Auteur Topic: verzwaarde achterveren  (gelezen 1027 keer)

Offline FFP50

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
verzwaarde achterveren
« Gepost op: di, 15 apr 2008, 14:55:24 »
middag,  vraagje   heb een A50 met een 35l lpg ringtank achterin. Auto is 40mm verlaagd met orig dempers.  Hangt achter iets door ism brede banden is aanlopen bij dikke drempels etc. Wat te doen? G40 veren of derby set? Achter iets hoger dan voor zou ik niet erg vinden. Past complete polo 2 set aangezien de voorste veren eigenlijk ook niet lekker passen. Veerschotel te groot( of veer te klein). Iemand nog een simpele/goedkope opkossing?

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #1 Gepost op: di, 15 apr 2008, 15:21:29 »
eeeuh wat?

van de achterveren gebrijp ik het nog maar het verhaal over voorveren is mij niet duidelijk wat je bedoelt.
Plaats achter GT of G40 veren en dan ligt hij iets hoger vgm de 40mm veren.

Offline FFP50

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #2 Gepost op: di, 15 apr 2008, 15:54:58 »
voorveren passen niet goed in de bovenste schotels. Elke apk weer discussie. Binnendiam van de verl. Veer is iets te klein. Iemand nog losse gt/g40 veren liggen? En passen hulpveren van een golf 1 cabrio bijvoorbeeld?

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #3 Gepost op: di, 15 apr 2008, 16:00:44 »
Je moet de polo2/2f veerschotels ook mee overnemen, dan passen ze wel goed...

Die kosten niet veel bij de dealer...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #4 Gepost op: di, 15 apr 2008, 16:08:42 »
Ok,.

Bij een Audi 50 of Polo 1 is de bovenste veerschotel toch wel heel anders dan bij een Polo 1f/2/2f.
Daarom doen je ten allertijden de bovenste veerschotel van een polo 2 te gebruiken bij het plaatsen van andere veren (verlagingsveren zijn meestal bestemd voor het latere type bovenste veerschotels.

Maar terug naar je vraag: Je hebt last van aanlopende achterwielen. Dat komt door de volgende combinatie:
- verkeerde bandenmaat
- LPG tank
- Verlagingsveren

Je zegt zelf al dat de auto achter doorhangt: is ie ook optisch 'te laag'?  Wil je de achterkant verhogen (door de originele veren terug te plaatsen?) of moet ie wel 'verlaagd' blijven, maar wel iets 'stugger' afgeveerd zodat ie niet zover doorveert (met het extra gewicht in de kofferbak.

Van de Polo 2 zijn de achterveren bijna allemaal gelijk: die van GT en G40 zouden wellicht iets 'versterkt' kunnen zijn, die van de Diesel (en Van) zijn het in iedergeval. De achterveren zijn tussen 1974 en 1994 nooit veranderd qua maatvoering en zouden dus altijd moeten passen. Van Golf of andere typen auto's zou ik niet plaatsen: deze zijn misschien qua maatvoering (diameter) gelijk, maar kunnen qua hoogte, veerkarakter en stugheid compleet verschillen.

MAW: Met die zware belading zou ik voor een stugger setup kiezen: dan wil niet zeggen hoger, maar wel stugger. Doorveren door het standaard hoge gewicht achterin de auto is niet fijn. Het aanlopen van banden is echter in welke situatie dan ook niet wenselijk. Kies liever een banden(velgen)maat die NOOIT aanloopt, in welke beladingstoestand dan ook. Door veerwegbegrenzers te plaatsen kan je de maximale veerweg verkleinen, maar let wel op dat je niet op deze 'bumpstops' gaat rijden.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FFP50

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #5 Gepost op: di, 15 apr 2008, 20:50:06 »
verlaging en andere defecten zaten er al op bij verkoop. Hij ligt niet te laag, maar mag optisch achter wat hoger. Verlaging wil ik wel behouden. Ik wil sowiezo stugger maar met diesel/derby veren komt hij achter mischien te hoog. G40 of GT zijn wellicht ook stug en al 25mm lager dan std. Banden en velgen zijn niet extreem 175/60/13. Wil misschien zelf 16" gaan monteren, voor past het al. Bumpstops lossen id geen problemen op. Bedoel trouwens hulp binnenveren van een golfje. Weet iemand zeker dat GT/G40 stugger zijn?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #6 Gepost op: wo, 16 apr 2008, 00:52:56 »
GT 75pk & G40 veren zijn ietsje lager (+/- 15 of 20 mm ofzo) en ietsje stugger

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: verzwaarde achterveren
« Reactie #7 Gepost op: wo, 16 apr 2008, 07:41:23 »
MAD uit ik dacht Veenendaal of Ede levert speciale veren voor LPG, caravan of anderzins zwaarder beladen auto's.

175/60 R13 is geen gekke maat, (wat was ook al weer standaard G40?) Is de ET waarde van de velgen sterk afwijkend dan ofzo? (lage ET waarde, waardoor de velgen ver naar buiten staan, en tegen spatbordrandje aan lopen?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken