zichtbaar als kleine dwarsverbindingen als het profiel tot 1.6 mm is gereduceerd. Eigenlijk moet u niet tot op dat moment wachten, omdat uit veiligheidsoverwegingen het verstandig is om uw banden al eerder te vervangen. In het geval van zomerbanden is vervanging aan te raden bij een profiel van 2 mm. Als het extra brede banden betreft, raden we 3 mm als ondergrens aan. Winterbanden verliezen hun grip op met sneeuw bedekte wegen al bij een restprofiel van 4 mm. Het is dan ook aan te raden om dat type banden bij 4 mm restprofiel te vervangen.
Luchtdruk: Voor autobanden geldt hetzelfde als voor een luchtbed. Als er te weinig lucht in zit wordt hij slap. In het geval van de autoband gaat daarmee het contact met de weg verloren. De levensduur van de band loopt terug. Daar komt nog een hoger brandstofgebruik bovenop. Het kan daarom niet vaak genoeg worden gezegd: Kijk eens wat vaker naar uw band en controleer elke keer als u tankt even de bandenspanning. De juiste luchtdruk is waar het allemaal om draait. U kunt het aan de binnenzijde van uw brandstofklepje of van de portierstijl of in het instructieboekje van uw auto vinden. Houdt u er rekening mee dat de bandenspanning varieert met de belasting, rijsnelheid en het type van de band. Als u twijfelt, bel ons op of vraag de vakman. Test elke drie tot vier weken uw bandenspanning. Hierbij ligt de nadruk op het woord "Regelmaat". Als de bandenspanning al te veel verminderd is, hebt u eigenlijk al te lang gewacht. De meting moet altijd plaatsvinden als de banden nog koud zijn (Minder dan 3 km) Na het rijden met hogere snelheid is de meting niet een juiste weergave van de bandenspanning. Draai de ventieldoppen er weer stevig op. Vervang de verloren doppen direct, anders is er grote kans dat het ventiel niet helemaal meer sluit. Bekijk het rubberventiel op beschadigingen bij de aanhechting van het ventiel aan de band. Sla het reservewiel niet over. Ook hier moet de bandenspanning zo nu en dan gecontroleerd worden, anders komt u bij pech nog eens voor een onaangename verrassing te staan. Uitgangspunt bij de reserveband is: 0.5 bar meer bandenspanning dan in de gewone band.
Bandenschade: Moderne banden zijn als High-Tech Produkten uitstekend belastbaar, maar natuurlijk niet bestendig tegen het maakt niet uit door welk gebruik dan ook, ontstane beschadiging (AG door onoordeelkundig rijden over stoepranden e.d.). In deze situaties kan het makkelijk tot extra spanningsverlies of beschadiging van de staalrand in de band of zelfs het loslaten van een stuk van het loopvlak van de band komen. Dat is, vooral bij hoge snelheden, buitengewoon gevaarlijk. Daarom zou het goed zijn als u zich de kleine moeite getroost, uw banden regelmatig even nauwgezet te controleren of te laten controleren. Verdachte banden herkent u aan sneden, rafels, bobbels of afgeknapte stukken profiel. Natuurlijk ook binnengedrongen spijkers en andere zaken die in een band niet thuis horen. Bij de controle is het goed dat u zich realiseert dat de banden ook een binnenkant hebben. Vraag aan uw garage om deze binnenkanten bij de beurten te controleren. Het is vaak ook mogelijk om een onregelmatige slijtage van de loopvlakken van de banden te constateren. Dat is altijd een alarmsignaal. Oorzaken hiervoor zijn meestal gelegen in de ophanging of in de uitlijning. Ook de remmen of uit balans zijnde banden kunnen zo'n verschijnsel verklaren. U doet er goed aan om in een dergelijke situatie direct bij de vakman langs te gaan en advies te vragen. Als u namelijk de echte oorzaak hiervan niet wegneemt en wel nieuwe banden plaatst, zijn deze binnen afzienbare tijd weer versleten!
Bandenopslag: Als de banden zonder zorg ergens in een hoek worden neergezet, kan dat het begin van het einde zijn. Hoe moet u het doen? Voor het verwijderen van de banden moet u de looprichting en de positie aangeven:
VR = voor rechts,
VL = voor links,
AR = achter rechts,
AL = achter links.
Grindresten en kleine steentjes uit de profielen verwijderen.
Een droge, koele en donkere opslagplaats uitkiezen.. Benzine, olie, vet of chemicaliën zijn vergif voor banden. Banden die nog om de velg zitten liggend opslaan, bij voorkeur op een vlakke plaat hout. Banden zonder velgen rechtop plaatsen en zo nu en dan draaien
Snelheid: Banden kunnen een te hoge snelheid niet verdragen, vooral niet bij zomerse temperaturen. U krijgt beslist de rekening van deze mishandeling gepresenteerd. Zeker met meer slijtage en zo nu en dan zelfs met een klapband. Maakt u zich daarom een paar simpele vuistregels eigen. Rij niet met hoge snelheid op die momenten dat uw auto zwaar beladen is.
- Wat denkt u van een volgepakte auto met imperiaalkoffer en de hele familie op vakantie in een heet land?
- Blijf in die situaties onder de voor de band aangegeven snelheid.
Overschrijdt de voor uw band aangegeven maximale snelheid niet!
Let op: Aanhangwagens hebben vaak bandjes die geschikt zijn voor snelheden tot 80 km/u. Dit geldt vooral voor de wat oudere aanhangwagens. Alle modellen die na 1989 gebouwd zijn, moeten voorzien zijn van banden met een minimale maximale snelheid van 100 km/u. Niet voor niets ziet u regelmatig aanhangwagentjes met een klapband aan de kant van de weg. Bij winterbanden ligt de snelheidslimiet normaalgesproken tussen de 160 en 190 km/u.
Belasting Maat houden heeft niet alleen betrekking op de snelheid, maar ook voor het inpakken. Natuurlijk is het handig om op vakantie veel mee te nemen, en natuurlijk let u op het in het instructieboekje van de auto aangegeven mee te nemen maximaal gewicht. Wilt u er echter ook rekening mee houden, dat met zo'n bagage het verstandig voor de banden is om uiterlijk tot en zeker niet over de voorgeschreven snelheidslimiet te gaan? Bij een overbelastte auto verandert het rijgedrag. De auto is, vooral als er veel op een imperiaal bevestigd is, veel zijwindgevoeliger en heeft snel overbelastte remmen. De banden zijn bij overbelasting de pineut. Houdt daarom het voor uw auto toegestane totaalgewicht in de gaten en ga daar niet overheen. Het is op dit punt makkelijk jezelf te overschatten. Wat extra's is zo meegenomen. Houdt u rekening met de extra boodschappen onderweg, een jerrycan water en het gewicht van de dakkoffer zelf? (Alles met elkaar al gauw weer een 40 kilo). Wat voor een caravan geldt, geldt ook voor een limousine.
Inparkeren Zoals we net al verteld hebben: Moderne banden kunnen tegen een stootje. Maar toch niet tegen alles. De stoeprand is vijand nr. 1 van uw banden. Het hardhandig in contact komen met een stoeprand beschadigt de bandstructuur en is vaak het begin van loopvlakstructuur problemen en zelfs voor de gevreesde klapbanden. Als u dat eenmaal op de snelweg bij een wat hogere snelheid is overkomen, zult u geen moeite hebben om u aan deze twee eenvoudige regels met betrekking tot het omgaan met stoepranden te houden. Liever nog één of twee keer corrigeren bij het inparkeren dan met de band langs de stoeprand te schaven. Als u over een stoeprand of een andere richel heen moet, doe het dan langzaam en het liefst haaks op de rand.
Ouderdom van de band: Voor elke band geldt: Zijn levensduur is maximaal een jaar of 10. Ook al zien ze er nog perfect uit of nauwelijks gebruikt. Waarom? Omdat de samenstelling van het rubber in de loop van de tijd veroudert en daarmee een gedeelte van zijn eigenschappen verliest. Hoge temperatuur en zonlicht versnellen het verouderingsproces. Vooral zomers in zuidelijke landen is het nuttig om de banden van auto's en caravans, die ergens langer geparkeerd staan, af te dekken. Het is goed om na een snelle rit op de autoweg een warmteproef te doen. Is de band oké, mag hij niet warmer als handwarm zijn. Voelt hij daarentegen heet aan, moet u gaan onderzoeken waardoor dit komt. Het kan zijn dat de bandenspanning te laag is, of er kondigt zich een probleem aan de ophanging o.i.d. aan. Houdt u dus aan de volgende regels:
Banden boven de 10 jaar alleen gebruiken als ze daarvoor ook al ononderbroken werden gebruikt. Banden voor caravans, campers, e.d. en banden die heel onregelmatig worden gebruikt, elke 6 tot 8 jaar vervangen. Reservebanden, ouder dan 6 jaar, alleen nog voor noodgevallen gebruiken.
Winterbanden: Wie denkt dat winterbanden alleen nuttig zijn voor mensen die op wintersport gaan heeft het goed mis. Er zijn wel degelijk redenen om 's winters de Nederlandse wegen op winterbanden te berijden.
Zodra de temperatuur van het wegdek zakt beneden de 7 graden celsius, is het beter op winterbanden te rijden. De winterbanden hebben een veel betere grip, waardoor er minder kans is op een wild-west glijpartij en waardoor de remweg wordt verkort.De betere grip wordt veroorzaakt door de speciale rubbersamenstelling van winterbanden. Normale banden verliezen aan grip doordat het rubber harder wordt. Naast een speciale rubbersamenstelling hebben winterbanden een aangepast profiel voor winterse omstandigheden als sneeuw en ijzel.
Het komt in Nederland maar een paar keer per jaar voor dat de wegen wit zijn, maar de (blik)schades in deze dagen zijn vaak talloos. Wat ons betreft reden genoeg om over te stappen op winterbanden. Financieel gezien lijkt het duurder om 's winters op winterbanden te rijden, maar dit valt reuze mee. Want op het moment dat je op winterbanden rijdt, slijten je normale banden niet. Wie het hele jaar door op normale banden rijdt zal misschien eens in de 2 jaar een nieuwe set banden moeten aanschaffen. Degene die afwisselend op winterbanden en normale banden rijdt zal daarentegen eens in de 4 jaar 2 nieuwe sets banden moeten aanschaffen. Beide personen hebben na 4 jaar dus ongeveer hetzelfde bedrag uitgegeven aan banden.
Wie gedurende het koude seizoen op elk weertype voorbereid wil zijn, moet in die periode op M+S banden overgaan. (Mud and Snow). Vooral voor bezitters van banden met een hoge maximum snelheid en brede zomerbanden hebben deze banden toegevoegde waarde. Ze geven duidelijk meer veiligheid bij sneeuw en gladheid. Voor de montage van winterbanden zijn de volgende regels belangrijk: Monteer M+S banden op alle wielen en niet slechts op één as.
U maakt het zich een stuk makkelijker als u vier complete wielen (dus velg met band) aanschaft. Hierdoor wordt het omzetten, afnemen en opslaan een stuk makkelijker. U moet na elke montage de banden nieuw uit laten lijnen. Als de maximum snelheid van uw winterbanden onder de maximum snelheid van uw auto ligt, hebt u een sticker in uw gezichtsveld in de auto nodig, om u daaraan te helpen herinneren. Het kan zijn dat de juiste bandenspanning voor de winterband in het informatieboekje van uw auto staat. Anders kunt u bij de normale spanning 0.2 bar optellen.
Bandenreparatie: Of het zinvol en mogelijk is om een band te repareren, kan alleen de bandenvakman u vertellen. Wij hopen dat u zich door deze informatie rondom veilig voelt.
Bandenmarkering: Om bij een verwisseling van de banden voor zeker te gaan, moet u de geheimtaal op de zijkant van uw band kunnen ontcijferen. U kunt ook altijd in het instructieboekje van uw auto kijken, maar controleer of de in uw instructieboekje aangegeven cijfers corresponderen met de nummers op uw band. De maat en de bouwwijze moeten met de gegevens uit het boekje overeenstemmen. U bent vrij om een nieuwe band met een hogere maximaal toegestane snelheid en een hogere draag capaciteitsklasse te kiezen. Hier volgt een voorbeeld van de betekenis van de bandenmarkering volgens de nieuwe Europa-norm: 195/65 R 14 89 H 106.
De afzonderlijke getallen betekenen:
195: Dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot zij in opgepompte toestand.
65: Dit getal geeft de hoogte / breedte-verhouding weer van de band. In dit geval is de hoogte 65% van 195 mm.
R: Deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat weer staat voor de constructie van de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden vindt men deze R tegenwoordig terug.
14: De Velgdoorsnee / hieldiameter in inches. De band past in dit geval op 14” velgen
89: Dit getal staat voor het draagvermogen (belastingindex) van de band. Uit de door de bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 89 staat voor een belasting van 580 kg.
H: De snelheidscategorie / symbool (H = maximaal tot 210 km/u).
106: De productiedatum (hier de 10e week van het jaar 1996). De datum kan soms ook op een andere plaats vermeld worden.
Hoe dan ook, naar de oude, tot 1989 geldige norm, was voor de betreffende band de markering195/65 HR 14 voldoende geweest.Er is nu een nieuwe markering die ook op de door ons geleverde banden te vinden zal zijn. Mocht u twijfelen over de maat, neem gerust contact met ons op. Ook hierbij weer drie basis aanbevelingen Bij het vervangen van de banden is het altijd goed om de banden per compleet stel te vervangen. Een mix van verschillende bandprofielen is absoluut af te raden. Hierdoor kan onvoorspelbaar rijgedrag ontstaan. Ook moeten geen banden met verschillende profieldieptes aan één as worden gemonteerd. Mix van verschillende types banden is verboden! (Diagonaalbanden met Gordelbanden)
Rol omtrek: De trend is duidelijk: wie andere velgen koopt kiest het liefst voor een maatje groter in diameter. Dit houdt in dat de standaard banden dienst kunnen gaan doen als plantenbak, want zonder lasapparaat of kettingzaag is het onmogelijk deze banden te monteren op de grotere velgen. Voor de een is dit een regelrechte financiële aanslag, voor de ander is het een genot omdat de nieuwe banden platter zijn dan de oude.
Wat bepaald nu of een band geschikt is voor jouw grotere velgen? Allereerst moet de hieldiameter overeen komen met de nieuwe velgen. Da's sim-pel. Maar dan wordt het ingewikkelder. De rol omtrek van de band, ook wel Afgelegde Weg per Omwenteling of AWO genoemd, moet bijna gelijk zijn aan die van de originele bandenmaat. Een te grote afwijking in de rolomtrek heeft negatieve gevolgen voor de rij-eigenschappen van de auto. Ook raken de kilometerteller en de ABS van slag. Daarom is het belangrijk de juiste breedte/hoogteverhouding te vinden voor jouw auto. De wiskundige Willie Wortels weten nu overigens ook waarom een band altijd platter wordt als er grotere velgen worden gemonteerd. Aan de buitenkant van de band blijft de omtrek gelijk aan de oude banden, terwijl er aan de binnenkant wat rubber verdwijnt om plaats te maken voor blinkend lichtmetaal.
1. Bandmaat
185 = bandbreedte in mm
65 = hoogte/breedteverhouding 65%
R = radiaalconstructie
15 = hiel- of velgdiameter in inches
87 = draagvermogenindex (load index)
T = snelheidssymbool (speed index)
2. Fabrieks- of merknaam
3. Profiel of bandtype
4. Radiaalband
5. Tubelessuitvoering
6. M + S (winterband)
7. Fabricagedatum (46e week 1998). De driehoek (?) geeft de periode 1990-1999 aan. Vanaf 2000 wordt de fabricagedatum in 4 cijfers aangegeven. Bijvoorbeeld: 1201 (12e week van 2001)
8. E-certificaatnummer. De band voldoet aan de Europese norm ECE R 30. Achter de E staat de code voor het land waar de band gekeurd is (bijvoorbeeld: E4 = Nederland)
9. Land van herkomst
10. Internationale profielcode
11. DOT (Department of Transport). De band voldoet aan Amerikaanse voorschriften
12. DOT-code. De band is aan deze code te identificeren (producent, plaats, bandafmeting en bandconstructie)
13. Maximale bandenspanning en de daarvoor geldende bandbelasting
14. Het aantal lagen in de band en het daarvoor gebruikte materiaal:
Tread = loopvlak: 1 laag rayon (karkas)
2 lagen staal (gordel)
1 laag nylon (stabilisatiegordel)
Sidewall = zijwand/wang: 1 laag rayon
15. Aanwijzing voor de positie van de slijtage-indicatoren (Tread Wear Indicators)
16. UTQG-voorschrift voor relatieve levensduur
17. UTQG-voorschrift voor relatieve remeigenschappen op nat wegdek
18. UTQG-voorschrift voor hittebestendigheid onderverdeeld in een klasse A, B en C
19. Veiligheidswaarschuwing De belastingsindex (ook wel "load index" genoemd) en het snelheidssymbool worden door middel van een code weergegeven. In onderstaande tabellen vind je de betekenissen van de codes